W dobie coraz powszechniejszego dostępu do internetu coraz częściej natrafiamy na niesprawdzone informacje. Fake newsy stały się realnym problemem, z jakim mierzą się użytkownicy sieci. Jak więc poradziły sobie z tym dwie nauczycielki z Trzebini?
zdjęcie poglądowe / fot. PexelsFake news to, zwłaszcza w dobie rozwoju sztucznej inteligencji, palący problem, z którym mierzą się wszystkie osoby zajmujące fact-checkingiem. Paradoksalnie, choć najmłodsi wydają się być urodzeni z telefonem w ręku, to właśnie im najtrudniej jest odróżnić prawdziwe i wiarygodne informacje od kłamstw i manipulacji. Nauczycielki z Trzebini postanowiły stworzyć ciekawą akcję i powołać do życia fikcyjnego bohatera, który miał uświadomić uczniom, jak łatwo można dać się zmanipulować.
Nauczycielki stworzyły fake newsa
Dwie nauczycielki ze Szkoły Podstawowej numer 3 w Trzebini jakiś czas temu stworzyły interesującą akcję edukacyjną, w ramach której wykreowały postać fikcyjnego bohatera, by pokazać uczniom, jak łatwo można uwierzyć w fałszywą informację. Nauczycielki postanowiły stworzyć życiorys fikcyjnego mężczyzny, który następnie zamieściły w sieci, między innymi na forach internetowych czy stronie na Facebooku. Starały się uwiarygodnić wszystko zdjęciami ze swoich prywatnych archiwów.
Przeczytaj także: Feminatywy to nic nowego? Kolejny głos w burzliwej dyskusji na temat języka
Głównym zadaniem uczniów było wyszukanie informacji na temat bohatera. Nauczycielki chciały sprawdzić, czy uczniowie zorientują się, że piszą o osobie, która nigdy nie istniała. Podczas zajęć uczniowie, za pośrednictwem internetu, przygotowali notatki – wszystkie na podstawie tych samych fałszywych informacji, znalezionych na stronach z pierwszych wyników wyszukiwania.
Fake news kontra uczniowie
Uczniowie nie zwrócili uwagi na to, że teksty dostępne w internecie były pełne błędów gramatycznych oraz stylistycznych. Poszukiwane informacje pojawiły się również w mediach społecznościowych oraz na forach w podobnym czasie. Nie wzbudziło to jednak w nikim podejrzliwości. Dzieci nie kryły zaskoczenia, kiedy nauczycielki wyjaśniły im, że wszystko, czego dowiedziały się w sieci, było kłamstwem.
Przeczytaj także: „Lost Friends 2” – finałowa część cyklu „Friends” autorstwa Aleksandry Negrońskiej
Za przeprowadzenie akcji nauczycielki otrzymały nagrodę w ogólnopolskim konkursie edukacji medialnej w szkole. O sprawie dowiedzieli się także dziennikarze programu śniadaniowego Dzień dobry TVN. W reportażu dla popularnej stacji nauczycielka powiedziała:
Nauczanie przez doświadczenie to jest metoda, która jest najbardziej skuteczna i właśnie w ten sposób możemy dotrzeć do dzieci, żeby one doświadczyły tego fake newsa.
Jak podkreślają nauczycielki, ich inicjatywa miała pokazać, że nie wszystko, co czytamy w sieci, jest prawdą. Jeśli chcecie się uchronić przed fake newsami, to pozostańcie sceptyczni podczas spędzania czasu w sieci. Korzystajcie ze sprawdzonych źródeł, a danej informacji najlepiej szukajcie na kilku niezwiązanych ze sobą stronach. Kierujcie się opiniami ekspertów i materiałami naukowymi.
Poniżej możecie zobaczyć pełen materiał Dzień Dobry TVN:
Przeczytaj także:
- „Lost Friends 2” – finałowa część cyklu „Friends” autorstwa Aleksandry Negrońskiej
- Synowie Gabriela Garcíi Márqueza zdradzili ojca? Książka noblisty opublikowana pośmiertnie bez jego zgody
- Nowa ekranizacja książki Stephena Kinga nie trafi do kin!
- Urszula Honek nominowana do Międzynarodowej Nagrody Bookera 2024!
źródło: Dzień Dobry TVN
Tagi: literatura,