Książka Erin Meyer - współautorki bestsellera Gdy regułą jest brak reguł - o tym, jak radzić sobie z trudnościami komunikacyjnymi w świecie biznesu.
Dlaczego polskiemu menadżerowi tak trudno dogadać się z zespołem z Indii?
Ile trwa piętnaście minut w Londynie, a ile w Dubaju?
Co to znaczy, że Polacy, Francuzi i Niemcy są przedstawicielami ,,kultur kokosowych?
Jak dobrze odczytać to, co tak naprawdę mówią nam ludzie z innych krajów i kultur?
Niemiec od razu przejdzie do sedna sprawy, ale kiedy krytykuje cię szef z Wielkiej Brytanii, możesz tego nawet nie zauważyć. W skandynawskim zespole trudno odkryć, kto właściwie jest menadżerem, co jest nie do pomyślenia dla ceniących hierarchię Azjatów. Kiedy różne narody i kultury zaczynają wspólnie robić biznes, czasem naprawdę trudno się dogadać.
Mapa kulturowa to obowiązkowa lektura dla każdego, kto pracuje w międzynarodowym zespole. To książka dla liderów, menadżerów, konsultantów i specjalistów, którzy odkryli, że można świetnie znać język, ale wciąż pozostawać niezrozumiałym. Erin Meyer, opierając się na badaniach i własnej praktyce, przedstawia krok po kroku, jak zrozumieć najczęściej występujące w biznesie trudności komunikacyjne wynikające z różnic kulturowych oraz daje praktyczne wskazówki, jak skutecznie sobie z nimi radzić.
Międzynarodowy bestseller, który pomaga pokonać niewidzialne granice w biznesie.
Wydawnictwo: Znak
Data wydania: 2023-01-25
Kategoria: Poradniki
ISBN:
Liczba stron: 320
Czas na zmiany. Bądź całkowicie szczery. Pamiętaj, że firma to zespół, a nie rodzina. I nigdy, przenigdy nie staraj się zadowolić swojego szefa. Oto niektóre...
Przeczytane:2023-02-11, Ocena: 6, Przeczytałem, Mam, Przeczytaj tyle, ile masz wzrostu – edycja 2023, 52 książki 2023, 52 książki 2023, współpraca recenzencka, Insta challenge. Wyzwanie dla bookstagramerów 2023,
Kilka miesięcy temu na jednym ze szkoleń z komunikacji w wielonarodowej korporacji, trener powoływał się na książkę Erin Meyer i przedstawiał przykładowe wykresy dotyczące m.in. przekazu wysyłanego i jego odbioru przez osoby z różnych kultur. Jako osoba od lat pracująca z osobami m.in. z Niemiec, Francji, USA, Chin, Indii i ostatnio również ze Szwecji, boleśnie przekonałam się, że nie zawsze to, co słyszę, jest zgodne z intencją mojego rozmówcy. Dodatkowym problemem jest, że często są to rozmowy telefoniczne i nie widzą twarzy rozmówcy, stąd też dodatkowa trudność w ,,czytaniu powietrza", jak nazwała czytanie między wierszami Meyer.
Kiedy Znak Literanova zapowiedział wydanie tego poradnika w Polsce, wiedziałam jedno - muszę go przeczytać, być może lektura ta uchroni mnie to od kolejnych wpadek w przyszłości.
Meyer podzieliła swój poradnik na krótkie rozdziały, które skupiły się na ośmioskalowym modelu, przy czym każda ,,ze skali dotyczy jednego istotnego obszaru, którego menadżerowie muszą być świadomi. I pokazuje miejsce poszczególnych kultur na spektrum między dwoma przeciwnymi skrajnościami" Tych osiem skali to:
Komunikacja: niskokontekstowa (prosto w twarz) - wysokokontekstowa (czytanie między wierszami)
Ewaluacja: bezpośrednia krytyka - pośrednia krytyka
Przekonywanie: dedukcyjna - indukcyjne
Przywództwo: egalitarne - hierarchiczne
Zaufanie: zadaniowe - relacyjne
Niezgoda: konfrontacyjna - unikająca konfrontacji
Planowanie: linearne czasowo - elastyczne czasowo.
Dla każdego z wyżej wymienionych aspektów komunikacji i zarządzania Meyer przedstawia liczne przykłady i wykresy. W 99% mogę zgodzić się z jej spostrzeżeniami. Niestety sama przed sobą musiałam przyznać, że często nie uświadamiałam sobie takich mechanizmów.
Oczywiście, możecie powiedzieć, że kultura kulturą, ale wiele zależy też od charakteru rozmówcy. Polak Polakowi nie równy, to samo dotyczy Niemców, Chińczyków, Amerykanów czy każdej innej nacji na świecie. I tu zarówno ja jak i Meyer się z wami zgodzimy. Jednak musimy sobie uświadomić, jak wiele mechanizmów komunikacji zostało nam wpojonych od najmłodszych lat, które w pełni odpowiadają naszej kulturze.
Jeśli już pracujecie lub zamierzacie rozpocząć pracę w wielonarodowej korporacji, serdecznie polecam zapoznać się poradnikiem Meyer, zaoszczędzi wam to wielu frustracji, nieprzespanych nocy i nieporozumień. Pozwoli wam zrozumieć, że Niemcy są szczerzy do bólu, bo to wynika z ich kultury, natomiast Amerykanie na każdą negatywną informację zwrotną muszą powiedzieć dwie pozytywne. Indusi czy Chińczycy nie powiedzą wprost, że nie wykonają zadania w narzuconym terminie, oni dadzą to do zrozumienia między wierszami.
Lektura obowiązkowa dla menadżerów zarządzających międzynarodowymi zespołami.
Ja do niej będę na pewno często wracać.
Serdecznie polecam!