Kupujemy sporo książek? W 2020 roku sprzedanych ok. 100 mln tytułów

Data: 2021-03-16 10:15:56 | Ten artykuł przeczytasz w 6 min. Autor: Patryk Obarski
udostępnij Tweet

Ponad 100 milionów egzemplarzy kupionych miało zostać przez indywidualnych czytelników – wynika z analizy Nielsena dla Biblioteki Analiz. Empik chwali się sprzedażą w wysokości 23 mln kopii. 

Obrazek w treści Kupujemy sporo książek? W 2020 roku sprzedanych ok. 100 mln tytułów [jpg]

Nielsen BookScan na zlecenie Biblioteki Analiz przeprowadził badania, z których wynika, że w 2020 roku w Polsce około 100 milionów książek kupionych zostało przez klientów indywidualnych. 

100 milionów książek sprzedanych w czasie pandemii 

Nielsen BookScan Polska, regularnie obserwujący rynek książki w Polsce, przeprowadził badania dotyczące stanu rynku książki w Polsce w 2020 roku oraz wielkości sprzedaży tytułów w minionym roku. Raport z badań ukazał się w numerze 5/2021 Biblioteki Analiz i przedstawiał szczegółowe informacje na temat właściwości ruchu wydawniczego w Polsce. 

Najbardziej zaskakuje liczba sprzedanych tytułów. Wbrew obawom towarzyszącym pandemii, liczba egzemplarzy, która trafiła do koszyków zakupowych czytelników, wcale nie zmalała. Według badań Nielsena w ubiegłym roku w Polsce sprzedano około 100 milionów egzemplarzy książek, a klienci wydali na książki łącznie około 2,1 mld zł.

Te dane są – jak wskazują twórcy badania – nieprecyzyjne, gdyż rynek książki w Polsce jest mocno rozdrobniony. Analizujący go Renek Mendruń z Nielsena wziął pod uwagę w swoich badaniach najpopularniejsze księgarnie internetowe, wyniki sprzedażowe Empiku oraz sprzedaż poszczególnych tytułów na platformie Allegro. 

Całość rynku książki w Polsce jest dużo większa niż myślimy

– komentuje pod koniec swojej analizy Mendruń. 

Pracownik agencji Nielsena zauważył również, że pomimo trudnej sytuacji gospodarczej w kraju, księgarnie w Polsce zamknięte zostały jedynie w ramach pierwszego lockdownu – i to tylko te, które pracowały w centrach handlowych. Wiele stacjonarnych księgarń mogło działać w kolejnych miesiącach 2020 roku. 

Czytaj także: Księgarnie niezbędne dla zdrowia – nawet w czasie pandemii

Ogromny wpływ na sprzedaż miała jednak przede wszystkim konkurencyjność księgarń internetowych. Liczba graczy na rynku książki w sieci nie ogranicza się bowiem jedynie do kilku dużych sieci – wpływa mają nie tylko księgarnie, ale również sprzedawcy na Allegro. 

Empik chwali się wysoką sprzedażą 

W poniedziałek oficjalnymi wynikami sprzedażowymi roku 2020 pochwaliła się również księgarnia Empik. Według informacji przekazanych przez znaną sieć, w 2020 roku księgarnie Empik sprzedać miały 21 milionów egzemplarzy książek papierowych.

Czytaj także: Delikatesy Empiku. W ofercie księgarni pojawi się także żywność

Porównując wynik sprzedażowy Empiku z ogólną liczbą sprzedanych książek wyliczonych w powyżej wspomnianych badaniach Nielsena, należałoby uznać, że sprzedaż Empiku stanowi około 21% całej sprzedaży książek w ubiegłym roku. Wyliczenie – choć proste – nie jest jednak dokładne, wszak Nielsen nie brał pod uwagę zakupów dokonywanych przez podmioty instytucjonalne (np. biblioteki czy szkoły), z kolei Empik w swoich wynikach nie wyróżnił, ile książek kupili prywatni konsumenci, a ile firmy. 

Dodatkowo Empik zaznaczył, że w czasie pandemii klienci sieci korzystali także z wersji cyfrowych książek oferowanych w ramach aplikacji Empik Go. Odsłuchanych miało zostać 4 miliony audiobooków i podcastów, natomiast po e-booki sięgnięto 1,7 miliona razy.

Najpopularniejsze okazały się zakupy w internecie. W ubiegłym roku Empik zanotował wzrost sprzedaży książek za pośrednictwem Internetu aż o 68% w stosunku do 2019 roku.

Księgarze niezależni z akcją na telefon 

W 2020 roku w nowej formie do czytelników dotrzeć próbowali także niezależni prywatni księgarze, którzy prowadzili swoje małe księgarnie w poszczególnych miastach Polski. Lockdown i ograniczenia w wychodzeniu na zewnątrz zmusiło część księgarzy do tego, by zainteresowali się zupełnie nowymi formami sprzedaży. 

Czytaj także: Lokalne księgarnie na skraju bankructwa

Z tego powodu część niezależnych księgarń uruchomiło możliwość sprzedaży wysyłkowej – zamówień dokonywać można było przez Internet (np. za pośrednictwem Allegro, Facebooka lub stron www księgarń) lub telefonicznie. 

Ta druga akcja nazwana została „Książką na telefon” i rozpoczęła się za sprawą dystrybutora książek – firmy Azymut. W ramach akcji „Książka na telefon” księgarze otrzymali wsparcie w postaci reklamy w Internecie oraz plakatów i bannerów. Księgarnie miały także szanse wziąć udział w „Nocy Księgarń” i tym samym zachęcić czytelników do zakupów. 

Mimo tego części niezależnych sklepów nie udało się przetrwać. Na niektóre książnice czytelnicy postanowili uruchomić internetowe zbiórki.

 

Źródło: informacja prasowa Empik, Biblioteka Analiz 

REKLAMA

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Reklamy
Recenzje miesiąca
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Babcie na ratunek
Małgosia Librowska
Babcie na ratunek
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Baśka. Łobuzerka
Basia Flow Adamczyk
 Baśka. Łobuzerka
Zaniedbany ogród
Laurencja Wons
Zaniedbany ogród
Dziennik Rut
Miriam Synger
Dziennik Rut
Pokaż wszystkie recenzje