Kto pyta, nie błądzi. A z tego wynika, że pytać warto, bowiem uzyskane odpowiedzi zwiększają poziom wiedzy oraz zmieniają sposób postrzegania rzeczywistości. Metodę uczenia się czegoś nowego każdego dnia obrali bohaterowie drugiego tomu wspaniałej publikacji Wydawnictwa Jedność (z powodzeniem można ją traktować jak encyklopedię) 100 pytań do profesora. Opowieści naukowe o świecie, która podając satysfakcjonujące odpowiedzi, wyjaśnia trzydzieści ważnych zagadnień.
Bohaterami książeczki są dzieci. Dziewczynki i chłopcy. Wprawdzie większość z nich posiada inne imiona niż w poprzednim tomiku serii, ale są to dzieci równie ciekawe świata i zachodzących w nim zjawisk. Jest August, Rysiu i mały Leon, Kamila, Dorota oraz Berenika. Jest Anastazja, Lena, Renata i Irmina, Eliza, Beata, Laura, Magda oraz Ala. Jest Aleksandra z Aleksandrem, a także Zenek wraz ze swoją ulubienicą, złotą rybką. Są żądni przygód: Tymoteusz, Feliks, Bartek i Grześ, Olek, Szymek oraz Henio. Doborowe towarzystwo uzupełniają Marysia z Mariolką, Irek, Zygmunt, Artur i Joachim (dzieci jest mnóstwo ale i dla czytelnika znajdzie się miejsce w gronie ciekawych świata).
Dobrani przez Christiane Duchesne i Carmen Marois dzielni bohaterowie książeczki szukają pomocy u cechującego się wrodzoną ciekawością Alberta. Ponieważ Albert, obecnie profesor, całe życie spędził na dociekaniach, poszukiwaniach oraz nieustannym dążeniu do prawdy, zdobyta przez niego wiedza i bogate doświadczenie świadczą o znajomości tematu. Bez wątpienia Albertowi można zaufać. Przy okazji można też pobawić się z bernardynem Drapciem, który jako wierny towarzysz profesora obecny jest w każdym kolejnym tomiku serii (tym razem obok Drapcia pojawia się okropnie uparty pies Cerber, który – według Szymka –już dawno powinien dorównać filmowemu Komisarzowi Alexowi).
Pisząc 100 pytań do profesora, autorki stanęły na wysokości zadania. Naukową wiedzę o świecie przekazały w sposób atrakcyjny oraz przekonujący, w formie prostej, całkowicie przystępnej i zrozumiałej dla dzieci (sprawne wplecenie wyjaśnień w codzienne życie bohaterów książeczki przyczynia się do większego skupienia czytelnika, a tym samym do łatwiejszego przyswojenia treści). Zamieszczona na początku Legenda (jak w każdym tomiku serii) odnosi się do zagadnień usystematyzowanych w pięć działów (ziemia, zwierzęta, rośliny, ludzie, ciekawe pytania). Każdemu z nich przyporządkowano kolorową grafikę, umożliwiającą szybkie odnalezienie interesującego zagadnienia w tekście.
Dzięki lekturze wyjaśnionych zostanie wiele tajemnic. Czytelnik zaobserwuje rozciągniętą na krzaku róży ogromną pajęczynę, z zaciekawieniem spojrzy na odbicie nieba w lustrze powietrza, pozna odległości (oczywiście w przybliżeniu) planet od Słońca. Dowie się, czy wieloryby śpią, kto wynalazł okulary oraz w którą stronę obraca się Ziemia. Wyjaśnienie znajdzie również cień czarnej dziury, biel śniegu, bariera dźwiękowa, a także lwia grzywa. Podanych zostało mnóstwo jeszcze innych faktów i ciekawostek (zamieszczono je na końcu każdego rozdziału w kolorowych ramkach).
Publikacja Wydawnictwa Jedność, oprócz przekazywania treści naukowych o świecie, ma na celu doskonalenie czytania i pisania, do czego przyczyniają się ciekawe dialogi, powiększona czcionka oraz większe odstępy między wierszami. Kolorowe, duże, wyraźne, adekwatne do treści ilustracje są uzupełnieniem tekstu. Lektura przeznaczona jest dla szerokiego grona odbiorców: nieważny jest wiek, liczy się zainteresowanie otaczającym światem oraz chęć zdobycia odpowiedzi na nurtujące pytania (pytań przecież są tysiące). Dzięki niej wiedza czytelnika zostanie wzbogacona, a rozmaite zjawiska staną się bardziej zrozumiałe. 100 pytań do profesora. Opowieści naukowe o świecie to książeczka pasjonująca, wartościowa i pomocna.
Dzieci lubią wiedzieć dużo o świecie i wciąż zadają mnóstwo pytań: Dlaczego łodzie nie toną?, Z czego robi się szkło?, Kto wymyślił godziny?......
Dzieci lubią wiedzieć dużo o świecie i wciąż zadają mnóstwo pytań: Dlaczego łodzie nie toną?, Z czego robi się szkło?, Kto wymyślił godziny?......