Kim był Jakub Szela? Rżnącym panów zdegenerowanym mordercą, oswobodzicielem chłopów, a może bojownikiem walki klasowej? W polskiej historii i kulturze mało jest postaci równie znanych i jednocześnie o tak zakłamanej historii jak on. Mimo że od prawie dwustu lat powstawały o nim niezliczone pieśni, wiersze, powieści i prace naukowe, do dzisiaj otacza go tajemnica. Przetrwały o nim trzy główne legendy. Pierwszą wymyśliła tuż po rabacji galicyjskiej wroga mu szlachta i dzięki swej dominującej pozycji utrwaliła w polskiej kulturze obraz krwiożerczego przestępcy. Sprzeciw wobec tej kłamliwej narracji przyszedł jednak ze wsi, gdzie chłopi uznali Szelę za bohatera, który walnie przyczynił się do zniesienia pańszczyzny w 1848 roku. Z kolei po drugiej wojnie światowej komuniści - w uznaniu dla jego rewolucyjnych instynktów - wzięli go sztandary, a jego imię zapisali złotymi zgłoskami w podręcznikach. Ich sukces był jednak chwilowy...
Panów piłą. Trzy legendy o Jakubie Szeli to historia prawie dwustuletnich zmagań o zawłaszczoną przez inteligencję i ziemiaństwo przeszłość Polski. Nie było w niej nigdy miejsca dla chłopów i ich najsłynniejszego przywódcy. Ta książka pokazuje dlaczego.
Ryszard Jamka (ur. 1993) - historyk i prawnik. Absolwent Kolegium Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Uniwersytetu Oksfordzkiego. Laureat Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego za wybitne osiągnięcia oraz trzech nagród w konkursach na najlepszą pracę magisterską: w obszarze humanistyki i nauk społecznych (im. Jana Józefa Lipskiego), historii PRL organizowanym przez tygodnik ,,Polityka" (im. Mieczysława F. Rakowskiego) oraz antropologii historii (im. Bronisława Geremka). Pasjonat skansenów i prawa rynku kapitałowego.
Wydawnictwo: Marginesy
Data wydania: 2023-04-26
Kategoria: Biografie, wspomnienia, listy
ISBN:
Liczba stron: 472
Język oryginału: polski
,,Trzy legendy o Szeli udowadniają, że historia jest narzędziem realizowania interesów grupy, a posługują się nią w ten sam sposób zarówno politycy, jak i historycy".
"Trzy legendy o Jakubie Szeli", autorstwa Ryszarda Jamki, prawnika i historyka to książka, która przykuwa uwagę od pierwszych stron. Nie jest to typowa biografia. Na początku książki znajduje się skrócony życiorys Szeli, dalej, ma my trzy legendy o nim. Autor pisze lekko, płynnie, ciekawie, rzetelnie, z subtelnym poczuciem humoru. Czuć ogrom pracy, zaangażowanie i trud, jaki Pan Ryszard włożył w powstanie tej lektury. Ukazuje jak mylny, zakłamany obraz większość z nas ma o tym niesamowitym człowieku. Jest to swoiste rozliczenie z historią, ze zniekształconym, odpowiednio wpasowanym na potrzeby wizerunkiem. Szela był przywódcą chłopów, który zapoczątkował krwawą rzeź szlachty. Oni w odróżnieniu od panów, uznawali go za swojego bohatera, który przyczynił się do zniesienia pańszczyzny.
Pierwsza legenda - "Czarna legenda" wymyślona przez szlachtę, ofiary i rodziny ofiar poszkodowanych w rzezi. Przedstawia Szelę jako bezdusznego, bezlitosnego mordercę i kata. Druga - "Biała legenda" jej autorami są chłopi, była głównie przekazywana z ust do ust, chłopi w przeważającej większości byli analfabetami. Szela jawi nam się tutaj jako niezłomny bojownik o lepszy los ciemiężonych chłopów. Chłopi żyli w strasznych, niegodnych warunkach, panował głód, choroby i okrutne kary. Ich los był z góry przesadzony, nie mieli żadnych szans z właścicielami ziemskimi. I trzecia - "Czerwona legenda" wymyślona przez komunistów na ich potrzeby. Obok mamy ciekawe, autentyczne spojrzenie na realia, jakie panowały w ówczesnej wsi i świecie. Codzienność ludzi i obyczaje.
Fascynująca, trudna i jednocześnie bardzo potrzebna książka, o człowieku, który dla jednych był zaciekłym wrogiem, dla drugich stał się wybawcą. I to przepiękne wydanie, w twardej oprawie z licznymi ilustracjami, robi bardzo pozytywne wrażenie. Zdecydowanie polecam, nie tylko sympatykom historii.
Przeczytane:2023-07-19, Ocena: 4, Przeczytałam, Egzemplarz recenzencki, Wyzwanie - wybrana przez siebie liczba książek w 2023 roku, czytam regularnie, Insta challenge. Wyzwanie dla bookstagramerów 2023, Przeczytaj tyle, ile masz wzrostu – edycja 2023, Mam,
Jak często to, co bierzemy za fakty, jest jedynie jedną z możliwych wersji danego zdarzenia? Kto decyduje o tym, jak postaci historyczne zostaną zapamiętane? Książka Ryszarda Jamki nie dotyczy tego tematu bezpośrednio, ale na podstawie opowieści o Jakubie Szeli możemy zacząć się właśnie nad tym problemem zastanawiać. Która z interpretacji wydarzeń wygra i stanie się tą obowiązującą oraz jak zmieniała się koncepcja ujęcia tematu w zależności od czasu i grup społecznych? Autorowi udało się stworzyć pracę historyczną, wciągającą jak dobra powieść. A skoro sam Robert Makłowicz stwierdza, że “to nie tylko potrzebna, lecz także fascynująca lektura”, to lepszej zachęty nie znajdziecie.
O rabacji galicyjskiej pewnie każdy coś tam wie, choćby z lekcji historii, jeśli się więcej tematem nie interesował. I z podręczników wynikałoby, że wszystko skupiało się wokół jednej postaci, czyli Jakuba Szeli, który miał być dowódcą zrywu chłopskiego przeciwko ziemiaństwu, odpowiedzialnym za gwałty, wyjątkowo brutalne mordy i rabunki. Do mnie Szela wracał co jakiś czas od czasu studiów, bo a to spektakl Strzępki i Demirskiego W imię Jakuba S., gdzieś między zajęciami czytany poemat Jasieńskiego Słowo o Jakóbie Szeli, czy całkiem niedawno czytane Deutsch dla średniozaawansowanych Macieja Hena i oczywiście Baśń o wężowym sercu Radka Raka. Obraz Szeli w tych wszystkich dziełach odbiegał od tego, co znałem już ze szkoły - nie tylko przedstawiano go jako bezwzględnego przywódcę zbrodniczego ruchu, ale także kogoś więcej. Dzięki rozprawie Jamki, Panów piłą. Trzy legendy o Jakubie Szeli, możemy dokonać uporządkowania tych różnych portretów postaci.
Bardzo mi odpowiadało to, w jaki uporządkowany sposób Jamka przedstawił całe tło historyczne, społeczno-polityczne i kulturowe każdego z okresów, o których pisze, dzięki czemu czytelnikowi łatwiej się połapać, dlaczego nie ma jednej legendy o Szeli oraz czemu narracja na temat tej postaci się zmieniała. Udało się autorowi pokazać, że Szela - człowiek istniejący gdzieś w danym momencie historycznym - i Szela - postać historii wokół ruszenia chłopskiego - nie muszą się ze sobą pokrywać. I zresztą się nie pokrywają. Wspomniany wyżej Jasieński pisał w przedmowie swojego poematu, że “gdyby nawet Szela historyczny nie istniał, to […] należałoby go wymyślić” dla budowania świadomości klasowej. Słusznie zatem Jamka zauważa, że mamy do czynienia już nie tylko z postacią historyczną, ale legendarną, której, w zależności od wersji, przypisuje się różne role.
W zależności od okresu historycznego, kiedy zmieniało się postrzeganie rabacji oraz samego Szeli, wyróżnił autor trzy legendy: czarną, białą oraz czerwoną. Pierwszą stworzyła wokół przywódcy powstania szlachta, która chciała wskazać na zbrodniczość chłopskiego ruchu – zgodnie z nią Szela miał być zdrajcą i mordercą. Biała, analogicznie do czarnej, miała wskazać chłopskiego przywódcę jako bohatera, czerwona natomiast kogoś na kształt poruszyciela mas chłopskich, kto miał uświadomić o klasowej i społecznej przynależności. Jamka przygląda się bardzo uważnie każdej z legend oraz ich wariantom, wśród wszystkich konfliktów interesów, spisków i prób naciągnięcia faktów przez różne stronnictwa sam gubi momentami swojego bohatera z oczu.
W pracy Jamki uwidacznia się jego osobiste zaangażowanie w temat – autor nie ukrywa się w tekście, lecz staje się widoczny, oddając bohaterowi sprawiedliwość. Ogromne wrażenie robi także bibliografia, która ciągnie się na kilkadziesiąt stron - widać nad wyraz rzetelną kwerendę. Do niektórych fragmentów na pewno będę wracał, zwłaszcza tych dotyczących literackiego ujęcia Szeli, a pojawiał się on dość często na kartach poematów, dramatów i powieści. Dla wszystkich zainteresowanych tematem Panów piłą powinno się stać lekturą obowiązkową.