Zakończył się 60. międzynarodowy festiwal filmowy w Cannes. W konkursie wzięły udział 22 produkcje. Złotą Palmę wręczyła Jane Fonda. Powędrowała ona na ręce Cristiana Mungiu za dramat "4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni", przedstawiający losy upokorzonej młodej Rumunki, która w erze reżimu Nicolae Ceausescu poddaje się aborcji.
O Złotą Palmę w tym roku ubiegały się m.in.: najnowsze filmy Quentina Tarantino, Emira Kusturicy, Wong Kar Waia, Joela i Ethana Coenów. Wygrała jednak mała, nikomu nieznana produkcja, o której sam 38-letni reżyser odbierając laury przyznał, że do końca nie był pewny czy w ogóle powstanie. Akcja "4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni" rozgrywa się w ponurym rumuńskim miasteczku w ostatnich latach panowania komunistów w Rumunii. Młoda kobieta, Gabita, zachodzi w niechcianą ciążę. Boi się zostać samotną matką i obawia reakcji otoczenia. Postanawia więc poddać się aborcji. Z pomocą przychodzi jej przyjaciółka. Dziewczyna ta deklaruje, że pomoże ciężarnej znaleźć człowieka, który przeprowadzi u niej aborcję.
- Ten festiwal był wyjątkowy - przyznał przewodniczący jury konkursu głównego Stephen Frears i podziękował reszcie zespołu, z którym pracował przez ostatnie dziesięć dni.
W czasie ceremonii zamknięcia, którą poprowadziła Diane Kruger, nie zabrakło specjalnej nagrody z okazji 60-lecia festiwalu. Otrzymał ją Amerykanin Gus Van Sant za swój najnowszy obraz - "Paranoid Park". Dla twórcy to kolejne wyróżnienie przywiezione z Lazurowego Wybrzeża. W 2003 roku odebrał on Złotą Palmę za kontrowersyjny dramat "Słoń".
Druga co do ważności nagroda, Grand Prix festiwalu, powędrowała do twórców japońskiego filmu "Mogari no mori" w reżyserii Naomi Kawase. Laury za najlepszy debiut, czyli Złotą Kamerę, przyznano izraelskiemu obrazowi "Les meduses", którego autorami są pisarz Etgar Keret i jego żona Shira Geffen. Warto zaznaczyć, że twórczość młodego artysty, który w dorobku ma m.in. takie dzieła, jak "Pizzeria Kamikaze" i "Osiem procent niczego" porównywana jest do Tarantino. "Les meduses" to jednak subtelna i poruszająca opowieść o zagubieniu we współczesnym świecie oraz niemożności oderwania się od przeszłości, od skomplikowanych uwikłań wewnątrz rodziny.
Nagrodę dla najlepszego reżysera zdobył Amerykanin Julian Schnabel - za film "Skafander i motyl", opowiadający o francuskim wydawcy, który został sparaliżowany i mógł poruszać tylko jednym okiem. Mimo to znalazł sposób, by móc opisywać to, co działo się w jego duszy. Za najlepszego aktora uznano Rosjanina Konstantina Ławronienkę - doceniono jego rolę w rosyjskim filmie "Izgnanie" w reżyserii Andrieja Zwiagnicewa. Nagrodę dla najlepszej aktorki otrzymała Jeon Do-yeon z Korei Południowej - za rolę w filmie "Secret Sunshine" ("Milyang"), który wyreżyserował jej rodak Lee Chang-dong. Za najlepszy scenariusz nagrodzony został niemiecki reżyser tureckiego pochodzenia Fatih Akin. Scenariusz ten Akin napisał do filmu "Na krańcu nieba", który sam wyreżyserował.
Wiele wyróżnień, w tym za świetny i poruszający debiut, odebrał słynny fotograf Anton Corbijn za swoje pierwsze dzieło "Control". To biograficzna opowieść o Ianie Curtisie, legendarnym wokaliście Joy Division, który popełnił samobójstwo. W roli neurotycznego artysty wystąpił debiutant, Sam Riley. Czarno-białe dzieło holenderskiego twórcy powstało w oparciu o pamiętniki "Touching From A Distance" autorstwa wdowy po muzyku. W obrazie zagrali ponadto Samantha Morton i Alexandra Maria Lara. Na ścieżce muzycznej znalazły się utwory Sex Pistols, Davida Bowie czy Roxy Music, jak również zmienione wersje nagrań kultowej manchesterskiej kapeli.
Po wręczeniu nagród festiwalowa publiczność obejrzała ostatnie dzieło canneńskiego przeglądu - obraz Kanadyjczyka Denysa Arcanda "Wiek ciemności".
- Oto pełna lista nagrodzonych:
Złota Palma: "4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni" reż. Cristian Mungiu
Grand Prix: "Mogari no mori" reż. Naomi Kawase
Najlepsza aktorka: Jeon Do-yeon za "Secret Sunshine" reż. Lee Chang-dong
Najlepszy aktor: Konstantin Lawronenko za "Izgnanie" reż. Andriej Zwiagincew
Najlepszy reżyser: Julian Schnabel za "Skafander i motyl"
Najlepszy scenariusz: Fatih Akin za "Na krańcu nieba" ("Yasamin kiyisinda")
Nagroda Jury: "Persepolis" reż. Vincent Paronnaud i Marjane Satrapi oraz "Silent Light" reż. Carlos Reygadas
Nagroda z okazji 60. edycji festiwalu: Gus Van Sant za "Paranoid Park"
Złota Palma dla najlepszego filmu krótkometrażowego: "Verllover" reż. Elisa Miller
Caméra d'Or Prize za najlepszy debiut: "Meduzy" ("Les meduses") reż. Etgar Keret i Shira Geffen
specjalne wyróżnienie: "Control" reż. Anton Corbijn
- Pozostałe nagrody:
Konkurs Un Certain Regard:
Nagroda główna: "Nesfarsit" reż. Cristian Nemescu
Nagroda jury: Valeria Bruni-Tedeschi za "Actrices"
Coup de Coeur du Jury Un Certain Regard: Bikur Hatizmoret za "The Band's Visit" reż. Eran Kolirin
Nagrody Cinéfondation:
"Ahora todos paracen contentos" reż. Gonzalo Tobal
2. nagroda: "Ru dao" reż. Chen Tao
3. nagroda: "A Reunion" reż. Hong Sung-Hoon oraz "Minus" reż. Pavle Vuckovic
Nagroda Directors' Fortnight: "Control" reż. Anton Corbijn
Label Europa Cinéma Prize: "Control" reż. Anton Corbijn
Prix Art et Essai: "Garage" reż. Lenny Abrahamson
wyróżnienia: "Control" reż. Anton Corbijn i "Gegenüber" reż. Jan Bonny
International Critics' Week Grand Prize: "XXY" reż. Lucia Puenzo
Canal+ Grand Prize dla najlepszego filmu krótkometrażowego: "Madame Tutli-Putli" reż. Chris Lavis i Maciek Sczerbowski
Nagroda FIPRESCI (International Federation of Film Critics): "4 Months, 3 Weeks, and 2 Days" reż. Cristian Mungiu
wyróżnienie: "The Band's Visit" reż. Eran Kolirin oraz "Elle s'appelle Sabine" reż. Sandrine Bonnaire
Nagroda Jury Ekumenicznego: "Na krańcu nieba" ("Yasamin kiyisinda") reż. Fatih Akin
26. Youth Prize: "The Band's Visit" reż. Eran Kolirin
French National Education Administration Prize: "4 Months, 3 Weeks, and 2 Days" reż. Cristian Mungiu
Prix France-Culture: Rithy Panh
cyt. za: film.onet.pl