O strategii

Ocena: 6 (1 głosów)
Firma bez strategii jest jak statek bez sternika

Żadnego menadżera nie trzeba przekonywać o znaczeniu strategii dla funkcjonowania firmy. Jak ją skonstruować i wdrożyć, co ma największe znaczenie dla jej realizacji, co gwarantuje sprawność działania organizacji – między innymi o tym mówi najnowsza publikacja Harvard Business Review Polska

„O strategii” to kolejna książka z sześciotomowego cyklu „10 idei HBR”. Składa się ona z kilkunastu esejów, których autorzy w obrazowy sposób opisują współczesne idee dotyczące zarządzania strategicznego. Każdy z eseistów to znany autorytet w swojej dziedzinie, a przedstawione w książce studia przypadków dotyczą firm znanych z pierwszych stron gazet.

Wiele zarządów przygotowuje strategię i z dumą komunikuje pracownikom nowe, wielkie plany, jednak próby ich wdrożenia spotykają się z niespodziewanymi trudnościami. Dlaczego tak się dzieje? Czy samo opracowanie strategii wystarczy, aby firma poradziła sobie w trudnych, kryzysowych czasach? Karla L. Martin, Elizabeth Powers i Gary L. Neilson, amerykańscy uczeni i menadżerowie jednej z tamtejszych firm konsultingowych, dowodzą, że nie. – Genialna strategia, przebojowy produkt lub przełomowa technologia mogą pozwolić przedsiębiorstwu zaistnieć na konkurencyjnym rynku, ale tylko solidne wykonanie planów pozwoli mu utrzymać pozycję. Tak naprawdę liczy się umiejętność sprawnej realizacji zamierzeń – piszą w eseju „Jak z powodzeniem wdrożyć strategię” – Realizacja każdego zadania, planu lub strategii to owoc tysięcy decyzji podejmowanych każdego dnia przez pracowników. Następnie kreślą spójną wizję implementacji planu strategicznego, opartą na czterech filarach, którymi są: ustalenie jasnych uprawnień decyzyjnych, zaprojektowanie przepływu informacji, wprowadzenie zmian w strukturze i czynników motywacyjnych.

Z kolei według Michaela E. Portera, profesora ekonomii i kierownika Instytutu Strategii i Konkurencji na Harvard Business School, rola stratega niezależnie od czasu i miejsca sprowadza się do zrozumienia konkurencji i radzenia sobie z nią. Porter w swoim artykule przypomina słynne „pięć sił”, znane też w teorii ekonomii jako analiza strukturalna sektora. Odnoszą się one do otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstwa i są stosowane jako pierwszy etap formułowania strategii firm, z którymi rywalizuje organizacja. – Model pięciu sił pozwala odróżnić inwestorom krótkoterminowe tąpnięcia od zmian strukturalnych i wykorzystać nieuzasadniony optymizm lub pesymizm innych uczestników rynku – pisze profesor Porter. – Pomaga im też stwierdzić, czy konkretny sektor jest rzeczywiście atrakcyjny i przewidywać pozytywne lub negatywne przesunięcia w strukturze branży, zanim staną się dla wszystkich czymś oczywistym – dodaje.

W. Chan Kim oraz Renee Mauborgne przywołują natomiast konkretny przykład strategii, której wdrożenie za każdym razem prowadziło do wielkiego sukcesu i przechodziło do branżowej legendy. Jest nim tzw. strategia błękitnego oceanu. Dzięki jej wprowadzeniu firma nie rywalizuje z innymi graczami, ale sprawia, że konkurencja staje się nieistotna – poprzez stworzenie niszy rynkowej doprowadza do powstania nowych potrzeb konsumenckich. Przeciwieństwem „błękitnego oceanu” jest „czerwony ocean”, który oznacza rynek już zagospodarowany przez inne firmy. - Być może najważniejszą cechą tej strategii – piszą autorzy – jest to, że odrzuca ona podstawową doktrynę strategii tradycyjnej, która mówi, że trzeba szukać kompromisu między niskimi kosztami a wysoką wartością. Według tej tezy firmy mogą albo zaoferować klientom większą wartość po wyższych kosztach, albo mniejszą wartość po niższych kosztach. Jednak firmy, którym udaje się stworzyć błękitne oceany, udowadniają, że unikatowa wartość i niskie koszty mogą iść w parze.

Książka „O strategii” zawiera także teksty innych wybitnych postaci. Wśród nich znaleźli się m.in. Robert S. Kaplan i David P. Norton, twórcy znanej każdemu menadżerowi tzw. zrównoważonej karty wyników, dającej możliwość przełożenia strategii i wizji na działania.

Informacje dodatkowe o O strategii:

Wydawnictwo: inne
Data wydania: 2012-05-25
Kategoria: Ekonomia
ISBN: b.d.
Liczba stron: 302

więcej

POLECANA RECENZJA

Kup książkę O strategii

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

O strategii - opinie o książce

Inne książki autora
Seria dla ciekawych świata
b.d.0
Okładka ksiązki - Seria dla ciekawych świata

Doskonała seria książeczek dla ciekawych świata! Quizy, zagadki i ciekawe ilustracje. Mnóstwo wiadomości podanych w przystępny i dowcipny sposób. Kim...

Seria "Kolekcja malucha"
b.d.0
Okładka ksiązki - Seria "Kolekcja malucha"

Seria książeczek, zawierających twardostronicowe rozkładówki z dołączonymi zabawkami. Do KOLEKCJI MALUCHA dołącz dzielną lokomotywę! Jej przygody i odwaga...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Z pamiętnika jeża Emeryka
Marta Wiktoria Trojanowska ;
Z pamiętnika jeża Emeryka
Obca kobieta
Katarzyna Kielecka
Obca kobieta
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Oczy Mony
Thomas Schlesser
Oczy Mony
Rok szarańczy
Terry Hayes
Rok szarańczy
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy