Wydawnictwo Otwarte na swoim profilu na Facebooku udostępniło apel, w którym zachęca, by czytelnicy w czasie pandemii wciąż kupowali książki – różnych wydawców.
Od kilku dni w sieci zauważyć można kolejne inicjatywy branż, które wzajemnie wspierają się w mediach społecznościowych. W piątek, 6 listopada, na dzień przed zamknięciem centrów handlowych i wprowadzeniem kolejnych obostrzeń, Wydawnictwo Otwarte z Krakowa zaapelowało do czytelników o zakup książek.
Czytaj także: Biblioteki zamknięte co najmniej do 29 listopada 2020
W czasie pandemii wiele branż zmaga się z kryzysem finansowym. W ubiegłym tygodniu w mediach społecznościowych francuskiego oddziału sieci restauracji Burger King pojawił się komunikat, w którym znana sieć fast-foodów zachęcała do kupowania posiłków… u konkurencji, w sieci McDonald’s! Post był wyrazem solidarności z wszystkimi podmiotami gastronomicznymi. Podobny wpis opublikowany został w mediach społecznościowych polskiego oddziału Burger Kinga – sieć zachęca do zakupu posiłków na wynos w restauracjach McDonald’s, KFC czy kawiarni Starbucks.
Czytaj także: Jak bezpiecznie robić zakupy w księgarni w czasie pandemii?
Na podobny pomysł wpadło Wydawnictwo Otwarte, które w piątek na swoim profilu umieściło grafikę zachęcającą do zakupu książek w czasie pandemii – nie tylko wydanych nakładem własnej oficyny. W poście wydawnictwo oznaczyło swoją bezpośrednią konkurencję, m.in. Wydawnictwo W.A.B., Wydawnictwo MUZA, Wydawnictwo Albatros czy Wydawnictwo Novae Res.
Grafika i apel został udostępniony ponad 180 razy przez użytkowników. W swoich mediach społecznościowych apel stworzony przez Wydawnictwo Otwarte podało dalej także Wydawnictwo Muza, Wydawnictwo Gmork, Wydawnictwo W.A.B., Wydawnictwo NieZwykłe, Wydawnictwo Kobiece i Wydawnictwo Marginesy.
To bodaj pierwszy raz, kiedy udostępniamy post naszej konkurencji. Wydawnictwo Otwarte dziękujemy!
– czytamy we wpisie udostępnionym na profilu Wydawnictwa Muza.
Z kolei Wydawnictwo W.A.B. skomentowało:
Dołączamy się do tej inicjatywy, bo w grupie siła!
Wydawnictwa w tym roku musiały niemal w całości przenieść wszystkie swoje inicjatywy do sieci. Chociaż nie zaprzestano wydawania książek w tym trudnym czasie, nowości nie mogły zostać zaprezentowane czytelnikom na wielu imprezach literackich – m.in. Warszawskich Targach Książki, Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie czy Śląskich Targach Książki. Część wydawców zaangażowała się we współorganizację cyfrowych targów książki lub wirtualnych spotkań autorskich. Serwis Granice.pl wiosną br. zorganizował bezpłatną akcję dla wydawców i twórców – „Książka na kryzys” – w ramach której czytelnicy i wydawcy mogli zaprezentować nowości wydawnicze i polecane tytuły.
Czytaj także: Zamknięcie galerii handlowych. Księgarnie pozostaną otwarte
Od soboty, 7 listopada, w Polsce w życie weszły kolejne obostrzenia związane z rozporządzeniem Rady Ministrów. Znacznie ograniczono sprzedaż w centrach handlowych, pomimo zamknięcia sklepów z odzieżą czy elektroniką, kioski, saloniki prasowe i księgarnie wciąż pozostaną jednak otwarte. Decyzją rządu od soboty zamknięte zostają także kina i teatry; Biblioteka Narodowa rekomenduje także zamknięcie bibliotek publicznych do końca listopada.