Przed nami czerwcowe tygodnie – ostatnia prosta w edukacyjnym maratonie. Jeszcze tylko kilka dni, a i starsi, i młodsi wyjadą na zasłużony odpoczynek. Nie dziwią zatem tytuły, jakie w tym gorącym okresie proponuje Oficyna Wydawnicza „Impuls”: Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży Jacka Pyżalskiego, Stres w pracy zawodowej nauczyciela Stanisława Korczyńskiego oraz – jako tylko pozorny off top – Stres w pracy kuratora sądowego. Studium teoretyczno-empiryczne Łukasza Wirkusa.
Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży, książka, która decyzją internautów zdobyła tytuł Najlepszej Książki na Wiosnę 2014 r., chwalono już wielokrotnie, za każdym razem podkreślając jej nowatorstwo, błyskotliwość i odwagę w stawianiu tez. Książka stanowi pogłębioną naukową monografię problemu agresji realizowanej przez młodzież za pomocą nowych mediów (internetu i telefonów komórkowych). Zawiera wprowadzenie teoretyczne dotyczące nowych mediów, funkcjonowania młodych ludzi w ich świecie oraz aspektów związanych z tzw. komunikacją zapośredniczoną i wpływu nowych mediów na dzieci i młodzież. Czytelnik dowie się z książki nie tylko o rozpowszechnieniu zjawiska, ale także o jego uwarunkowaniach i konsekwencjach. Autor monografii przedstawił szerokie omówienie problematyki bullyingu, cyberbullyingu wraz z charakterystyką roli sprawcy i ofiary, typologii zjawisk i ich współwystępowania. Część badawcza opiera się o trzy duże projekty badawcze – reprezentatywne badania polskich gimnazjalistów, badania nauczycieli oraz studentów, w których zostały wykorzystane metody badawcze zarówno o charakterze jakościowym (wywiady, wywiady online, grupy fokusowe), jak i ilościowym (badania kwestionariuszowe). Książkę kończą wnioski dotyczące wychowania młodych ludzi w świecie nowych mediów, w szczególności w obszarze profilaktyki i interwencji związanej z agresją elektroniczną. Zdaniem recenzentów publikacja ta stanowi pozycję obowiązkową na liście lektur przyszłych socjologów i pedagogów.
Tym, co łączy temat agresji elektronicznej młodych „tubylców cyfrowych” i wspomniany już koniec roku szkolnego, jest zjawisko stresu zawodowego nauczycieli, wyczerpująco omówionego w publikacji Stanisława Korczyńskiego o tym samym tytule, książki odczarowującej wiele funkcjonujących w obiegu społecznym stereotypów. Czym bowiem jest stres? Stałym elementem życia codziennego, od wczesnej młodości – a nawet dziecięctwa – do późnej starości. Ta „światowa epidemia współczesnych czasów”, jak określiło zjawisko ONZ, przypadła w szczególnym udziale nauczycielom jako grupie zawodowej żyjącej w ciągłym stanie podwyższonej gotowości. Stres w pracy nauczyciela płynie z rozmaitych źródeł: psychicznych, umysłowych, emocjonalnych, a nawet fizycznych – sami pedagodzy obserwują jego działanie i zgubne skutki, z którymi zmagają się na co dzień, bez wsparcia ze strony społeczeństwa (co więcej: opinia społeczna, a raczej rządzące nią stereotypy, to kolejny czynnik stresogenny). I chociaż stres zawodowy pedagogów stał się przedmiotem dociekań naukowych już w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, to polska bibliografia przedmiotu pozostaje wyjątkowo szczupła. Lukę tę znakomicie uzupełnia publikacja Stanisława Korczyńskiego, oparta na przesłankach metodologicznych, wykorzystująca współczesne teorie stresu i badania własne. Zasadniczym celem opracowania Stanisława Korczyńskiego jest ukazanie pracy pedagogicznej z punktu widzenia społecznego jej odbioru przez nauczycieli, z uwzględnieniem płci i stażu pracy zawodowej. Starano się poznać sytuacje najbardziej obciążające w zawodzie nauczyciela, które są źródłem stresu, oraz dostrzegane przez nauczycieli skutki dla ich zdrowia i psychicznego funkcjonowania, a także sposoby ich radzenia sobie ze stresem. Przedmiotem badań uczyniono nie tylko źródła nauczycielskiego stresu, ale także konsekwencje długotrwałego stresu i sposoby radzenia sobie z nim.
Polecamy: http://impulsoficyna.com.pl/wyszukaj/stres-w-pracy-zawodowej-nauczyciela,1601.html
Na zakończenie „Impuls” proponuje najnowszą książkę Łukasza Wirkusa – Stres w pracy kuratora sądowego, nie będącą niczym innym jak próbą przedstawienia rozmiaru realnych kosztów zdrowotnych ponoszonych codziennie przez kuratorów sądowych w Polsce w związku z wykonywanymi obowiązkami służbowymi oraz postulatem zmiany dysfunkcji organizacyjnych w środowisku pracy. Organizacja pracy w kuratorskiej służbie sądowej nie uwzględnia, niezwykle ważnej dla sfery psychospołecznego funkcjonowania człowieka, problematyki stresu zawodowego, jego determinantów i konsekwencji. Niniejsza publikacja jest odpowiedzią na zapotrzebowanie środowiska, a także próbą naukowej analizy zjawiska. Praca kuratora sądowego obarczona jest dużym ładunkiem stresu związanego z bagażem doświadczeń, gromadzonym poprzez kontakt z osobami podlegającymi kurateli, a także z warunkami pracy i wymaganiami zawodowymi, jakie się stawia kuratorom. Monografia porusza niewątpliwie bardzo ważny nie tylko od strony poznawczej, ale przede wszystkim aplikacyjnej, problem badawczy, ponieważ wciąż brakuje zarówno rozważań teoretycznych, jak i badań empirycznych dotyczących problematyki kurateli sądowej. Warto także podkreślić wagę społeczną omawianego zagadnienia. W sytuacjach trudnych bowiem, jak pokazuje życie, społeczeństwo, a czasem nawet psycholodzy czy pedagodzy wykazują zupełny brak wiedzy na temat pracy kuratora, niejednokrotnie kreując mylny obraz tej grupy zawodowej.
Polecamy: http://impulsoficyna.com.pl/nowosci/stres-w-pracy-kuratora-sadowego,1689.html
Życzymy bezstresowej lektury!
informacja nadesłana