Sześć widoków na kinematografię japońską

Ocena: 5 (1 głosów)
Kino japońskie fascynuje. Twierdzenie to pozostaje dziś tak samo aktualne, jak w połowie ubiegłego stulecia, gdy filmy Akiry Kurosawy, Hiroshiego Inagakiego czy Teinosuke Kinugasy święciły triumfy na międzynarodowych festiwalach. Setki tytułów dostępnych poprzez oficjalne, jak i nieoficjalne kanały dystrybucji, dziesiątki serwisów tematycznych i blogów, częste retrospektywy i liczne publikacje, tak akademickie, jak i popularyzatorskie – oto świadectwo niesłabnącej popularności kinematografii Kraju Kwitnącej Wiśni.

Przystępując do prac nad Sześcioma widokami na kinematografię japońską, Dawid Głownia wyznaczył sobie dwa cele. Pierwszy stanowiła prezentacja metody badań kinematografii japońskiej, ujmującej jej utwory i dzieje w ramach szerszego kontekstu społecznego, politycznego i kulturowego. Drugi – przybliżenie Czytelnikowi kilku interesujących, a przy tym rzadko poruszanych w dotychczasowej literaturze przedmiotu, zjawisk z jej długiej historii.

W sześciu zróżnicowanych, tak pod względem formy, jak i treści, rozdziałach omówione zostały kolejno: narodziny japońskiego przemysłu filmowego; wpływy, jakie wywarły nań tradycyjne formy artystyczne; okoliczności wykształcenia się japońskiego systemu cenzury filmowej; wzajemne przenikanie się sfer polityki, sportu i kina od schyłku XIX wieku do zakończenia II wojny światowej; społeczno-polityczne aspekty filmów o wielkich potworach i dzieje ich recepcji na Zachodzie; w końcu zaś proces kształtowania się mitycznej opowieści o 47 roninach i jej wybrane filmowe interpretacje.

Informacje dodatkowe o Sześć widoków na kinematografię japońską:

Wydawnictwo: Yohei
Data wydania: 2013-05-01
Kategoria: Muzyka, film
ISBN: 978-83-63131-12-8
Liczba stron: 243

więcej

Kup książkę Sześć widoków na kinematografię japońską

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Sześć widoków na kinematografię japońską - opinie o książce

Avatar użytkownika - wkp
wkp
Przeczytane:2015-11-03, Ocena: 5, Przeczytałem, Mam,
Z KRAJU KWITNĄCYCH FILMÓW Japonia to specyficzny kraj. Kraj, w którym technologiczne zaawansowanie przeplata się płynnie z tradycyjnymi wierzeniami, gdzie istnieje o wiele większa tolerancja rzeczy ogólnie przyjętych za kontrowersyjne, a zarazem miejsce, które w pewnym stopniu tkwi w mentalnym zastoju. Nigdzie też w takim, jak w Japonii stopniu nie jest wyraźna granica między fikcją a rzeczywistością. Kinematografia tego kraju musiała więc wykształcić bardzo specyficzną strukturę i bardzo charakterystyczne tendencje. I o tej właśnie specyficznej jak sama Japonia kinematografii zdecydował się nam opowiedzieć Dawid Głownia. Sześć rozdziałów. Sześć widoków. Sześć aspektów. Od narodzin całego japońskiego przemysłu filmowego, przez wpływy, jakim się poddawał, po cenzurę. Filmy Kurosawy, Mizoguchiego, Kinugasy, oczywiście także i Godzilla. Dzieła i reżyserzy kultowi i wielcy, ale też i ci mniej znani, a poznania warci zaścielają strony książki, przenosząc nas w świat ich wizji, ale nie tylko. Równoprawnym bohaterem ,,Szczęściu widoków" staje się obok filmów kwestia co najmniej tak samo interesująca: kultura. A właściwie kultura i tradycja. Elementy, które od dekad przenikały do świadomości innych nacji i spotykały się z pełnym fascynacji przyjęciem. Któż nie pamięta, jaka wymiana następowała między filmami Kurosawy a westernami? Albo jaki wpływ na kinematografię całego świata miały filmy z Godzillą? A może coś bliższego, fascynacja mangą i anime sprzed kilkunastu lat? Boom na japońskie horrory? Każdy któregoś z tych zjawisk w mniejszym bądź większym stopniu doświadczył, dzięki książce Głowni zaś może zrozumieć skalę podobnych zjawisk, innych ich przedstawicieli i genezy za nimi się kryjące. Może poznać związki społeczne i polityczne. I wiele, wiele więcej. A przy okazji otrzymuje sporą porcję kadrów filmowych, zdjęć, drzeworytów i wszelkich z tematem związanych ilustracji. Całościowo więc to świetna pozycja dla osób zafascynowanych kinem nie tylko z krainy flagi symbolizującej zachodzące słońce, ale kina w ogóle. Mądrze i inteligentnie, acz przy tym przystępnie napisana, fajnie wydana, nadaje się znakomicie dla każdego kinomaniaka. Dlatego też polecam a wydawnictwu Yohei składam podziękowania za udostępnienie mi egzemplarza do recenzji. Recenzja opublikowana także na moim blogu http://ksiazkarnia.blog.pl/2015/11/03/szesc-widokow-na-kinematografie-japonska-dawid-glownia/
Link do opinii
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Aldona z Podlasia
Aldona Anna Skirgiełło
Aldona z Podlasia
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Rozbłyski ciemności
Andrzej Pupin ;
Rozbłyski ciemności
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy