Zdaniem Henry'ego Mintzberga programy MBA niewłaściwie edukują ludzi, kładąc nadmierny nacisk na umiejętności analityczne. Uczą zarządzania pozornie, bo zarządzania nauczyć się nie da - tym samym utwierdzają absolwentów w fałszywym przekonaniu, że zostali wystarczająco przygotowani do pełnienia funkcji menedżerów. Ma to destrukcyjny wpływ na praktykę zarządzania, organizacje i społeczeństwo. Studia MBA powinny nie tylko szkolić w metodach i technikach, lecz także kształtować wartości etyczne i instrumentalne. Obecnie wiele szkół zarządzania zmienia już swoje programy, dostrzegając znaczenie wartości organizacyjnych.
To właśnie wartości, takie jak sprawiedliwość, zaufanie, solidarność czy uczciwość, łączą omawiane w tej książce zagadnienia. Autor w niekonwencjonalny sposób zestawia dalekowschodnie bajki - od wieków wykorzystywane do kształtowania ludzkich postaw - z praktyką zarządzania i badaniami naukowymi. Zwraca w ten sposób uwagę, że w kierowaniu organizacjami oraz zespołami ludzkimi główną rolę odgrywają nie tylko kwalifikacje zawodowe, lecz także postępowanie osadzone w sferze aksjonormatywnej. Dzięki przystępnie omówionym analogiom między ludowymi opowieściami a kwestiami związanymi z funkcjonowaniem organizacji (m.in. procesem awansowania, innowacyjnością, wyznaczaniem celów, CSR czy wsparciem kierowniczym i kontrolą pracowników) dowiadujemy się, w jaki sposób wykorzystać bajki do rozwijania kompetencji i cech menedżerskich. Pozwala to przygotować liderów do skutecznego i odpowiedzialnego zarządzania opartego na wartościach, mającego pozytywny wpływ na ludzi, gospodarkę oraz środowisko.
,,Tematem przewodnim monografii są wybrane kwestie dotyczące zarządzania pracownikami i organizacjami - przedstawione w sposób lekki i przyjemny, wykorzystujący metaforyczną interpretację tekstu. Przesłanie płynące z wybranych bajek podbudowane analizą literatury przedmiotu uwiarygodnia prowadzone przez Autora rozważania i nadaje im charakter opracowania naukowego. Celem pracy jest wytłumaczenie zawiłych zagadnień z zakresu zarządzania za pomocą porównań i alegorii zaczerpniętych z wybranych bajek. Przedstawione w przytaczanych opowieściach sytuacje i wydarzenia [...] pozwalają na zdobycie i pogłębienie wiedzy menedżerskiej, prowokują do dalszej dyskusji, a także wyznaczają nowe kierunki badań".
Z recenzji dr hab. Ewy Beck-Krali, prof. AGH
Marek Bugdol jest profesorem nauk humanistycznych i doktorem habilitowanym nauk ekonomicznych. Specjalizuje się w zarządzaniu jakością. Jego zainteresowania obejmują problemy zachowań organizacyjnych, świat wartości etycznych oraz zagadnienia dotyczące środowiska (w tym zmian klimatycznych). Obecnie jest kierownikiem Katedry Zarządzania Jakością na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz przewodniczącym Rady Dyscypliny Nauki o Zarządzaniu i Jakości tej uczelni. Przez ostanie 35 lat pracy zawodowej pełnił różne funkcje w firmach przemysłowych i w samorządzie terytorialnym. Posiada również bogate doświadczenie w obszarze nadzoru korporacyjnego.
Wydawnictwo: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Data wydania: 2023-08-25
Kategoria: Poradniki
ISBN:
Liczba stron: 280
Już ponad dwadzieścia lat temu wykazano, że organizacje odnoszące sukcesy rynkowe mają wyraźnie określone systemy wartości. Nie ulega wątpliwości, że wartości...