Niepewność w społeczeństwie współczesnym. Studium socjopedagogiczne

Ocena: 6 (2 głosów)

Opracowana monografia składa się z czterech kolejnych rozdziałów, w których podjęto analizę różnych obszarów niepewności. Uznając, że wymaga ona doprecyzowania w sferze leksykalnej i znaczeniowej, w pierwszym rozdziale przedstawiono różne sposoby definiowania i problematyzowania podstawowego terminu. Poszukując znaczenia niepewności, nakreślono dwa przeciwstawne stanowiska. Pozytywne upatruje w niej przede wszystkim czynnika rozwoju, kreatywności i innowacyjności, negatywne łączy ją zazwyczaj z zagrożeniem, niepokojem i lękiem. Podejmując natomiast próbę usystematyzowania przejawów niepewności ze względu na wybrane kryteria (m.in. liczebność, umiejscowienie, czas, możliwość osobistego doświadczania czy dostępność informacji), przedstawiono różne jej rodzaje i wymiary. Na podstawie przeprowadzonej analizy literatury opisano również wybrane czynniki, które mają wpływ na postrzeganie niepewności (tj. tolerancja niepewności i niejasności, wsparcie i zaufanie społeczne, indywidualistyczna i kolektywistyczna orientacja społeczna oraz manipulacja medialna). W podrozdziale 1.6 dokonano pogłębionej analizy porównawczej niepewności i ryzyka, uznając, że ich rozróżnienie w rzeczywistości jest często sztucznie podtrzymywane.

Na rozdział drugi złożyły się cztery kolejne podrozdziały, w których zrealizowano identyfikację źródeł niepewności. Analizując przyczyny egzystencjalne, wskazano przede wszystkim na doświadczanie przez człowieka skończoności życia, nieprzewidywalności i niemożności kontrolowania i przewidywania przyszłości. Wśród najważniejszych cywilizacyjnych źródeł wymieniono m.in. katastrofy i kryzysy ekologiczne, globalne kryzysy finansowe, wojny i konflikty zbrojne, terroryzm i totalitaryzm. Ponadto uznano, że efekty globalnych zmian i przeobrażeń będą przejawiały się poprzez konkretne zjawiska i wydarzenia w skali makrospołecznej (np. bezrobocie, bieda i ubóstwo, iluzoryczność wykształcenia, mobilność). Te z kolei przekładać się będą na codzienne życie jednostek, wyznaczając mikrospołeczne i jednostkowe źródła niepewności (np. zanik i utrata więzi społecznych, prywatyzacja życia społecznego, konieczność samodzielnego dokonywania wyborów, świadomość ryzyka i zagrożenia).

W rozdziale trzecim dokonano charakterystyki wybranych sposobów reagowania i funkcjonowania człowieka w sytuacjach niepewnych. Uznano, że w przypadku ,,niepewności obiektywnej" (np. śmierć, przemijanie, los, przyszłość) działania ludzi koncentrują się przede wszystkim na eliminowaniu negatywnych reakcji emocjonalnych (tj. lęk, niepokój czy panika), przyjmując stanowisko pragmatycznej akceptacji i przyzwyczajania się do tego, co nieuniknione. Większe natomiast spektrum działania zidentyfikowano w przypadku ,,niepewności subiektywnej", opisując kolejno potoczne oraz naukowe i społeczne sposoby konstruowania rzeczywistości. Podejmowane działania zarówno przez jednostkę (m.in. przesądy, zabobony, wróżby, koncepcje prywatne i myślenie potoczne), jak i społeczeństwo (m.in. przewidywanie, prognozowanie, planowanie, radykalne zaangażowanie i kontrolowanie) mają na celu redukowanie poziomu niepewności.

Istotnym wynikiem przeprowadzonej analizy literatury było stwierdzenie, że w pedagogice niestety prawie w ogóle nie podejmuje się problematyki niepewności, chociaż jest ona czynnikiem dookreślającym właściwie każdą sytuację i zjawisko edukacyjne. W związku z tym ostatni, najobszerniejszy rozdział książki dotyczy właśnie edukacji wobec niepewności i wieloznaczności. Przedstawiono w nim propozycje priorytetowych działań na rzecz edukacji otwartej, podejmując m.in. rozważania na temat konieczności rozwoju nowych instytucji kształcenia, doradztwa i terapii, prowadzenia edukacji na rzecz tolerancji niepewności, uznania wątpienia jako istotnej strategii edukacyjnej, wspierania edukacji globalnej, całościowej i permanentnej, służącej dialogowi i porozumieniu w obliczu różnorodności, promowaniu edukacji wobec zagrożeń i ryzyka, wspieraniu działań mających na celu autokreację i samorealizację, podnoszenie świadomości w kontekście czasu i przestrzeni oraz oddziaływań medialnych.

Informacje dodatkowe o Niepewność w społeczeństwie współczesnym. Studium socjopedagogiczne:

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2018-02-07
Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN: 9788380951440
Liczba stron: 350

więcej

Kup książkę Niepewność w społeczeństwie współczesnym. Studium socjopedagogiczne

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Niepewność w społeczeństwie współczesnym. Studium socjopedagogiczne - opinie o książce

Z miłą chęcią zapoznałam się z najnowszą książką autorstwa Pani Bożeny Majerek pt. '' Niepewność w społeczeństwie współczesnym. Studium socjopedagogiczne'' ze względu na podjęty główny temat niepewności w społeczeństwie współczesnym, z którym się zmierzyła, mając na uwadze, że ten problem na ogół towarzyszy większości z nas w różnego rodzajach sytuacjach życiowych.

Książka ta składa się z 4 rozdziałów, w których to bliżej przyglądniemy się od strony merytorycznej i praktycznej definicjom oraz słowami klucz związanymi z niepewnością w społeczeństwie współczesnym.

Zwróciłam szczególną uwagę w tej oto książce na wnikliwe zaangażowanie się ze strony autorki, która to w delikatny sposób podjęła się omówienia głównych zagadnień związanych z niełatwą w sumie problematyką niepewności w społeczeństwie współczesnym oraz to, że potrafi ona w sposób umiejętny skorzystać wszelkiego rodzaju źródeł wiedzy, aby Czytelnik wraz z nią mógł być obserwatorem tychże niewygodnych z życia wziętych sytuacji, w których on sam ich doświadcza, każdego dnia nieświadom tego, w jaki sposób ma sobie z nimi poradzić.

Analizując, po kolei przedstawione rozdziały można z łatwością wyciągnąć z nich wnioski, że autorka uwzględniła, w nich aspekt przynależności do całego społeczeństwa nie wykluczając z niego nikogo, gdyż ważna i istotna jest rola przynależności do danej grupy, a nie unikanie i odseparowanie się od niej.

Dzięki tej książce lepiej pojmiemy definicje nieznane nam do tej pory, a dotyczą one niepewności istniejące wśród współczesnej społecznej przejawiającej się tolerancji niepewności i niejasności, zaufaniu społecznym oraz odkryjemy radykalne sposoby na radzenie sobie ze świadomością istniejącą w człowieku, że nie czuje, się on bezpiecznie żyjąc we współczesnym świecie pełnym ciągłych i niebezpiecznych zagrożeń.

Uważam, że zaprezentowana w tej oto książce wiedza na temat niepewności w społeczeństwie współczesnym pozwoli, spojrzeć z innej perspektywy na ten problem mając na względzie nowe zagadnienia z nim związane i przyczyni się do głębszych obserwacji nad tym niełatwym na pierwszy rzut oka zagadnieniem, z którym mamy do czynienia codziennie.

Elementem dodatkowym tej książce są zamieszczone spis 8 schematów oraz spis 7 tabel odnoszących się do przedstawionych przez autorkę rozdziałów.

Oficynie Wydawniczej ''Impuls'' dziękuje za podarowanie mi do zrecenzowanie książki autorstwa Pani Bożeny Majerek pt. '' Niepewność w społeczeństwie współczesnym. Studium socjopedagogiczne''.

Warto przeczytać tę książkę.

Link do opinii
Avatar użytkownika - ImpulsOficyna
ImpulsOficyna
Przeczytane:2018-02-27, Ocena: 6, Przeczytałem,
Inne książki autora
Kategorie (nie)obecne w edukacji
Bożena Majerek0
Okładka ksiązki - Kategorie (nie)obecne w edukacji

Celem niniejszego opracowania jest szeroko rozumiana refleksja nad kategoriami (nie)obecnymi w obszarze współczesnej edukacji. Staje się ona szczególnie...

Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia
Bożena Majerek0
Okładka ksiązki - Szkoła jako przestrzeń edukacyjnego (nie)porozumienia

 Szkolna rzeczywistość we współczesnym zglobalizowanym świecie z jednej strony fascynuje, a z drugiej przeraża. Nie ma wątpliwości, że dzisiejszy uczeń...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Babcie na ratunek
Małgosia Librowska
Babcie na ratunek
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Baśka. Łobuzerka
Basia Flow Adamczyk
 Baśka. Łobuzerka
Zaniedbany ogród
Laurencja Wons
Zaniedbany ogród
Dziennik Rut
Miriam Synger
Dziennik Rut
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy