Recenzja książki: Arteterapia. Scenariusze zajęć

Recenzuje: Monika Witczak

Arteterapia to dziedzina z pogranicza psychologii, pedagogiki i sztuki. To taka metoda terapii, która wykorzystuje różne rodzaje sztuki (m.in. sztuki plastyczne, wizualne, muzyczne czy literaturę) w celu poznania, zrozumienia i radzenia sobie z problemami uczestników terapii. Arteterapia pomaga m.in. w integrowaniu grupy, rozwoju pamięci, koncentracji i uwagi, umiejętności komunikowania się, odkrywaniu zainteresowań, wspiera budowanie wiary w siebie i poczucia własnej wartości oraz samokontrolę uczestników.

 

Książka opublikowana nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego to dobra propozycja dla nauczycieli, pedagogów, bibliotekarzy i wszystkich tych osób, które w swojej pracy chcą wykorzystać efekty arteterapii i wzbogacić swój warsztat pracy oraz lepiej zrozumieć problemy, z którymi borykają się uczniowie. Autorki kierują swoją książkę do czytelników, którzy dotąd nie mieli dużej styczności z tematem arteterapii, a chcą poszerzyć i uzupełnić swoje kompetencje o wiedzę teoretyczną i praktyczną. Dla osób, które są już biegłe w tej dziedzinie, książka może stanowić źródło skompilowanej wiedzy o arteterapii, jednak jej lektura nie przyniesie zbyt wielu nowych informacji.

 

Publikacja Arteterapia. Scenariusze zajęć jest podzielona na dwie części. Pierwsza to część teoretyczna, która przybliża zagadnienie arteterapii: jej genezę, historię, specyfikę i metodologię oraz dokładnie opisuje wszystkie rodzaje arteterapii (m.in. muzykoterapię, biblioterapię, filmoterapię, teatroterapię, choreoterapię itd.). Oprócz tego autorki opisały niektóre problemy edukacyjno-wychowawcze, w których arteterapia może znaleźć zastosowanie. Znajomość podbudowy teoretycznej arteterapii pomaga bardziej efektywnie wykorzystywać tę metodę w pracy z dziećmi.  

 

W części praktycznej znajdziemy szesnaście kompletnych scenariuszy zajęć z dziećmi. Każdy scenariusz dotyczy jednego wybranego problemu i zawiera komentarz określający cele, rodzaje zastosowanej arteterapii, przebieg zajęć, opis ćwiczeń, wskazówki na temat organizacji zajęć oraz konteksty pedagogiczne i artystyczne wykorzystane w scenariuszach. Oprócz tego autorki podają ogólne zasady konstruowania scenariuszy zajęć oraz projektowania działań arteterapeutycznych, dzięki czemu każdy nauczyciel może samodzielnie zorganizować zajęcia z wykorzystaniem arteterapii.

 

Książka jest wzbogacona o obszerną bibliografię i przypisy, które ułatwią dalsze zgłębianie tematu osobom szerzej zainteresowanym arteterapią. Dodatkowo na marginesach umieszczono wskazówki dotyczące tego, co znajduje się w poszczególnych akapitach. To niezmiernie ułatwia odbiór tekstu i pozwala przy powtórnej lekturze szybko odnaleźć najbardziej interesujące informacje.


Publikacja Arteterapia. Scenariusze zajęć jest kierowana przede wszystkim do osób pracujących z dziećmi, ale może być również ciekawą lekturą dla teoretyków zainteresowanych tematem arteterapii, ponieważ zawiera skondensowaną wiedzę teoretyczną, z podbudową historyczną i filozoficzną. Z pewnością każdy, kto chce dowiedzieć się czegoś o tej dziedzinie, znajdzie w publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego sporo cennych informacji i inspiracji do dalszego zgłębiania tematu.

Kup książkę Arteterapia. Scenariusze zajęć

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Arteterapia. Scenariusze zajęć
Książka
Arteterapia. Scenariusze zajęć
Anna Pikała, Magdalena Sasin
Recenzje miesiąca
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Babcie na ratunek
Małgosia Librowska
Babcie na ratunek
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Baśka. Łobuzerka
Basia Flow Adamczyk
 Baśka. Łobuzerka
Zaniedbany ogród
Laurencja Wons
Zaniedbany ogród
Dziennik Rut
Miriam Synger
Dziennik Rut
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy