Claudio Magris promuje w Polsce swoją nową książkę

Data: 2007-06-15 00:23:29 | Ten artykuł przeczytasz w 2 min. Autor: zorza
udostępnij Tweet
News - Claudio Magris promuje w Polsce swoją nową książkę

Z Ryszardem Kapuścinskim łączyło nas "koleżeństwo umysłu" - tak mówi włoski pisarz, eseista, felietonista i tłumacz Claudio Magris, który przyjechał do Polski w związku z wydaniem jego książki "Na oślep".Podczas spotkania z czytelnikami, pisarz dużo czasu poświęcił wspomnieniu Ryszarda Kapuścińskiego. Jak powiedział, z Kapuścińskim połączyło go podobne spojrzenie na istotę podróżowania - traktowanie podróży jako sposobu życia."Ponieważ podróżowanie weryfikuje naszą zdolność i niezdolność do spotkań, ukazuje naszą zdolność kochania, rozumienia, a także niezdolność kochania i rozumienia, wydobywa nasze lęki. Niekiedy buduje sytuacje powrotu czy ucieczki. I zawsze tworzy możliwość zmierzenia się ze światem, weryfikacji naszego spojrzenia na świat" - mówi Claudio Magris.
Jak dodaje, w twórczości Kapuścińskiego zafascynowała go też olbrzymia zdolność dostrzegania szczegółu, zdolność bezpośredniego widzenia świata z bagażem idei, konwencji i wartości. Świata rzeczy, kolorów, zapachów. "I z tego nagromadzenia szczegółów rodzi się stopniowo rozumienie świata" - uważa włoski pisarz.

Wydana w Polsce powieść "Na oślep" Claudio Margis'a, która powstawała przez prawie 18 lat, nie należy do lektur najłatwiejszych.
W powieści autor nawiązuje do motywów znanych z jego eseistyki: pogranicza, exodusu Włochów z Istrii, wplatając je w skomplikowaną strukturę narracyjną: monologu głównego bohatera, Salvatore Cipicco - ofiary obu dwudziestowiecznych totalitaryzmów, więźnia Dachau i Golego Otoku, wyspy-obozu, na którą Tito zesłał włoskich komunistów.
Jego losy stają się również historią Jorgena Jorgensena, autentycznej postaci z początku 19. wieku, samozwańczego króla Islandii, zesłanego do Port Arthur, kolonii karnej na Tasmanii.
Przemieszanie planów czasowych i przestrzennych, odniesienia do argonautów i Jazona - leitmotiv złotego runa, symbolu ideologicznych złudzeń, składają się na wielowarstwowy portret bohatera i dramatyczny obraz 20. stulecia.

Źródło: IAR 

REKLAMA

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Reklamy
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje