Zapraszamy czytelnika do odbycia pasjonującej podróży śladami wielkich mistrzów tworzących dzieła o tematyce sakralnej. Bożena Fabiani jak zwykle wciąga czytelnika bez reszty w swoją opowieść: pisze z werwą, podąża śladami wielkich mistrzów, nie zapominając przy tym o dziełach. O malarzach opowiada tak, jakby byli jej dobrymi znajomymi. Pokazuje, jak patrzeć na ich dzieła, wyjaśnia ukryty sens obrazów, zastanawia się, czy talent i charakter idą w parze, czy artysta był swobodny w twórczości i czy był szczęśliwy w życiu.
Główną ideą książki jest pokazanie i objaśnienie obrazów o tematyce ewangelicznej. Jak pisze profesor Fabiani: ,,Malarstwo sakralne, jak wiadomo, stanowi ogromną większość ocalonych dzieł sztuki, niekiedy prawdziwych skarbów kultury, ale żeby je docenić i zachować dla przyszłych pokoleń, trzeba umieć je odczytać". Liczne pozycje albumowe, jakie zalewają nasz rynek, traktują tę tematykę w sposób encyklopedyczny, podręcznikowy. Autorka wypełnia tę lukę, przybliża i objaśnia malarstwo, którego źródłem stała się Ewangelia. Profesor wpisuje swoją opowieść w szeroko pojęty kontekst historyczno-obyczajowy, tak w odniesieniu do samego zapisu Ewangelii i starożytnej Palestyny, jak i do konkretnego dzieła, badając czas i okoliczności jego powstania oraz cechy charakterystyczne, styl artysty i ducha epoki, nie wchodząc przy tym w zagadnienia czysto teologiczne i biblijne. To propozycja książki popularyzującej wiedzę o sztuce i pasję do sztuki.
Zobacz też książkę w formacie MP3 w autorskiej interpretacji Bożeny Fabiani.
Wydawnictwo: PWN
Data wydania: 2015-11-16
Kategoria: Architektura, kultura, sztuka
ISBN:
Liczba stron: 416
W ulotce, którą można było otrzymać w kościele z okazji niedzieli Słowa Bożego, mogliśmy przeczytać, że jedną „z korzyści” czytania Biblii jest zrozumienie sztuki. A ponieważ coraz mniejsza jest jej znajomość w społeczeństwie coraz trudniej jest zrozumieć wystawianą w europejskich muzeach sztukę, która przecież głównie przedstawia tematy sakralne. Zauważyła to też polska historyk Bożena Fabiani, która po serii swoich gawęd o europejskim malarstwie postanowiła poświęcić jeden tom tylko sztuce sakralnej.
Oczywiście trzeba od razu doprecyzować, czemu został poświęcony ten tom. Pojęcie jest bardzo szerokie, malarze przecież inspirowali się Biblią, apokryfami czy żywotami świętych. Fabiani koncentruje się w tej książce wyłącznie na życiu Jezusa ukazanym w Ewangeliach oraz scenie Zwiastowania i Nawiedzeniu Elżbiety (w których przecież Jezus też był obecny).
Każdy rozdział został napisany w takim samym układzie. Na początku cytowana jest jedna z Ewangelii, w której opisany został omawiany epizod z życia Chrystusa. Później możemy zapoznać się z komentarzem historyka, jeżeli oczywiście może on coś dodać. Bo np. historyk może nam przedstawić jak wyglądał dom Maryi, jak mieszkano w Ziemi Świętej, natomiast trudno liczyć na komentarz historyka jeśli chodzi o zmartwychwstanie czy wskrzeszenie Łazarza. A następnie Fabiani omawia kilka wybranych przykładów malarskich ilustrujących konkretny epizod z życia Jezusa.
Książkę czyta się bardzo szybko i jest to prawdziwa przyjemność, szczególnie, że Fabiani przytacza liczne anegdoty. Nie jest to więc typowy podręcznik historii sztuki a raczej próba spojrzenia na sztukę sakralną z perspektywy wybranych dzieł sztuki. Warto dodać, że na końcu książki znajdują się reprodukcje wszystkich omawianych dzieł, nie trzeba więc ich szukać na własną rękę (to oczywiście duże ułatwienie). Kolejnym plusem jest fakt, że Gawędy o sztuce sakralnej zostały nagrane w formie audiobooka.
Warto dodać, że tej książki nie trzeba czytać od deski do deski. Można wybrać jedną z gawęd (np. przedstawiającą wydarzenie, które przeżywa kościół) i tylko ją przeczytać, obejrzeć obrazy i trochę pomedytować.
Życzę miłej lektury i odkrywania przy jej pomocy piękna sztuki.
Rzym. Wędrówki z historią w tle to bardzo osobista książka Bożeny Fabiani o mieście, w którym stale się coś rodziło, coś przekształcało,...
Druga wojna światowa zagroziła dziełom sztuki w całej Europie. W najnowszej książce Bożena Fabiani stawia sobie pytania: jak przetrwały włoskie dzieła...