Książka jest wynikiem wieloletnich badań przeprowadzonych na łącznej próbie 2000 osób. Ich celem było zgłębienie pojęcia kompetencji ważnych w zarządzaniu, a efektem jest opracowanie i przetestowanie dwóch niezależnych modeli kompetencyjnych: lidera (przywódcy) i menedżera w organizacji. Na ile skuteczny i w jakich sytuacjach jest menedżer bez przywództwa, kiedy najlepiej sprawdzają się jego umiejętności operacyjne i zdolność do rozwiązywania bieżących problemów oraz skutecznej realizacji codziennych zadań? Z drugiej strony, dlaczego i po co potrzebni są w organizacjach przywódcy, myślący w kategoriach wizji, wartości i mobilizowania do osiągania nadzwyczajnych wyników? Niewątpliwie w organizacjach mamy do czynienia z łączeniem obu tych ról - dbającego o operacje menedżera oraz kształtującego przyszłość przywódcy, w proporcjach uzależnionych od kontekstu. I właśnie te kluczowe role są poddane w książce dokładnej analizie.
***
Autorka dokonuje przeglądu badań prowadzonych w poszczególnych nurtach związanych z przywództwem, docierając także do polemik i krytyki tychże badań, co jest bardzo cenne. Warsztat metodologiczny badań zaprezentowanych w książce dowodzi wysokich kompetencji i doświadczenia autorki. Zaproponowane mierniki i skale pomiarowe mogą wejść do kanonu badań w zakresie przywództwa oraz postaw i zachowań menedżerów. Publikacja wnosi istotny wkład w wiedzę na temat przywództwa, poparty solidnym przeglądem literatury i badaniami empirycznymi.
z recenzji dr hab. Aldony Glińskiej-Neweś, prof. UMK
Monografia jest dziełem bardzo interesującym i ambitnym ze względu na: oryginalne, interdyscyplinarne ujęcie; wykorzystanie ogromnej literatury przedmiotu (zarządzanie, ekonomia, psychologia, socjologia, filozofia); bogactwo i różnorodność badań empirycznych autorki w zakresie przywództwa; wreszcie ze względu na nasilające się zmiany w otoczeniu biznesu (o charakterze technologicznym, rynkowym, społecznym, kulturowym oraz politycznym), a w ślad za tym rodzące się nowe oczekiwania i wyzwania wobec przywódcy (lidera biznesu).
z recenzji prof. dra hab. Bogdana Nogalskiego
***
Dr Anna Baczyńska - pracownik naukowy w Katedrze Zarządzania w Akademii Leona Koźmińskiego. Zastępca dyrektora Centrum Badań Interdyscyplinarnych. Ekspert w dziedzinie diagnozy kompetencji. Opublikowała ponad 30 prac z zakresu kompetencji liderskich i menedżerskich. Wielokrotnie otrzymała Indywidualną Nagrodę Rektora za osiągnięcia w pracy naukowo-badawczej. Prowadzi badania w międzynarodowym kontekście z zakresu przywództwa m.in. w Japonii, Chinach, USA, Kanadzie, Portugalii oraz Niemczech. Koordynator merytoryczny studiów podyplomowych Akademia Kompetencji Menedżera w ALK. Oprócz pracy akademickiej realizuje projekty doradcze z zakresu oceny kompetencji i zarządzania zasobami ludzkimi.
Wydawnictwo: MT Biznes
Data wydania: 2019-01-18
Kategoria: Zarządzanie i marketing
ISBN:
Liczba stron: 284
Chcę przeczytać,