Nie widzieć zła. Gułag i inżynierowie dusz

Ocena: 0 (0 głosów)

Książka Tołczyka to wnikliwa analiza mechanizmu zaprzęgania twórców kultury, w szczególności pisarzy, do upowszechniania diabolicznej tezy, że zło jest dobrem, a terror jest nie tylko narzędziem do budowy nowego ładu i powszechnego szczęścia, ale i zbawianiem dla skazanych. To również wstrząsające studium wiary samych artystów w słuszność dotykających ich represji.

Przez wiele lat fenomen oficjalnych sowieckich publikacji poświęconych łagrom nie cieszył się specjalną uwagą badaczy. Zadziwiające jest to, że przecież jednocześnie wiele prac – i słusznie! – poświęcono niezależnej literaturze na ten temat, przede wszystkim Archipelagowi GUŁag Aleksandra Sołżenicyna, a i sam Sołżenicyn poruszał w nim temat oficjalnych opracowań. W latach 70. ubiegłego wieku ukazała się również znakomita pionierska monografia Świat obozów koncentracyjnych Michała Hellera, nie zajęła jednak ona jednak należnego jej miejsca w światowym dyskursie sowietologicznym.

Dariusz Tołczyk porusza się po terytorium badawczym odkrytym niejako i po raz pierwszy opisanym przez wspomnianych wyżej autorów. Ich książki powstały jednak na długo przed upadkiem ZSRR, w czasach, gdy archiwalne źródła sowieckie pozostawały niedostępne. Nie widzieć zła bazuje na źródłach niedostępne wcześniej. W tym nowym kontekście doszło do wyraźnego rozgraniczenia perspektyw badawczych historyka i literaturoznawcy. Książka Tołczyka pozostawia dociekania faktograficzne specjalistom, sku­pia się natomiast na stosunkach między ideologią a literaturą, analizując zaangażowanie twórczości do prania mózgów w Związku Sowieckim. 

Autor zajmuje się  intelektualnym i du­chowym aspektem doświadczenia sowieckich łagrów. W pierwszej kolejności skupia się na zmieniającym się obrazie tych łagrów, przed­stawianym przez oficjalną literaturę radziecką. Wbrew powszechnemu przekonaniu, temat terroryzmu państwowego i jego głównej instytu­cji – łagru – nie zawsze był nieobecny w oficjalnym dyskursie państwa radzieckiego. Wygnanie tego elementu sowieckiej rzeczywistości do sfery tabu, rozpoczęte w 1937 roku i trwające (z wyjątkiem krótkiej od­wilży za Chruszczowa) do ogłoszenia głasnosti w latach 80., było wy­nikiem pośredniego przyznania przez reżim, że seria eksperymentów w zakresie manipulacji kategoriami etycznymi, za pomocą których społeczeństwo postrzegało obozy, skończyła się klęską. W ekspery­mentach tych literatura odgrywała ważną rolę, choć do tej pory w du­żej mierze ignorowaną.

Dariusz Tołczyk we wstępie:

W Korzeniach totalitaryzmu, jednej z najbardziej wpływowych książek dwudziestego stulecia, Hannah Arendt przedstawiła obozy koncentra­cyjne reżimów totalitarnych jako olbrzymie laboratoria. Stwierdziła, że celem prowadzonych w nich eksperymentów było udowodnienie fun­damentalnego dla totalitaryzmu poglądu, że ludzkie myśli i działania można opanować i ukształtować tak, jak inżynier panuje nad światem naturalnym i go przekształca. Jeśli bliżej przyjrzymy się temu historycz­nemu eksperymentowi w jego odmianie sowieckiej, możemy rozumieć metaforę zastosowaną przez Arendt w dwojakim wymiarze. Z jednej strony obozy usiłowały udowodnić, że istotę ludzką można w gruncie rzeczy sprowadzić do zestawu przewidywalnych, a zatem także moż­liwych do kontrolowania, reakcji na bodźce fizyczne, takie jak głód, strach, zimno, ból i tak dalej. Z drugiej jednak – poza tym wymiarem fi­zycznym – totalitarny eksperyment prowadzony w GUŁagu miał także osobliwą stronę intelektualną i duchową. Mówię tu o obozach koncen­tracyjnych jako przedmiocie istniejącym w świadomości ofiar i reszty społeczeństwa, w tym ludzi, którzy tymi obozami zarządzali. Ta intelektualna strona eksperymentu obozowego odzwierciedla­ła szerzej zakrojoną totalitarną próbę kontrolowania i programowania tego, jak ludzie postrzegają otaczający ich świat, zwłaszcza ich moral­nej oceny ucisku, którego doznawali ze strony reżimu. Bolszewiccy przywódcy starali się dowieść, że potrafią manipulować świadomością mieszkańców swojego kraju w tak wielkim stopniu, by ludzie przestali czerpać wiedzę z własnych doświadczeń. Znaczenie przeżyć podważa­ły gotowe, wymienne wersje rzeczywistości, podsuwane przez władze w formie słów i obrazów. W ramach tego totalitarnego eksperymen­tu na ludzkim umyśle trudno odnaleźć motyw bardziej centralny niż motyw obozu. Bo jeśli faktycznie można doprowadzić ludzi – w obo­zie i poza nim – do traktowania przeżycia tak straszliwego, jak życie i umieranie w gułagu, jako czegoś pozytywnego, to może naprawdę nic nie ogranicza totalitarnej ambicji kontrolowania istot ludzkich?

Informacje dodatkowe o Nie widzieć zła. Gułag i inżynierowie dusz:

Wydawnictwo: PIW
Data wydania: 2020-09-09
Kategoria: Inne
ISBN: 978-83-66272-12-5
Liczba stron: 312
Tłumaczenie: Grzegorz Kulesza

Tagi: bóg

więcej

Kup książkę Nie widzieć zła. Gułag i inżynierowie dusz

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Nie widzieć zła. Gułag i inżynierowie dusz - opinie o książce

Inne książki autora
Gułag w oczach Zachodu
Dariusz Tołczyk0
Okładka ksiązki - Gułag w oczach Zachodu

„Gułag w oczach Zachodu” to historia zachodnich reakcji wobec Gułagu oraz – bardziej ogólnie – wobec sowieckich zbrodni od czasów...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca
Z pamiętnika jeża Emeryka
Marta Wiktoria Trojanowska ;
Z pamiętnika jeża Emeryka
Obca kobieta
Katarzyna Kielecka
Obca kobieta
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Oczy Mony
Thomas Schlesser
Oczy Mony
Rok szarańczy
Terry Hayes
Rok szarańczy
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy