Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator

Ocena: 5 (1 głosów)

Joanna Bator często eksploruje złożoność relacji międzyludzkich, kulturowe konflikty oraz przemiany społeczne, zanurzając czytelnika w bogatym i wielowątkowym świecie. Publikacja Angeliki Siniarskiej-Tuszyńskiej daje pogłębiony wgląd w twórczość tej pisarki, ale proponuje również interesujące analizy relacji literatury ze światem społecznym i strategii narracyjnych jako sposobu bycia w świecie. Jest też książką o żywiole języka, o przekształcającej i uzdrawiającej mocy opowieści. Zbieranie i snucie historii są ważnymi składnikami tożsamości bohaterów i bohaterek Bator, ich narzędziem emancypacyjnym, a dla samej pisarki pisanie to forma terapii.


Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator łączy zalety stylu naukowego, z jego szczegółowością i wymogiem opisywania źródeł, z potoczystym, jasnym stylem. Może więc znaleźć czytelników i czytelniczki również poza światem akademickim. Monografia Siniarskiej-Tuszyńskiej jest pierwszą całościową interpretacją twórczości tej uznanej polskiej pisarki.
Z recenzji dr hab. Doroty Koczanowicz, prof. UWr

Informacje dodatkowe o Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator:

Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Data wydania: 2023-10-23
Kategoria: Inne
ISBN: 9788383314389
Liczba stron: 314
Język oryginału: polski

więcej

Kup książkę Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator - opinie o książce

Avatar użytkownika - manuela_orkan
manuela_orkan
Przeczytane:2024-05-26, Ocena: 5, Przeczytałam,

“Czytelnikom z pogranicza sztuki i nauki”. Taka jest dedykacja zamieszczona przez autorkę, czyli Angelikę Siniarską-Tuszyńską na początku tej książki. Już sama dedykacja wskazuje odbiorcę rozprawy doktorskiej zatytułowanej “Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator”: naukowca lub innego artystę.


Zastanawiałam się nad powodem sięgnięcia przeze mnie po tę pozycję. Jednym z powodów była nieświadomość, że jest to dysertacja doktorska. Zupełnie nie mam kompetencji do czytania takich tekstów, ale sama wybrałam, więc trzeba zrecenzować. Drugim powodem był tytuł tej książki, a konkretnie nazwisko Joanny Bator, które mnie przyciągnęło.
Joanna Bator pisze prozę, która do mnie trafia, trafia do mojej wrażliwości i porusza odpowiednie struny. Jak już wiedziałam, że jest to praca doktorska, to zaczęłam być ciekawa, jak na tę prozę patrzy naukowiec. I jak bardzo różnimy się w odbiorze tych opowieści. Okazało się, że przepaść jest ogromna. Ja zupełnie nie byłam przygotowana na to, co próbowałam przeczytać i w dodatku zrecenzować.


Autorka przeprowadza analizę twórczości Joanny Bator pod kątem poetyki kulturowej i praktyki. A poetyka kulturowa jest to metoda analizowania sztuki ze szczególnym uwzględnieniem tła historycznego. To oczywiście opis bardzo ogólny, ale nie potrafię wejść w szczegóły, gdyż brak mi wiedzy specjalistycznej, a monografia jest bardzo specjalistyczna.
Nadmienię jeszcze, że twórcą tej koncepcji i terminu jest Stephen Greenblatt - amerykański krytyk i teoretyk literatury.


Angelika Siniarska-Tuszyńska analizuje pod kątem poetyki kulturowej wszystkie dzieła Joanny Bator, począwszy od pracy doktorskiej: “Feminizm, postmodernizm, psychoanaliza. Filozoficzne dylematy feministek «drugiej fali»”. W następnej kolejności jest analiza pierwszej powieści “Kobieta”, która jest stosunkowo mało znana i która jest autofikcją, czyli fikcją z elementami biografii. Jest to przykład kobiecej prozy intelektualnej. Sama Joanna Bator nie uznaje “Kobiety” za swój debiut literacki, raczej jako eksperyment.
“Moje życie literackie i satysfakcja związana z twórczością zaczyna się jednak od “Piaskowej Góry”” - tak mówi sama Joanna Bator.


Potem następuje analiza wspaniałej trylogii wałbrzyskiej: “Piaskowa Góra”, “Chmurdalia” i “Ciemno, prawie noc”. Autorka “Poetyki...” wskazuje tu na postmodernistyczne umiłowanie opowieści i feministyczną praktykę o psychoanalitycznym podłożu Joanny Bator.
Po trylogii jest omówiona “Wyspa Łza”, potem “Rok królika”, piękne i wręcz poradnikowe “Purezento”. Powieść “Gorzko, gorzko” jest omówiona w czterech podrozdziałach, tak jak pisała Joanna Bator w plikach o czterech bohaterkach: Bercie, Barbarze, Violetcie przez v i dwa t oraz o Kalinie.
Trzy ostatnie analizy to omówienia zbioru opowiadań “Ucieczka niedźwiedzicy” oraz “Japońskiego wachlarza” i “Rekina z parku Yoyogi”.


Przedstawiona tu analiza utworów Joanny Bator pokazuje mnóstwo odniesień do filozofii, socjologii, psychoanalizy, antropologii kultury. Aby to wszystko dostrzec i zrozumieć, trzeba być bardzo oczytanym w tekstach specjalistycznych. Zwykły czytelnik, który zachwyca się narracją i pięknem słowa u Bator, nie jest w stanie tego unieść. Powód jest prosty: ta pozycja nie jest przeznaczona dla zwykłego czytelnika, według mnie jest adresowana do literaturoznawców.


Zadaję sobie pytanie: w świetle tej analizy twórczości Joanny Bator ile przeciętny czytelnik jej powieści wynosi z lektury tych utworów? Wiadomo, że pisarstwo Bator to literatura wysoka, ale dla wielu z nas bardzo satysfakcjonująca, więc czy my ją rozumiemy? Czy możemy ją odbierać tak po prostu, jako bardzo dobrze napisane powieści?


Lektura książki “Poetyka kulturowa a praktyka Joanny Bator” była dla mnie ciekawym i pouczającym doświadczeniem, ale bardzo, bardzo trudnym. Do tego stopnia, że nie potrafię opisać, na czym polega tytułowa poetyka kulturowa w utworach pisarki. Ale nie muszę. Bardzo lubię twórczość Joanny Bator i to wystarczy.


Książka z Klubu Recenzenta serwisu nakanapie.pl.

Link do opinii
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Aldona z Podlasia
Aldona Anna Skirgiełło
Aldona z Podlasia
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Rozbłyski ciemności
Andrzej Pupin ;
Rozbłyski ciemności
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy