W połowie stycznia nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls ukaże się nowym tom wyjątkowej serii 11 autorskich podręczników akademickich "Pedagogika Nauce i Praktyce". To publikacja Andrzeja Murzyna Współczesna filozofia edukacji. Kluczowe kwestie.
Celem książki jest wprowadzenie czytelnika w kluczowe zagadnienia edukacyjne XXI wieku, zainspirowanie go do refleksji nad rolą pedagoga i nauczyciela na płaszczyźnie wyjaśniania dzieciom, uczącej się młodzieży oraz wszystkim osobom zainteresowanym nieustannym dokształcaniem się coraz bardziej złożonych problemów współczesnego świata. Autorowi chodzi przede wszystkim o to, aby zaproponowana struktura i układ zależności między poszczególnymi zagadnieniami stały się dla odbiorcy czymś znacznie więcej niż kolejnym paradygmatem, który należy po prostu przyswoić i w odpowiednim momencie odtworzyć. Chciałby, aby grono osób, dla których kryterium problemowe stanowi drogowskaz zarówno w teorii, jak i w praktyce edukacyjnej, było jak największe.
W związku z tym, że książka jest znacznym poszerzeniem monografii, która ukazała się w 2001 roku, autor wykorzystał w niej część pierwotnej publikacji. Uczynił to świadomie, ponieważ uważa, że pewne kwestie są nadal aktualne, a potwierdzeniem tego są tezy i badania innych badaczy, na których dotychczas się nie powoływał i którzy występują w niniejszym podręczniku. Chciałby także z pełną świadomością podkreślić, że wiele poruszonych tutaj wątków będzie stale powracać i tym samym znajdą się w kolejnych częściach opracowania. Trudno na przykład wyobrazić sobie dyskusję nad zagadnieniem indoktrynacji w edukacji i kulturze bez uwzględnienia niektórych aspektów edukacji twórczej, refleksji nad stanem współczesnej kultury czy problemami globalizacji. To samo dotyczy na przykład dyskusji nad edukacją do demokracji i społeczeństwa obywatelskiego, która nie ma sensu bez odniesienia się do podstawowych założeń personalizmu.
A oto, co o książce Impulsu piszą recenzenci:
Podręcznik rekonstruuje różne perspektywy poznawcze. Jego structure wyznaczają bloki problemowe związane z podstawowymi kontekstami edukacyjnymi: kulturą, religią, indoktrynacją, wolnością i autorytetem, oraz koncepcjami porządku społecznego – liberalizmem, demokracją, konserwatyzmem i libertarianizmem. Autor omówił więc szereg zagadnień szczegółowych, a przy tym w sposób nowoczesny i erudycyjny dokonał problematyzacji powyższych zagadnień, syntezując filozoficzną wiedzę na ich temat. Mamy do czynienia z podręcznikiem nowoczesnym, który porządkuje dotychczasowe dokonania, stawiając jednocześnie pytania i zachęcając do rozmowy. Czytelnikami tak opracowanej książki będą nie tylko nauczyciele akademiccy i studenci pedagogiki, lecz również osoby mające związek z kształceniem na kierunkach humanistycznych i społecznych. Zyska ona także popularność wśród nauczycieli zainteresowanych refleksyjną praktyką oświatową.
Z recenzji dr. hab. Bogusława Milerskiego
Prezentując szeroką problematykę zagadnień proponowanych do wykorzystania w procesie kształtowania młodego pokolenia, autor nawiązuje do istotnych dla tego procesu elementów humanistyki – wolnej od uprzedzeń i systematycznie wzbogacanej. Tylko takie bowiem podejście umożliwia podejmowanie aktualnych zagadnień edukacyjnych z coraz to innych perspektyw badawczych, sprzyjających rzetelnemu rozwiązywaniu współczesnych problemów i wprowadzeniu w świat edukacji rzeczywistej i osobowej. Poza tym dzieło to zasługuje na uwagę także ze względu na zaprezentowane liczne aspekty poruszanej problematyki, często dotychczas mało znane i w konkretnym ujęciu przytaczane w pracy po raz pierwszy.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Wiesławy Korzeniowskiej