Katarzyna Fazan, przez systematyczne analizowanie PQ, zrobiła wiele dla rozwoju badań nad scenografią. Jej eseje w ,,Didaskaliach" zawsze obejmowały trzy aspekty: po pierwsze - omawiały polską ekspozycję; po drugie - analizowały całość PQ (co, ze względu na obszerność tego ,,zdarzenia", nie jest rzeczą prostą); po trzecie, najważniejsze chyba - pokazywały kontekst światowy, w jakim działają polscy twórcy. Fazan nie analizuje scenografii, która jest zabudową sceny, ale w swoich rozważaniach kieruje się twierdzeniem Borisa Kudlički, że scenografia jest dzisiaj samowystarczalną instalacją wyposażoną w ekspresyjną narrację i dramaturgię - i dlatego ekspozycje (...) wymagają od zwiedzających (a często raczej - uczestników) coraz większych kompetencji, coraz większej otwartości na eksperyment. Autorka pokazuje przemianę drogi zwiedzającego od obserwacji do partycypacji (...). I to zjawisko z biegiem lat (książka obejmuje sześć edycji PQ - kalendarzowo to jest 20 lat) narasta wręcz lawinowo, stawiając pojęcie scenografii w sytuacji granicznej. Stajemy tu pomiędzy koncepcjami wystaw scenograficznych jako katalogu ,,śladów po przedstawieniach" (takie były pierwsze polskie ekspozycje) a dzisiejszym doświadczeniem odczytywania przedstawienia przez tropienie zakładanych relacji z odbiorcą.
Z recenzji prof. dr hab. Magdaleny Raszewskiej
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Data wydania: 2023-01-30
Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN:
Liczba stron: 224
Książka Katarzyny Fazan to ważne osiągnięcie w dziedzinie badań nad twórczością Tadeusza Kantora. Publikacja tomu wydaje się niezwykle aktualna, zważywszy...