Arteterapia to dziedzina z pogranicza psychologii, pedagogiki i sztuki. To taka metoda terapii, która wykorzystuje różne rodzaje sztuki (m.in. sztuki plastyczne, wizualne, muzyczne czy literaturę) w celu poznania, zrozumienia i radzenia sobie z problemami uczestników terapii. Arteterapia pomaga m.in. w integrowaniu grupy, rozwoju pamięci, koncentracji i uwagi, umiejętności komunikowania się, odkrywaniu zainteresowań, wspiera budowanie wiary w siebie i poczucia własnej wartości oraz samokontrolę uczestników.
Książka opublikowana nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego to dobra propozycja dla nauczycieli, pedagogów, bibliotekarzy i wszystkich tych osób, które w swojej pracy chcą wykorzystać efekty arteterapii i wzbogacić swój warsztat pracy oraz lepiej zrozumieć problemy, z którymi borykają się uczniowie. Autorki kierują swoją książkę do czytelników, którzy dotąd nie mieli dużej styczności z tematem arteterapii, a chcą poszerzyć i uzupełnić swoje kompetencje o wiedzę teoretyczną i praktyczną. Dla osób, które są już biegłe w tej dziedzinie, książka może stanowić źródło skompilowanej wiedzy o arteterapii, jednak jej lektura nie przyniesie zbyt wielu nowych informacji.
Publikacja Arteterapia. Scenariusze zajęć jest podzielona na dwie części. Pierwsza to część teoretyczna, która przybliża zagadnienie arteterapii: jej genezę, historię, specyfikę i metodologię oraz dokładnie opisuje wszystkie rodzaje arteterapii (m.in. muzykoterapię, biblioterapię, filmoterapię, teatroterapię, choreoterapię itd.). Oprócz tego autorki opisały niektóre problemy edukacyjno-wychowawcze, w których arteterapia może znaleźć zastosowanie. Znajomość podbudowy teoretycznej arteterapii pomaga bardziej efektywnie wykorzystywać tę metodę w pracy z dziećmi.
W części praktycznej znajdziemy szesnaście kompletnych scenariuszy zajęć z dziećmi. Każdy scenariusz dotyczy jednego wybranego problemu i zawiera komentarz określający cele, rodzaje zastosowanej arteterapii, przebieg zajęć, opis ćwiczeń, wskazówki na temat organizacji zajęć oraz konteksty pedagogiczne i artystyczne wykorzystane w scenariuszach. Oprócz tego autorki podają ogólne zasady konstruowania scenariuszy zajęć oraz projektowania działań arteterapeutycznych, dzięki czemu każdy nauczyciel może samodzielnie zorganizować zajęcia z wykorzystaniem arteterapii.
Książka jest wzbogacona o obszerną bibliografię i przypisy, które ułatwią dalsze zgłębianie tematu osobom szerzej zainteresowanym arteterapią. Dodatkowo na marginesach umieszczono wskazówki dotyczące tego, co znajduje się w poszczególnych akapitach. To niezmiernie ułatwia odbiór tekstu i pozwala przy powtórnej lekturze szybko odnaleźć najbardziej interesujące informacje.
Publikacja Arteterapia. Scenariusze zajęć jest kierowana przede wszystkim do osób pracujących z dziećmi, ale może być również ciekawą lekturą dla teoretyków zainteresowanych tematem arteterapii, ponieważ zawiera skondensowaną wiedzę teoretyczną, z podbudową historyczną i filozoficzną. Z pewnością każdy, kto chce dowiedzieć się czegoś o tej dziedzinie, znajdzie w publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego sporo cennych informacji i inspiracji do dalszego zgłębiania tematu.