Książka ukazuje późny kapitalizm w jego polskiej, potransformacyjnej wersji jako swoistą mitologię rozproszoną w towarach i usługach. Jej podmiotami i przedmiotami stają się zarówno całkiem namacalne przedmioty życia codziennego (koszulki z nadrukami, samochody, gadżety), jak i byty słabo dotychczas rozpoznane przez antropologię - marki, loga czy franczyzy kulturowe. Autor pokazuje, w jaki sposób funkcjonowanie kapitalistycznych mitów stanowi wynik zarówno projektów tworzonych odgórnie przez wyspecjalizowane systemy eksperckie, jak i codziennych praktyk zwyczajnych ludzi, którzy korporacyjne mitologie odczytują po swojemu i przerabiaja na swoją modłę. Współczesny kapitalizm jawi się w efekcie jako wspólne dzieło inżynierów i majsterkowiczów, współpracujących, koegzystujących lub toczących ze sobą walkę.
Książka składa się z krótkich szkiców, których przedmiotem są między innymi: współczesne figury bohaterskie (celebryci i antycelebryci); przekształcenia pracy z towaru w dar, za który należy się wdzięczność; kolonizowanie przez kapitalizm ciała ludzkiego i kanonów piekna; wpływ kapitalizmu na formy manifestowania tożsamości narodowej (np. akcje ,,logo dla Polski" czy odzież patriotyczna); dziecinstwo i dorastanie w kapitalizmie; rzeczy, za pomocą których budujemy współczesne hierarchie społeczne (np. sposoby picia kawy).
Wydawnictwo: Krytyka polityczna
Data wydania: 2019-01-25
Kategoria: Socjologia, filozofia
ISBN:
Liczba stron: 304
Powstanie warszawskie istnieje dziś w przestrzeni publicznej w postaci niezliczonych, zróżnicowanych nośników, tworzących chmurę rzeczy,...
Kto chce lepiej zrozumieć współczesną Polskę, powinien uważniej przyjrzeć się jej modelom patriotyzmu. Naszą sferę publiczną organizuje nie zderzenie...
Przeczytane:2020-09-06, Ocena: 4, Przeczytałam, 26 książek 2020,