Co ogłupia nasze dzieci?

Ocena: 4 (1 głosów)

Najtroskliwsi rodzice i wychowawcy nie zdołają powstrzymać dzieci przed kontaktem z mediami. Telewizor, komputer, internet czy telefon komórkowy towarzyszą młodym na co dzień. Podstawowym problemem jest dzisiaj nauczenie dzieci właściwego używania nowoczesnych mediów.

 

W książce poruszane są m.in problemy:

 

- Internet placem zabaw

 

- Second Life – drugie życie mojego dziecka

 

- cybermobbing

 

- pornografia w internecie

 

- moje dziecko pisze blog

 

- wirtualni przyjaciele

 

- telefon komórkowy – towar pierwszej potrzeby

 

- portale społecznościowe – współczesne targowisko próżności?

 

- uzależnienie od gier komputerowych

 

- na zakupy do „WWW”.

Informacje dodatkowe o Co ogłupia nasze dzieci?:

Wydawnictwo: Salwator
Data wydania: 2011-01-05
Kategoria: Pedagogika
ISBN: 978-83-7580-212-2
Liczba stron: 216

więcej

POLECANA RECENZJA

Kup książkę Co ogłupia nasze dzieci?

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Co ogłupia nasze dzieci? - opinie o książce

Avatar użytkownika - Silviana
Silviana
Przeczytane:2014-07-01, Ocena: 4, Przeczytałam,
"Co ogłupia nasze dzieci" jest książką popularnonaukową, która wprowadza czytelnika w świat mediów i prawideł rządzących społeczeństwem informacyjnym. Jürgen Holtkamp pokrótce wyjaśnia czym są media, analizuje poszczególne narzędzia internetowe oraz omawia telewizję, radio, Internet, WEB 2.0., portale społecznościowe, telefony komórkowe i inne urządzenia mobilne. Autor ukazuje, w jaki sposób można wykorzystać media w codziennej działalności człowieka: w pracy czy też w edukacji. Wielokrotnie stwierdza, iż życie młodego człowieka w świecie wirtualnym odziera go z jego dzieciństwa, kieruje ku szybkiej dorosłości. Jednak stwierdza również, iż brak lub nieumiejętność korzystania z narzędzi internetowych powoduje społeczną izolację człowieka. W trakcie swojej analizy autor objaśnia także, jakie zagrożenia wynikają z oglądania telewizji i użytkowania przez dzieci i młodzież Internetu oraz gier komputerowych. Przy tych ostatnich dokonuje ich podziału, omawia ich rolę w życiu młodych jednostek, a także prezentuje analizę przykładów gier uwzględniając ich atrakcyjność, ale i również zwracając szczególną uwagę na płynące z nich zagrożenia (przykładem jest masakra w Winnenden). W trakcie swojej analizy autor zwraca także uwagę na aktywność mózgu człowieka podczas grania w gry komputerowe. Autor skupia się także na blogach internetowych, ich tematyce, jak też na ich użytkownikach. Same blogi internetowe określa jako specyficzną formę wyrazu własnego ,,ja" przez młode pokolenie. W trakcie swojej dalszej analizy autor zwraca baczną uwagę na przejawiającą się w środkach masowego przekazu przemoc, którą zalicza do wytworów naszej kultury, w tym kontekście omawia treści pornograficzne oraz cyberbulling snuff-video jako przejawy agresji w przestrzeni wirtualnej. Autor odwołuje się także do popularnego współcześnie zjawiska odwróconej socjalizacji, czyli sytuacji, w których dzieci uczą swoich rodziców zwłaszcza poruszania się po świecie cyfrowym. W książce znajdują się również badania innych autorów lub raporty z badań prowadzonych w kraju autora (Niemcy). Holtkamp w swoich rozważaniach przytacza różne koncepcje naukowe, wyjaśnia w prosty sposób naukowe twierdzenia i pojęcia takich badaczy jak: Neil Postman, Manfred Spitzer. Jürgen Holtkamp dokonuje również próby zebrania najważniejszych zadań i powinności rodziców, którym przypisuje ogromną rolę. Rodzice bowiem poprzez rozmowę z własnym dzieckiem powinni jasno określić granice i możliwości wykorzystania nowych mediów nie tylko w procesie uczenia się, ale również w swoim czasie wolnym. Kolejnym ważnym środowiskiem wychowawczym, o którym wspomina autor jest szkoła, która także powinna wspierać rodziców w kształtowaniu kompetencji medialnych młodego człowieka, a przede wszystkim powinna przeciwdziałać wszelkim cyber zagrożeniom i uzależnieniom. Jedynym zarzutem pod adresem książki autorstwa Jürgena Holtkampa, jest to, iż niestety nie stanowiła ona dla mnie nowego ujęcia problemów w świecie cyfrowym. Niemniej jednak należy ją polecić wszystkim pedagogom pracującym z dziećmi oraz rodzicom, których dzieci żyją w medialnym świecie. Sama książka bowiem została napisana prostym językiem. Mimo wtrąceń naukowych, twierdzeń i pojęć, które zostały wyjaśnione w jasny sposób książkę czyta się z ogromną lekkością, przyjemnością, zaś zrozumienie jej treści nie stanowi żadnego problemu. Dodatkowym walorem są zamieszczone na końcu książki wkładki, w tym m.in.: suplement diagnozujący częstotliwość korzystania z określonego rodzaju mediów, arkusz badający osobiste upodobania medialne, glosariusz wyjaśniający podstawowe pojęcia związane z nowymi mediami. W ostatecznym rozrachunku uważam, iż warto znać tę pozycję. S.P.
Link do opinii
Avatar użytkownika - elphaba
elphaba
Przeczytane:2011-10-19, Przeczytałam,
Recenzje miesiąca
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy