Galeria Kronika w Bytomiu zaprasza w najbliższy piątek 20 marca o godz. 17.00 na kolejne spotkanie z cyklu K4K - Kronika4Kids. Spotkanie 3 nosi tytuł "Wspólna praca", a jego gościem będzie Grzegorz Sztwiertnia – jeden z najciekawszych multidyscyplinarnych polskich artystów.
Treścią spotkania będzie próba krytycznego przeanalizowania tzw. pracy twórczej, od pierwszych impulsów i inspiracji po finalną formę. Ma to na celu zwrócenie uwagi na niebezpieczną dominację tzw. brandów (marek), których filozofia przeszcze-piona została na teren sztuki. Artysta, poszukiwacz, badacz
– utracił swoją wolność płynności i nieprzewidywalności na rzecz budowania sztywnej, wyrazistej „marki”, stając się „figu-rą” – egregorem (tak w średniowieczu nazywano wykreowaną figurę, która przyjmuje zaszczyty i nagrody, i – jak wierzono – ma odrębne od człowieka istnienie). Czy żyjemy już tylko
w świecie „egregorów”? Gdzie i jak szukać wartości, które wy-wodzą się z innej, niż popkulturowa, tradycji? Jak zorganizować niszowe laboratoria twórcze, dysponujące dowolną ilością czasu i energii, wolne od terminów i biznesplanów? Jak wykorzystać swojego egregora? Jak ocalić to, co najcenniejsze?
W związku z Rokiem Grotowskiego, nawiążemy do modelowego przykładu takiej organizacji pracy badawczej, jaką Jerzy Grotowski wcielił w życie w latach 80. i 90. w Irvine (USA) i Pontederze (Włochy), inicjując projekty badawcze zwane ko-lejno: „Teatr Źródeł”, „Dramat Obiektywny” i „Sztuka jako wehikuł”.
Spotkaniu towarzyszyć będą pokazy fotografii i filmów, które ilustrować będą takie podejście do pracy.
Grzegorz Sztwiertnia – tworzy obrazy, obiekty, rzeźby, prace wideo, instalacje, przeprowadza akcje artystyczne. Pisze i publikuje teksty krytyczne, stanowiące cześć strategii artystycznej. Jest wykładowcą na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
K4K, czyli Kronika4Kids (nieco starszych) to grupa młodzieży, którą połączyła Kronika. Myślą na przekór stereotypom o współ-czesnej sztuce, kulturze, polityce. Działają bez z góry założonych schematów i planów, nieustannie poszukują czegoś więcej. W planach są nieprzeciętne spotkania, wspólne wyprawy, warsztaty prowadzone przez najciekawszych polskich artystów.
Treścią spotkania będzie próba krytycznego przeanalizowania tzw. pracy twórczej, od pierwszych impulsów i inspiracji po finalną formę. Ma to na celu zwrócenie uwagi na niebezpieczną dominację tzw. brandów (marek), których filozofia przeszcze-piona została na teren sztuki. Artysta, poszukiwacz, badacz
– utracił swoją wolność płynności i nieprzewidywalności na rzecz budowania sztywnej, wyrazistej „marki”, stając się „figu-rą” – egregorem (tak w średniowieczu nazywano wykreowaną figurę, która przyjmuje zaszczyty i nagrody, i – jak wierzono – ma odrębne od człowieka istnienie). Czy żyjemy już tylko
w świecie „egregorów”? Gdzie i jak szukać wartości, które wy-wodzą się z innej, niż popkulturowa, tradycji? Jak zorganizować niszowe laboratoria twórcze, dysponujące dowolną ilością czasu i energii, wolne od terminów i biznesplanów? Jak wykorzystać swojego egregora? Jak ocalić to, co najcenniejsze?
W związku z Rokiem Grotowskiego, nawiążemy do modelowego przykładu takiej organizacji pracy badawczej, jaką Jerzy Grotowski wcielił w życie w latach 80. i 90. w Irvine (USA) i Pontederze (Włochy), inicjując projekty badawcze zwane ko-lejno: „Teatr Źródeł”, „Dramat Obiektywny” i „Sztuka jako wehikuł”.
Spotkaniu towarzyszyć będą pokazy fotografii i filmów, które ilustrować będą takie podejście do pracy.
Grzegorz Sztwiertnia – tworzy obrazy, obiekty, rzeźby, prace wideo, instalacje, przeprowadza akcje artystyczne. Pisze i publikuje teksty krytyczne, stanowiące cześć strategii artystycznej. Jest wykładowcą na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
K4K, czyli Kronika4Kids (nieco starszych) to grupa młodzieży, którą połączyła Kronika. Myślą na przekór stereotypom o współ-czesnej sztuce, kulturze, polityce. Działają bez z góry założonych schematów i planów, nieustannie poszukują czegoś więcej. W planach są nieprzeciętne spotkania, wspólne wyprawy, warsztaty prowadzone przez najciekawszych polskich artystów.
REKLAMA