Diagnoza i terapia są ważnym tematem w dyskursie pomagania, wspierania rozwoju, zwłaszcza w odniesieniu do logopedii, pedagogiki czy psychologii. Treścią niniejszej publikacji są zagadnienia diagnozy i terapii w pracy logopedy i nauczyciela-terapeuty, co porządkuje niejako i ogranicza zakres podjętych rozważań. Zarówno logopeda, jak i nauczyciel/terapeuta są specjalistami, których działania pomocowe regulowane zapisami prawa wpisują się w działania szkoły i oświatowego systemu pomocy. Mimo znaczącego dorobku w logopedii i terapii pedagogicznej wciąż pojawiają się nowe przestrzenie analiz teoretycznych i badań empirycznych, podkreślające relację teorii z praktyką. Podjęte w książce dyskursy są udziałem osób tworzących naukę, ale też praktyków, co stanowi o wartości i zróżnicowaniu treściowym publikacji.
Struktura książki obejmuje dwie części, które odnoszą się do zapowiedzi w tytule. Pierwsza z nich dotyczy diagnozy i terapii w ujęciu logopedycznym, psychologicznym i medycznym, druga zaś podejmuje problematykę diagnozy i terapii w ujęciu edukacyjnym, pedagogicznym i społecznym. Obie perspektywy łączą się w działaniu pomocowym, jednak ich konteksty teoretyczne wyjaśniające mechanizm trudności czy zaburzeń pozostają odrębne, autonomiczne, co jest przedmiotem dyskursu podjętego w gronie logopedów. Pytanie o synergię versus rozdzielność dyscyplin (subdyscyplin) naukowych zajmujących się tematyką diagnozy i terapii pozostaje otwarte i stanowi inspirację do dalszych poszukiwań.
Publikację adresujemy do szerokiej grupy odbiorców: specjalistów z dziedziny medycyny, logopedii, psychologii i pedagogiki, a także nauczycieli i wychowawców, którzy zajmują się problematyką pomocy psychologiczno-pedagogicznej, jak również przyszłych nauczycieli (studentów), którzy poznają tajemnice zawodu nauczyciela. Mamy nadzieję na życzliwe przyjęcie książki i wspólne spotkania w przestrzeni praktyki pomocowej.
Książka pod redakcją naukową prof. WSP dr hab. Barbary Skałbani i dr Ewy Jeżewskiej-Krasnodębskiej to publikacja bogata tematycznie [...]. Omówiono w niej bowiem wiele zagadnień z pogranicza logopedii, psychologii klinicznej i pedagogiki specjalnej. Dotyczy problematyki diagnozy i terapii w kontekście logopedycznym, medycznym i psychologicznym [...] oraz edukacyjnym, pedagogicznym i społecznym [...]. Publikacja mieści się zatem w nurcie interdyscyplinarnego podejścia do rozumienia istoty i patogenezy zaburzeń neurorozwojowych i schorzeń, ich diagnozowania oraz udzielania pomocy.
Z recenzji prof. zw. dr hab. Marty Bogdanowicz
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2017-08-01
Kategoria: Psychologia
ISBN:
Liczba stron: 300
Język oryginału: polski
Podstawą dobrej terapii logopedycznej jest diagnoza. Zawód logopedy jest jednak tak mocno zróżnicowany, że nie ma jednego, pasującego do wszystkich przypadków, narzędzia diagnostycznego. Spotykamy się bowiem nie tylko z wadami wymowy, ale również z zaburzeniami połykania, oddechu oraz z licznymi sprzężeniami. Często przecież wada wymowy wynika z innych zaburzeń, na przykład genetycznych, neurologicznych. W książce „Diagnoza i terapia” pod redakcją Barbary Skałbani i Ewy Jeżewskiej-Krasnodębski poznamy wiele rodzajów diagnozy i zrozumiemy, jak bardzo jest ona istotna. Przeczytamy o diagnozie oraz terapii osób z Zespołem Aspergera, dysleksją (również dotyczącą dorosłych), afazją, padaczką, rakiem krtani, FASD, niepłynnością mowy, a nawet dzieci dwujęzycznych. Dzięki tej różnorodności tematów książkę czyta się z ciekawością.
Szczególnie można polecić artykuł o zaburzeniach oddychania u osób jąkających się. Już sam wstęp o tym, kiedy i dlaczego nasz oddech przyspiesza, jest bardzo interesujący. Równie ciekawe są badania nad wiedzą o profilaktyce logopedycznej (badania porównawcze z lat 2001 oraz 2016). Więcej możemy się również dowiedzieć o dorosłych z dysleksją i o tym, jak dysleksja wpływa (lub wpływała) na ich funkcjonowanie. Zajmujących tematów jest oczywiście więcej i każdy znajdzie tutaj coś, co mu otworzy oczy, zdziwi lub zmusi do refleksji. Nie ulega wątpliwości, że książka może pomóc w rozwoju każdego logopedy tak, aby stawał się jeszcze lepszym fachowcem.
Publikację można polecić wszystkim terapeutom – nie tylko logopedom, ale również pedagogom, psychologom a nawet lekarzom. Autorzy udowadniają bowiem, że logopedyczny świat bardzo potrzebuje interdyscyplinarności i współpracy specjalistów.
Oficyna Wydawnicza Impuls http://impulsoficyna.com.pl/recenzje/diagnoza-i-terapia-w-pracy-logopedy-i-nauczyciela-terapeuty,1898.html
Treść książki jest kontynuacją pierwszej pt. Przyczyny zaburzeń artykulacji zlokalizowane w układzie obwodowym, wydanej w Oficynie Wydawniczej "Impuls"...
Z recenzji prof. dr hab. Anny Kowalskiej: Godną uznania cechą książki jest ścisłe powiązanie wiadomości teoretycznych z praktyką logopedyczną...
Przeczytane:2019-03-10,
Zaburzenia mowy u dzieci i dorosłych mają różne podłoże. Anatomiczne (różne wrodzone nieprawidłowości w obrębie aparatu mowy). Psychologiczne (klasycznym przykładem jąkanie się w stresie). Chorobowe (zaburzenia ze spektrum autyzmu, padaczka, FAS - alkoholowy zespół płodowy u dzieci matek pijących w ciąży, w najgorszych przypadkach nowotwór). Jak najskuteczniej pomóc osobom z problemami? Jak poprawić ich funkcjonowanie w społeczeństwie? Różne aspekty tego zagadnienia znajdziemy w książce.
Ironia losu - w lekturze poświęconej logopedii przydałoby się popracować nad... językiem. Jest bowiem bardzo nierówny. Bywa giętki, ale czasami też drętwy. Jedne rozdziały są nudnym wykładem naukowym, inne - fascynującą opowieścią. Tych drugich jest na szczęście więcej.
dr Kalina Beluch