Najprościej rzecz ujmując, czytanie globalne to czytanie bez znajomości liter, opierające się na zapamiętywaniu grafiki całego słowa. Dzieci bawiące się w czytanie globalne zaczynają czytać wcześniej niż ich rówieśnicy, mają z reguły lepszą pamięć wzrokową, umiejętność porównywania i dokonywania analizy wyrazu.
Jedną z zasad konstruowania tekstów do czytania globalnego jest używanie niewielkiej liczby słów, ale tworzenie takich konfiguracji, by często się one powtarzały. Dzięki temu dziecko łatwiej zapamiętuje ich grafikę.
W jaki sposób uczymy czytania globalnego? Zasada jest bardzo prosta. Wystarczy czytać z dzieckiem kolejne wyrazy, jednocześnie je wskazując. To nieodzowny warunek przy korzystaniu ze wszystkich publikacji do czytania globalnego.
Wydana w dwóch częściach książeczka Wesoła wędrówka przez jednakie słówka zawiera wyrazy, które mają różne znaczenia. Stosując zasadę czytania globalnego – czytamy i jednocześnie pokazujemy - umożliwiamy dziecku kilkakrotne powtórzenie danego słowa. W ten sposób zostanie ono szybciej zapamiętane. Przy okazji, dzięki poznawaniu różnorodności znaczeń wielu słów, rozwija się mowa dziecka, rosną jego umiejętności komunikacyjne i zasób znanych słów.
Książeczka – ze względu na słownictwo - adresowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby korzystały z niej także dzieci młodsze.
Świetną zabawą i jednocześnie sprawdzianem, czy dziecko potrafi przeczytać globalnie wyrazy z tej książeczki, będzie wydrukowanie ich – litery muszą być jak największe – na kartkach papieru, pokazanie małemu czytelnikowi słów bez obrazków i poproszenie, by je odczytał.
Wasze dzieci mogą Was bardzo pozytywnie zaskoczyć. Życzymy udanej zabawy.
-> Więcej informacji o Wesołej wędrówce przez jednakie słówka!