9 VI: Yusef Komunyakaa Pod Jaszczurami

Data: 2009-05-25 17:19:36 | Ten artykuł przeczytasz w 9 min. Autor: Sławomir Krempa
udostępnij Tweet
News - 9 VI: Yusef Komunyakaa Pod Jaszczurami

Konsulat Generalny USA w Krakowie , Instytut Książki

oraz Klub Pod Jaszczurami

zapraszają na wieczór autorski zdobywcy Nagrody Pulitzera

poety Yusefa Komunyaki

i tłumaczki Katarzyny Jakubiak

przy akompaniamencie Kwartetu Janusza Muniaka

spotkanie poprowadzi Adam Szostkiewicz


wtorek, 9 czerwca 2009, godz. 19:00

sala Teatru 38( Klub Pod Jaszczurami) Kraków, Rynek Główny 8

wstęp wolny

 

Yusef Komunyakaa (ur. 1947) jest autorem trzynastu tomów poetyckich, w tym wyróżnionego Nagrodą Pulitzera "Neon Vernacular" (1993), w którym doceniono nowatorskie podejście do afroamerykańskiej kultury i tradycji, a ostatnio "Taboo" (2004). Jego pisma prozą zebrane zostały w książce "Blue Notes: Essays, Interviews & Commentaries". Komunyakaa współpracował także z wieloma muzykami w różnorakich projektach jazzowych oraz współredagował, wraz z Saschą Feinsteinem, "The Jazz Poetry Anthology" (1991). Od roku 1997 wykłada creative writing na Uniwersytecie Princeton. Mieszka w stanie New Jersey.



Tomik wierszy "Pochwała miejsc ciemnych" jest pierwszym w języku polskim wyborem wierszy czarnoskórego poety-jazzmana Yusefa Komunyakaa w tłumaczeniu częstochowianki Katarzyny Jakubiak.
Poezja Komunyaki – rytmiczna, zmysłowa, niepokojąca zmianami tempa i silnie oddziałująca na wyobraźnię – bardzo wiele zawdzięcza jazzowi. Nie tylko często powraca on jako temat wierszy, lecz wręcz zdaje się ich tworzywem: różnej długości wersy nadają im pulsującą energię, a z kalejdoskopowego wymieszania motywów i fragmentów powstają kompozycje, które uderzają bogactwem i pełnią. Wiersze o muzyce, tańcu i zmysłowej miłości, ale także o wojnie w Wietnamie i "miejscach ciemnych" to barwne, surrealistyczne wizje pełne emocjonalnego ognia.

Jeden z amerykańskich krytyków nazwał twórczość Yusefa Komunyaki "imagistyczną poezją emocjonalnego ognia". Wystarczy lektura choćby jednego wiersza, by przekonać się, że najbardziej charakterystyczną cechą tej poezji są bogate, silnie działające na uczucia obrazy. Sam Komunyakaa żartuje często, że u źródeł jego twórczości leży "wrodzony surrealizm", nieposkromiona wyobraźnia, która rozwinęła się w nim w dzieciństwie pod wpływem krajobrazu i politycznej atmosfery amerykańskiego Południa. Wielką inspiracją dla jego poezji jest też muzyka – blues, gospel, a przede wszystkim jazz.


Katarzyna Jakubiak (ur. 1973 w Częstochowie) – absolwentka IV L.O. im. H. Sienkiewicza. Ukończyła filologię angielską na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz krakowskie Studium literacko-artystyczne, gdzie uczyła się sztuki przekładu pod okiem Macieja Słomczyńskiego. W 2006 roku uzyskała tytuł doktora nauk humanistycznych na Illinois State University w USA. Obecnie wykłada współczesną literaturę amerykańską, brytyjską i postkolonialną na Millersville University w Pensylwanii. Przekłady z języka angielskiego publikuje od 1995 roku. Przetłumaczyła cztery powieści, w tym „Amerykański czyściec” Johna Haskella (Znak, 2004), oraz zbiór wierszy Yusefa Komunyaki, „Pochwała miejsc ciemnych”, za który w 2006 roku otrzymała nagrodę „Literatury na świecie”. Tłumaczy również współczesną poezję polską na język angielski. Jej przekłady wierszy Ewy Sonnenberg, Dariusza Sośnickiego i Romana Honeta ukazały się w licznych pismach literackich w USA i Wielkiej Brytanii (min. w „Poetry Wales”) oraz w dwóch anglojęzycznych antologiach, „Carnivorous Boy, Carnivorous Bird” (Zephyr Press, 2002) i „New European Poets” (Graywolf Press, 2008).  W 2007 roku wydawnictwo Ha-art opublikowało dwujęzyczny zbiór poezji Ewy Sonnenberg  „Pisane na piasku/Written on Sand” z jej tłumaczeniami. Pisze także prozę. Jej opowiadania drukowane były w pismach „Studium”, „Fa-art.”, „Topos” i „Portret”

 

Adam Szostkiewicz (ur. 1952) – polski dziennikarz specjalizujący się w tematyce religijnej i zagranicznej, członek Rady Języka Polskiego.

Absolwent polonistyki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Jeszcze na studiach podjął współpracę z "Tygodnikiem Powszechnym". W latach 80. nauczyciel w liceum I LO im. Juliusza Słowackiego w Przemyślu, działacz "Solidarności", internowany w czasie stanu wojennego.

Pod koniec rządów komunistów w Polsce powrócił do pracy dziennikarskiej. Najpierw był kierownikiem działu zagranicznego, potem politycznego w "Tygodniku Powszechnym". W 1999 roku przeszedł do "Polityki", gdzie jest zastępcą kierownika działu zagranicznego. Zajmuje się również komentowaniem spraw religijnych.

W 2006 roku otrzymał nagrodę imienia Mordechaja Anielewicza za działalność w zwalczaniu ksenofobii i antysemityzmu oraz utrwalaniu tolerancji.

Na stałe związany z uczelnią Collegium Civitas w Warszawie, gdzie prowadzi "Warsztat prasowy

 

Janusz Muniak (ur. 1941w  Krakowie ) saksofonista

Jedna z najbarwniejszych postaci polskiego jazzu. Zadebiutował już w 1960 roku w lubelskim zespole Witolda Miszczaka. Zespół okazał się dobrą szkołą jazzowego grania: Muniak został zauważony i zaproszony do zespołu Tomasza Stańki - Jazz Darings. Sukcesem okazał się dla muzyka występ w 1964 r. z kwintetem Andrzeja Trzaskowskiego na festiwalu Jazz Jamboree. W 1967 r. powrócił do kwintetu Tomasza Stańki.
Koncerty z zespołem Stańki nie przeszkodziły Muniakowi we współpracy z m. in. Krzysztofem Komedą, zespołami Jana Ptaszyna Wróblewskiego (Studiem Jazzowym PR, SPPT Chałturnik) i kwartetem Jana Jarczyka. Dopiero po kilku latach, jako w pełni ukształtowany muzyk zdecydował się prowadzić własne zespoły.
W roli lidera wystąpił po raz pierwszy w 1976 r. z autorskim Kwintetem, do którego pozyskał zdolnych muzyków młodego, jazzowego pokolenia: perkusistę Jerzego Bezuchę, gitarzystę Marka Blizińskiego, basistę Andrzeja Dechnika i pianistę Pawła Perlińskiego. Po kilku sezonach (w 1979 roku) Muniak utworzył autorski kwartet (z gitarzystą Jarosławem Śmietaną). Standardowy kwartet stał się dla saksofonisty możliwością realizacji najbardziej karkołomnych, jazzowych aspiracji.
Przez zespoły Muniaka "przewinęli się" najwybitniejsi polscy jazzmani: basiści - Andrzej Cudzich, Antoni Dębski, Paweł Jarzębski, Zbigniew Wegehaupt, perkusiści - Bogdan Kierach, Michał Miśkiewicz, Jacek Pelc, Krzysztof Zawadzki, pianiści - Włodzimierz Pawlik, Wojciech Puszek. Ale Muniak był także artystą, z którym często i chętnie współpracowali także zagraniczni jazzmani: perkusiści George Bruckner, Dirk A. Dhonau, trębacze - Don Cherry, Freddie Hubbard, saksofoniści - Hank Mobley i Charlie Ventura oraz pianiści - Hank Jones, Gerd Schuller. Równie interesujące okazały się projekty Muniaka realizowane z młodymi muzykami: Leszkiem Możdżerem, Michałem Miśkiewiczem, Darkiem Oleszkiewiczem

 fot. wikipedia.pl

REKLAMA

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Reklamy
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Aldona z Podlasia
Aldona Anna Skirgiełło
Aldona z Podlasia
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Rozbłyski ciemności
Andrzej Pupin ;
Rozbłyski ciemności
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje