Otwierająca uszy i głowy analiza jednej z namiętności rządzących naturą człowieka!
Daniel J. Levitin, niegdyś muzyk rockowy, a dziś neurobiolog, analizuje związek między muzyką – jej wykonaniami, kompozycją, sposobami słuchania i tym, co sprawia, że się nam podoba – a mózgiem człowieka. Wykorzystując najnowsze badania i przykłady muzyczne, od Mozarta, Elli Fitzgerald i U2, po Schönberga i Metallicę, Levitin pokazuje, dlaczego odczuwamy więź emocjonalną z muzyką, której słuchaliśmy, będąc nastolatkami, i jak kompozytorzy wykorzystują to, w jaki sposób nasz mózg racjonalizuje świat. Dochodzi też do niezwykłych wniosków – to 10 000 godzin ćwiczeń – a nie tylko talent – decyduje o tym, że możemy zostać wirtuozami!
Książka zabiera nas w ekscytującą podróż, tym ciekawszą, że towarzyszy nam autor będący jednocześnie spełnionym muzykiem, pragmatycznym naukowcem i człowiekiem, który wciąż potrafi zachwycać się światem.
Sting
Z zachwytem przeczytałem, że słuchanie muzyki powoduje współdziałanie wielu różnych części mózgu, a wykonywanie muzyki angażuje nawet więcej z nich!
David Byrne, muzyk, założyciel grupy Talking Heads
Tę książkę powinni przeczytać wszyscy muzycy, bez względu na poziom zaawansowania – czyli każdy z nas.
Howie Klein, były dyrektor wytwórni Sire oraz Reprise/Warner Brothers Records
Nawet ci, którym słoń nadepnął na ucho, będą pod wrażeniem.
The Guardian (Londyn)
Książka zabiera nas w ekscytującą podróż, tym ciekawszą, że towarzyszy nam autor będący jednocześnie spełnionym muzykiem, pragmatycznym naukowcem i człowiekiem, który wciąż potrafi zachwycać się światem.
Sting
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Data wydania: 2016-11-08
Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN:
Liczba stron: 336
Tłumaczenie: Michał Szymonik
Przeczytane:2021-05-21, Ocena: 3, Przeczytałem, 52 książki 2021, Insta challenge. Wyzwanie dla bookstagramerów 2021,
“Muzykę można zatem traktować jako pewien rodzaj złudzenia percepcyjnego, w którym nasz mózg nadaje strukturę i porządek sekwencji dźwięków”.
Zastanawialiście się co dzieje się w Waszych głowach podczas słuchania muzyki? Dlaczego niektóre utwory kochamy? Dlaczego niektóre dźwięki przyczepiają się do nas jak rzep? Ja tak. Dzięki książce Daniela J. Levitina wiem dużo więcej. Autor, praktykujący neurobiolog, a niegdyś czynny muzyk w sposób naukowy (acz przystępny) analizuje związek między muzyką a mózgiem.
Miałem obawy, że droga naukowa i emocje nie idą w parze. Na szczęście autor wychodzi z założenia, że “nauka nie ma nas pozbawiać misterium, ale je na nowo odkryć i ożywić”. I takie jest zadanie tej książki, muzycy popatrzą na swoją profesję pod nowym kątem, konsumentom muzyki otworzą się oczy na pewne mechanizmy i zależności
Książka pisana jest otwartym językiem, ale nie jest łatwa. Autor ma tendencję do wchodzenia w szczegóły swojej specjalizacji.
Autor pozostawił mnie z myślą, że wiele pozostało do odkrycia w aspekcie pracy mózgu.