29.01: "O sposobach prezentacji sztuki w PRL-u" - wykład w Łodzi

Data: 2008-01-20 23:36:25 | Ten artykuł przeczytasz w 2 min. Autor: zorza
udostępnij Tweet
News - 29.01:

29 stycznia o godz. 18.00 w łódzkim Muzeum Sztuki dr Marcin Lachowski (KUL) wygłosi wykład „AWANGARDA WOBEC INSTYTUCJI. O SPOSOBACH PREZENTACJI SZTUKI W PRL-U”.

Spotkanie z cyklu „PUSTE POLA HISTORII SZTUKI”.

Celem projektu „PUSTE POLA HISTORII SZTUKI” jest przedstawianie publiczności mało znanych, kontrowersyjnych wydarzeń ze świata sztuki w kontekście najnowszych badań naukowych. Styczniowym gościem Muzeum będzie doktor Marcin Lachowski z Instytutu Historii Sztuki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Swój doktorat i książkę „AWANGARDA WOBEC INSTYTUCJI. O SPOSOBACH PREZENTACJI SZTUKI W PRL-U” (publikacja 2006) poświęcił analizie napięć jakie wytwarzały się wtedy w Polsce przy pokazywaniu sztuki nowoczesnej w oficjalnych przestrzeniach wystawienniczych i szczególnej roli, którą zaczęły pełnić galerie niezależne.

Swój wykład zapowiada następująco:
"W swoim wystąpieniu chciałbym omówić kilka epizodów powojennej sztuki awangardowej w Polsce, które w sposób szczególny podejmowały problem relacji pomiędzy przestrzenią artystyczną, autonomią dzieła sztuki a pewnym zastanym instytucjonalnym czy społecznym kontekstem. Zaprezentuję zatem kilka zdarzeń rozgrywających się w tzw. 'galeriach niezależnych' (El, Foksal, Permafo, Repassage), które pokazują proces odchodzenia od totalnych, całościowych wizji przekształcania rzeczywistości (w duchu konstruktywistycznej awangardy) w kierunku bardziej lokalnych, sytuacyjnych działań, aż po kreację pewnych postaw i zdarzeń bardzo zindywidualizowanych, jednostkowych, partykularnych, odmiennych od myślenia o awangardzie w kategoriach zaangażowania, praxis (Burger, Foster). Jednak poprzez analizę fotograficznej dokumentacji z kręgu galerii Permafo i Repassage, a także PDDiU będę starał się interpretować te kontrkulturowe, quasi-romantyczne działania jako swoistą grę zarówno z egzystencjalistyczną wykładnią twórczości artystycznej, jak i kluczowymi dla PRL-u lat 70. kategoriami (nowoczesności, postępu, technicyzacji). Refleksja w tych 'miejscach' pokazuje niejednoznaczną sytuację artysty, wywodzącego się z tradycji awangardowej, którego działanie zarazem przekształca, jak i wpisuje się w zastaną ideologię."

Źródło: www.culture.pl 

REKLAMA

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Reklamy
Recenzje miesiąca
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Szepty jeziora
Grażyna Mączkowska
Szepty jeziora
Tropem miłości
Izabela M. Krasińska
Tropem miłości
W jedną noc dookoła świata
Małgorzata Starosta
W jedną noc dookoła świata
Piekło
Katarzyna Wolwowicz
Piekło
Pokaż wszystkie recenzje