Najnowszy projekt Zbigniewa Libery to seria zdjęć przedstawiających sceny z partyzantami zarejestrowane podczas kilku plenerowych sesji fotograficznych. Cała seria obejmuje również zdjęcia tekstów, zapożyczonych bądź napisanych przez autora. Niemal ikoniczne przedstawienia upozowanych partyzantów, grupowe sceny w kąpieli czy podczas przemarszu można by wziąć za ilustracje jakichś doniesień prasowych. Ale wizualna i tekstowa narracja kilkudziesięciu zdjęć to fikcyjna opowieść, której odniesieniem są przewrotnie potraktowane mity męskości, bohaterstwa. Pomimo militarnych akcesoriów obrazy te pozbawione są agresji, a obwieszeni karabinami partyzanci podsuwają skojarzenia z tęsknotami uciekających w świat fantazji Piotrusiów Panów. Ten trop literacki podpowiada zresztą sam artysta w sfotografowanych tekstach.
Z nierzeczywistością nibylandii może się kojarzyć również sceneria, w której pozują "niewinni i bezduszni" bohaterowie na wystudiowanych kadrach z egzotycznymi roślinami i zwierzętami.
W zdjęciach partyzantów Libera uprawia to, co Umberto Eco nazwał przed laty "partyzantką semiologiczną". Walka o znaczenia w wydaniu autora tych zdjęć jest równie podstępna jak taktyki guerillas. Spreparowane strony czasopism ze zdjęciami, sfingowany dziennik partyzanta, Libera podobnie jak w swoich wcześniejszych pracach skłania do uważniejszej lektury medialnych przekazów, zwraca uwagę na sposoby kreowania i kolportowania mitów we współczesnej kulturze wizualnej.
Prezentacji wystawy będzie towarzyszyła książka Zbigniewa Libery - The Gay, Innocent and Heartless.
Kurator wystawy: Bożena Czubak
The Gay, Innocent and heartless - Zbigniew Libera
Wernisaż fot. Piątek, 24 października 2008 roku , godzina 19:00
Wystawa czynna: 24 października 2008 - 10 stycznia 2009
Fundacja Profile, Warszawa ul. Hoża 41/22