W roku 1991 prof. Zbigniew Raszewski pisał o potrzebie podjęcia badań nad ikonografią teatralną i opracowania jej dokładnej dokumentacji. Studium Alicji Kędziory stanowi rzetelną realizację tego postulatu, ale przekracza tradycyjnie pojmowane granice dokumentacji. Zjawisko ikonografii zostało rozpatrzone - zgodnie z dyrektywami historyków sztuki - z różnych punktów widzenia, m.in. technologicznego, ekonomicznego, informacyjnego, kulturowego, socjologicznego, artystycznego. Powstała książka (... ) ,,stanowi próbę przybliżenia historii teatru poprzez jego wizualność, cechę jemu od zawsze immanentną, walor, który w drugiej połowie XIX w. zaczął się rozprzestrzeniać na różne sfery życia, niejednokrotnie zacierając ostro wcześniej wyznaczone granice". (... ) to frapująca opowieść zarówno o historii czasopisma, które dotąd nie ma monografii, jak i o dziejach teatru. Opisując bowiem poszczególne gatunki ikonografii teatralnej, wskazując jej relacje z innym sztukami prezentowanymi na łamach czasopisma, charakteryzując różne formy teatralne, Autorka ukazuje z nowej perspektywy przemiany widowiska teatralnego w jednym z najciekawszych okresów jego dziejów.
Z recenzji prof. dra hab. Janusza Deglera
Alicja Kędziora - absolwentka polonistyki i teatrologii, pracuje w Instytucie Kultury Uniwersytetu Jagiellońskiego, kierownik Pracowni Dokumentacji Życia i Twórczości Heleny Modrzejewskiej, wiceprezes Fundacji dla Modrzejewskiej. W latach 2012-2016 zastępca dyrektora IK UJ ds. dydaktycznych. W latach 2016-2018 pełnomocnik ds. impresaryjnych i konsultant programowy oraz zastępca dyrektora w Polskiej Orkiestrze Sinfonia Iuventus. Autorka kilku książek, m.in. Polskie życie teatralne w Rosji w latach 1882-1905, Madame Helena Modrzejewska. Polscy poeci ku czci Heleny Modrzejewskiej, Szekspir Modrzejewskiej, Helena Modrzejewska w rycinach, współautorka
Materiałów do nauczania języka polskiego dla studentów zagranicznych CM UJ. Ma w swoim dorobku kilkadziesiąt opracowań źródeł do badań nad historią teatru (np. Modrzejewska/Listy, t. 1-2) oraz artykułów mówiących o zarządzaniu kulturą w kontekście zagadnień historyczno-teatralnych i poruszających zagadnienia zarządzania pamięcią. Redaktorka serii naukowej ,,Arte et Ratione" oraz prac zbiorowych. Została uhonorowana nagrodą Ars Quaerendi, otrzymała stypendium Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, a także stypendium Ministra Szkolnictwa Wyższego dla młodych naukowców. Laureatka pięciu nagród zespołowych i jednej nagrody indywidualnej Rektora UJ oraz nagrody naukowej II stopnia Prorektora UJ. Od roku 2015 członek Komisji Zarządzania Kulturą PAU. Koordynatorka projektów kulturalnych i społecznych. Kuratorka wystaw, takich jak ,,Helena Modrzejewska/Modjeska" dla Google Cultural Institute, ,,Widziałem ją za kulis stojący osłoną... " dla Muzeum Ziemi Strzyżowskiej, ,,Jak Wam się podoba? Helena Modrzejewska - arystokratka sceny" dla Pałacu Vauxhall Centrum Kultury i Sportu w Krzeszowicach. Autorka projektów skierowanych do osób niepełnosprawnych intelektualnie, m.in. serii gier miejskich ,,Aktorzy w Krakowie".
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Data wydania: 2018-07-12
Kategoria: Popularnonaukowe
ISBN:
Liczba stron: 423
- Co pani myśli o amerykańskim systemie gwiazd, Madame? - zapytał reporter. - Och! - zawołała wspaniała aktorka z najpiękniejszym akcentem. - Myślę, że...
konografia teatralna ,,Tygodnika Illustrowanego" (1859-1939). Inwentarz jest spisem wszystkich ilustracji poświęconych teatrowi opublikowanych na łamach...
Chcę przeczytać,