Opowieści niesamowite. Literatura francuska. Tom 1

Ocena: 0 (0 głosów)

Reaktywacja cenionej piwowskiej serii − antologii klasycznych nowel z czasów, gdy wierzono w duchy, a niesamowitością parali się najlepsi pisarze. Na początek – tom francuski. Klasyczni autorzy: Nerval, Mérimée, Maupassant, Balzac, Apollinaire, France; znakomici tłumacze: Julian Tuwim, Tadeusz Boy-Żeleński, Adam Ważyk. W kunsztownej formie pierwotne instynkty. Groza, erotyka, niesamowitość.

Autorem wyboru i wstępu jest Jerzy Parvi. „Szlak, którym Jerzy Parvi, autor niniejszej antologii, prowadzi nas przez obszar literatury francuskiej, przez długi czas spowijają dwie wonie: siarki i kadzidła. Nie dajmy się zwieść figlarnej atmosferze Diabła zakochanegoJacques’a Cazotte’a […], pod warstwami koronek i jedwabi kryje się tam poważne pytanie o to, jakie właściwie siły – ludzkie, boskie, diabelskie? – kierują naszymi poczynaniami, gdy w grę wchodzi pożądanie. Podążamy w tej książce, co prawda nie do końca, ale przynajmniej do pewnego momentu, szlakiem potrójnym: niesamowitości, diabelstwa i erotyki” – pisze w posłowiu Maciej Płaza.

Wybór rozpoczyna opowiadanie Cazotte’a, który tym jest dla literatury francuskiej, czym Lewis dla angielskiej, Hoffmann dla niemieckiej czy Poe dla Amerykanów. Diabeł zakochany Cazotte’a z 1772 roku, zaini­cjował nowy typ fantastyki w prozie. Inspirował się nim E. T. A. Hoffmann, diabelskie echa rodem z Cazotte’a można znaleźć u Gautiera, Baudelaire’a, nawet Apollinaire’a.

Gatunek fantastyczny różni się zasadniczo od baśni, uję­tej w jednolitej konwencji cudowności. Cazotte w fabułę opowieści o sprawach i ludziach rzeczy­wistych włączył zjawiska, które nie są zgodne z fizycznymi prawami tej rzeczywistości. Powstała nowa konwencja – wpleciona w świat realny fantastyka balansująca w stronę dziwności lub w stronę cudowności. Niezwykłe sytuacje i postacie mogą zostać sprowadzone do realnych wymiarów tego świata lub też pozostać w sferze faktów niewytłumaczalnych. Charakterystyczne dla gatunku jest utrzymywanie czytelnika w nie­pewności przez dłuższy lub cały czas narracji i pozostawienie mu wyboru interpretacji tych faktów.

W wyborze czytelnik spotka się z francuską literaturą fan­tastyczną w jej rozmaitych odsłonach, zależnych od czasów, w których powstały. Około pięć dekad dzieli Diabła zakochanego od pierwszej generacji romantyków, w tym przywołanego w zbiorze Nodiera. Wraz z nim nadchodzi pokolenie rozczarowane rzeczywistością porewolucyjną. Kryzys wartości, załamanie wiary w rozum i postęp u jednych, kryzys wiary w Boga u innych, niepokój egzystencjalny – to wszystko subtelnie rejestruje literatura i daje się oryginalnie wypowiedzieć w konwencji gatunku. W fantastyce francuskiej coraz silniejsze stają się obce prądy, którym Francja ponapoleońska już nie mogła się oprzeć. Przede wszystkim jest to angielska powieść grozy zwana gotycką. To z Anglii tłum­nie przybywają na kontynent duchy, zjawy i wampiry zaludnia­jące zamczyska, klasztory i kostnice. Za nimi podążyły duszki i skrzaty, których pełno było w starych legendach i pieśniach ludowych. Drugim nurtem, współgrającym z angielskim gotyzmem i zasilającym francuską fantastykę romantyczną staje się rodzima tradycja barokowej opowieści grozy i okrucieństwa.

Z czasem wpływy angielskiej powieści gotyckiej i poezji zaczynają ustępować miejsca zjawisku, któremu na imię Ernst Theodor Amadeus Hoffmann. Młodzi pisarze romantyczni widzą w nim twórcę, który literaturze udostępnił nowe ob­szary penetracji: pełne tajemnic życie psychiczne człowieka. Fantastyka zaczyna słu­żyć pisarzom do pogłębienia wizerunku psychologicznego i moralnego bohatera. Tej fascynacji towarzyszy zainteresowanie magnetyzmem i okultyzmem, czarami i opętaniem. Stosunek do tych zja­wisk wyraźnie się zmienia – ludzie oświecenia uwa­żali wiarę w nie za objaw ciemnoty lub wynik szarlatanerii. Romantycy fenomeny te widzą jako coś, co powinno być zbadane i w miarę możności wyjaśnione.

W połowie XIX wieku dominu­jące dotąd w filozofii systemy idealistyczne – czy to będzie idealizm Hegla, czy eklektyzm Cousina, czy różne odmiany mistycyzmu – przeżywają wyraźny kryzys. Jednocześnie psychologia ujmowana w powiązaniu z fizjologią odkry­wa psychofizyczne działania organizmu człowieka. Nauka przygotowuje już grunt dla Freuda, Junga i Adlera, ale zanim to się stanie, na scenę wkraczają Poe i Baudelaire. Według nich to człowiek jest groźną niewiadomą. Demon ukazany jest teraz jako integralna cząstka osobowości człowieka, koszmarne widmo – jako objaw za­burzenia jego świadomości. Znika natomiast świat magów, gnomów i diabłów.

Dalsze przeobrażenia dokonują się na przełomie XIX i XX wieku. W utworach Apollinaire’a z całą ich poetycką aurą widać już zapowiedź nowej formuły fantastyki z lat dwudziestych, surrealizm jest już blisko. Wybór zamyka opowiadanie Apollinaire’a, które mogłoby z powodze­niem dać początek innym zbiorom, w których Tajemnica i Emocja odgrywałyby główną rolę. Tyle tylko że wystąpiłyby w szacie skrojonej stosownie do gustów, wyobrażeń i lęków człowieka naszych czasów, czyli jako powieść kryminalna i literatura fantastycznonaukowa. Obie obecnie starają się zaspokoić – jak kiedyś historie o diabłach, duchach i czarach – potrzebę silnego przeżycia, sensacji, fantazjowania.

Antologia najwybitniejszych francuskich nowel fantastycznych jest zapisem zmian duchowej kondycji człowieka, mód, czasów i różnych leków dręczących różne pokolenia. To kawał historii literatury, ale przede wszystkim – znakomita zabawa dla czytelnika.

Informacje dodatkowe o Opowieści niesamowite. Literatura francuska. Tom 1:

Wydawnictwo: PIW
Data wydania: 2018-10-19
Kategoria: Literatura piękna
ISBN: 978-83-06-03516-2
Liczba stron: 472

więcej

Kup książkę Opowieści niesamowite. Literatura francuska. Tom 1

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Opowieści niesamowite. Literatura francuska. Tom 1 - opinie o książce

Inne książki autora
Słownik lektur dla gimnazjum
Praca zbiorowa0
Okładka ksiązki - Słownik lektur dla gimnazjum

Jest to przewodnik po literaturze zarówno dla gimnazjalistów, jak i dla starszych uczniów szkoły podstawowej. Zawiera ponad 650 haseł i jest największym...

Magiczna różdżka pies
praca zbiorowa0
Okładka ksiązki - Magiczna różdżka pies

Książka z magiczną różdżką i farbami akwarelowymi, które pozwalają na magiczne sztuczki. Rozwija kreatywność i wyobraźnie dziecka....

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Pies
Anna Wasiak
Pies
Cienie. Po prostu magia
Katarzyna Rygiel
Cienie. Po prostu magia
Lato drugich szans
Dagmara Zielant-Woś
Lato drugich szans
Suplementy siostry Flory
Stanisław Syc
Suplementy siostry Flory
Upiór w szkole
Krzysztof Kochański
Upiór w szkole
Piwniczne chłopaki
Jakub Ćwiek
Piwniczne chłopaki
Dolina Marzeń. Przeszłość
Katarzyna Grochowska
Dolina Marzeń. Przeszłość
Szczerbata śmierć
Arkady Saulski
Szczerbata śmierć
Bez litości
Michał Larek
Bez litości
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy