Recenzja książki: Brzytwa

Recenzuje: ankhxxl

Jeśli chcielibyśmy odnaleźć literackie powinowactwa prozy Wojciecha Chmielewskiego, z pewnością nasza uwaga zatrzymałaby się na duchowym patronacie, jaki sprawuję nad nią Marek Nowakowski. Podobieństwa wyłaniają się już w początkowym stadium obcowania z formami epickimi autora Białego boksera, wśród nich zaś do najważniejszych zaliczyć można spektrum tematyczne, osadzenie świata przedstawionego na orbicie peryferyjności i ów, porażający swymi mackami, „brudny”, niczym nieosłodzony realizm, który Chmielewski, za pomocą różnych strategii narracyjnych, przetransponuje na płaszczyznę swych opowiadań. Mam tu na myśli zwłaszcza całkowite załamanie języka literackiego na rzecz strumienia potocyzmów, których obecność na gruncie wybranych opowiadań tej prozy przekracza ramy stylizacyjne, przybiera natomiast postać prymarnego, autotelicznego kodu. Warto temu zabiegowi przyjrzeć się bliżej.

 

Charakterystyczna dla stylu potocznego indywidualizacja i jednoczesna typizacja, kolektywność kodu wypowiedzi wpływa na nasze postrzeganie postaci tych opowiadań. Poprzez zasób leksykalny, jakim dysponują, sposób artykułowania, jesteśmy sobie w stanie wyobrazić ich mentalność, osobistą postawę wobec rzeczywistości. Posiłkując się taką perspektywą językową, autor buduje specyficzny charakterologiczny mikrokosmos. Innymi słowy, za pomocą takiego instrumentarium werbalnego, w myśl sformułowania Jerzego Bartmińskiego, ujmuje on świat z punktu widzenia konkretnego człowieka, jego elementarnego, „codziennego”, egzystencjalnego doświadczenia.

 

Analizując poszczególne utwory składające się na Brzytwę nie sposób pominąć kluczowego dla nich zjawiska ekspresji. Jak zauważamy bowiem, profil osobowościowy bohaterów kreślą nie tylko ich własne wypowiedzi oraz zasób leksykalny, ale również ładunek emocjonalny w nich zawarty, który dodatkowo rezonuje na całokształt świata przedstawionego. Ekspresywizmy dynamizują bądź też spowalniają akcję, przyczyniając się do jej nagłych zwrotów. To nie postaci, lecz ich słowa kreują nastrojowość utworu. Między innymi taką rolę odgrywają pojawiające się w tekście wulgaryzmy. Funkcjonują one sekundarnie jako wskaźnik kręgu kultury potocznej bohaterów – interlokutorów, prymarnie natomiast jako dysfemizmy, dryfujące w obrębie poetyki turpistycznej. Tym samym, poprzez swój potencjał ekspresywny wpływają na poznawczo – wartościujący horyzont odbiorcy. W tak skonstruowanym wzorcu narracyjnym, ciekawym, lecz nie nowatorskim, cieszy oko jedno z opowiadań, które, jak gdyby programowo wykracza poza wytyczony przez niego zasięg. Historię malarki z Zasypanej wsi poznajemy dwustopniowo.

 

Tok narracji trzeciosobowej nieoczekiwanie zostaje przerwany, kiedy bohaterka podczas męczącej wyprawy ze sztalugami, zasypia na polanie leśnej. Dalsza opowieść o jej losach ma już charakter potencjalny, gdyż realizuje się w śnie artystki. Owa nierozstrzygalność powstająca w wyniku sprzężenia dwu światów, płynne przejście z realizmu na płaszczyznę oniryczną, waloryzuje odbiór tej prozy, a jednocześnie sprawia, że umyka ona jednoznacznej kategoryzacji. Dlatego, rozsmakowawszy się na wstępie w tym jednym, niezwykłym w swej prostocie opowiadaniu, warto nawiązać dalszą bliższą znajomość z twórczością Chmielewskiego…

 

Anna Kołodziejska

Kup książkę Brzytwa

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Brzytwa
Książka
Brzytwa
Wojciech Chmielewski
Inne książki autora
Biały bokser
Wojciech Chmielewski0
Okładka ksiązki - Biały bokser

Narrator, młody człowiek poszukujący dla siebie miejsca w życiu, jest wyjątkowo bystrym obserwatorem. Ale nigdy nie stara się oceniać - raczej usiłuje...

Belweder gryzie w rękę
Wojciech Chmielewski0
Okładka ksiązki - Belweder gryzie w rękę

Książka opowiada o losach mieszkańców peryferyjnej dzielnicy wielkiego miasta. Rodziny, bezdzietni, dzieci i starcy, bezrobotni i emeryci żyją w domkach...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy