Sukces #askacurator day - muzea i galerie opanowały twitter.com.
1 września 2010 był dniem, w którym świat kultury przejął władzę nad serwisem twitter.com. Kuratorzy z 343 muzeów i galerii, z 23 krajów, przez 24 godziny odpowiadali na pytania użytkowników mikrobloga. Hashtag, którym oznaczano pytania - #askacurator - stał się tego dnia najczęściej używanym hashtagiem na świecie.
Zapytaj kuratora na twitterze
Ask a Curator Day (http://www.askacurator.com), czyli dzień zadawania pytań kuratorom w serwisie twitter.com, odbył się po raz pierwszy. Warunkiem uczestnictwa w wydarzeniu było wysłanie zgłoszenia e-mailem na adres organizatorów. Kuratorzy odpowiadali na skierowane do nich pytania oznaczone hashtagiem #askacurator.
343 kuratorów odpowiada na nasze pytania
W wydarzeniu wzięły udział 343 instytucje kultury z 23 krajów, w tym Tate, British Museum i Solomon R. Guggenheim Musem. Polska była reprezentowana przez wirtualne Muzeum Erotyzmu (http://muzeumerotyzmu.pl) z siedzibą w Krakowie, które jako jedyne z naszego kraju zgłosiło chęć uczestnictwa.
Kultura przejmuje władzę nad twitterem
Popularność wydarzenia przerosła najśmielsze oczekiwania organizatorów. Około godziny 12 czasu polskiego #askacurator stało się najpopularniejszym hashtagiem w serwisie. To wygenerowało ruch robotów spamerskich. Początkowo organizatorzy zachęcali do zgłaszania spamujących kont administracji serwisu twitter.com, co pomogło jedynie na kilkadziesiąt minut. Około 19:30 czasu polskiego zdecydowano się przenieść wydarzenie z #askacurator na #askcurators, co okazało się doskonałym posunięciem i wyeliminowało spam.
Dodaj muzeum do obserwowanych
Organizatorzy Ask a Curator Day mają już na koncie podobne wydarzenie promujące kulturę i sztukę w social media. Obyło się ono 1 lutego 2010 r., a jego celem było zachęcenie do dodania do obserwowanych kont muzeów na twitterze i użycie hashtagu #followamuseum (http://www.followamuseum.com/). W wydarzeniu wzięły udział trzy instytucje z Polski: Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Galeria Foksal.
Kultura i sztuka otwierają się na social media
Popularność wirtualnego eventu polegającego na umożliwieniu użytkownikom serwisu społecznościowego zadawania pytań przedstawicielom świata kultury i sztuki nastraja optymistycznie. Oby w następnych jego odsłonach wzięła udział większa liczba zarówno Polaków, jak instytucji kultury z Polski.
Michał Pałasz
social media & e-PR manager
XAOO Interactive
http://xaoo.pl