Książka jest pierwszym opracowaniem na polskim rynku na temat zjawiska sponsoringu jako formy prostytucji dokonującego się m.in. w środowisku studenckim. Głównym celem książki jest zaprezentowanie przeprowadzonych badań, które potraktowane są dwukierunkowo. Z jednej strony opracowanie przedstawia motywy i postawy kobiet decydujących się na sponsoring, zaś z drugiej strony charakteryzuje mężczyzn, którzy proponują związki sponsorskie.
Książka nie zachęca do uprawiania prostytucji ani do korzystania z niej. Nie napiętnowano w niej także osób prostytuujących się. Autorka umożliwia racjonalny wgląd w zjawisko, które istnieje w naszym społeczeństwie, a wokół którego nagromadziło się wiele opinii i poglądów, mimo że nie ma jeszcze przeprowadzonych badań naukowych na ten temat.
Prostytucja jest rzeczywistością społeczną, a zjawisko sponsoringu jest jej nową formą i jako zjawisko społeczne istnieje niezależnie od tego, jak jest oceniane moralnie czy prawnie.
Informacje dodatkowe o Zjawisko sponsoringu jako forma prostytucji kobiecej:
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2010-03-01
Kategoria: Pedagogika
ISBN:
978-83-7587-3191
Liczba stron: 170
Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Przeczytane:2014-02-11, Ocena: 6, Przeczytałam, Mam,
Publikacja Renaty Gardian to pierwsza próba zgłębienia zjawiska sponsoringu jako formy prostytucji w Polsce. Skala tego zjawiska w Polsce jest nieznana.
Autorka wymienia czynniki sprzyjające jego powstawaniu. Objaśnia różnicę pomiędzy prostytucją a sponsoringiem. Definiuje zjawisko prostytucji oraz przybliża czytelnikowijej historię.
W publikacji autorka poszukuje odpowiedzi na pytania: dlaczego kobiety decydują się na sponsoring oraz z jakich powodów mężczyźni je sponsorują. W tym celu autorka publikacji przeprowadziła wywiady z 8 kobietami i nawiązała dialog przez internet z 64 mężczyznami - potencjalnymi sponsorami.
Jej rozmówczynie były często w przeszłości wykorzystywane seksualnie przez ojców, gwałcone przez partnerów. Pochodziły z wielodzietnych, biednych lub patologicznych rodzin. Respondentki często wykazywały niską samoocenę, poczucie winy i wstydu z powodu sposobu w jaki się utrzymują. Są osamotnione, nie mogą liczyć na wsparcie bliskich, nie mają zaufania do rodziców. Twierdzą, że traktują sponsoring jako zajęcie tymczasowe, jednak są świadome tego, że zerwanie z poziomem życia, do którego przywykły będzie trudne.
Z rozmów z nimi dowiedziałam się, że po tym jak zamieszczą ogłoszenie w środkach masowego przekazu (gazeta, internet), zgłaszają się do nich potencjalni sponsorzy. Do pierwszego spotkania dochodzi najczęściej w miejscach publicznych. Spojrzenie, rozmowa, wizytówka i numer kontaktowy. Potencjalny sponsor szuka najczęściej seksualnego podniecenia. Jednak zdarzają się mężczyźni, którzy poszukują kogoś, kto będzie ich ubóstwiał, chwalił. Inni czują się osamotnieni. Sponsor jest gotowy wiele zaoferować za spełnienie jego marzeń. Jednak w zamian oczekuje całkowitej anonimowości i dotrzymania tajemnicy. W razie nieprzewidzianej ciąży sponsor szuka kolejnej dziewczyny do towarzystwa.
W naszych czasach sponsoring jest efektem wysokiej podaży na usługi seksualne. Po lekturze byłam trochę zaskoczona treścią. Trudny, kontrowersyjny temat. W bibliografii tej publikacji znalazłam wiele pozycji poruszających to zagadnienie.
Książka jest napisana w formie pracy naukowej. Jednak język publikacji jest dostępny dla każdego, ma wiele ciekawych przypisów i gorąco ją polecam ze względu na ciekawy rozdział oparty o badania własne autorki.