Charles Perrault pochodził z arystokratycznej rodziny, był wysokim urzędnikiem na dworze króla Francji, Ludwika XIV, współtworzył Akademię Francuską, jednak sławę przyniosła mu książeczka, do której nie przywiązywał dużej wagi. Były to napisane w 1697 roku bajki oparte na motywach ludowych. Dzięki Perraultowi Kopciuszek, Czerwony Kapturek, Kot w butach, Śpiąca królewna czy Paluszek stali się najbardziej rozpoznawalnymi bohaterami historii dla dzieci. ,,Bajki Charles'a Perraulta", wydane w serii Z Biblioteki Wydawnictwa ,,Nasza Księgarnia", to poprzedzony wstępem wybór najbardziej znanych baśni w nowej adaptacji, stylowo zilustrowany przez Annę Sędziwy.
Charles Perrault (ur. 1628 - zm. 1703) - francuski prozaik i poeta. Członek Akademii Francuskiej. Urodził się w Paryżu w bogatej, arystokratycznej rodzinie, związanej z dworem królewskim (brat pisarza, Claude Perrault, był słynnym architektem). Zainicjował spór tzw. starożytników (zwolenników antyku) z nowożytnikami (zwolennikami kultury współczesnej). Napisał kilka dzieł, w których porównywał kulturę rodzimą z antykiem, dowodząc, że literatura francuska powinna zastąpić antyczne wzory dominujące w tamtych czasach w literaturze. Postulował twórczość w językach narodowych zamiast we wszechobecnej łacinie. Spierał się m.in. z La Fontaine'em, który nawiązywał w swej twórczości do starożytnego autora bajek - Ezopa. Perraultowi sławę i pamięć przyniosły baśnie i powiastki (Histoires ou contes du temps passé avec moralité. Contes de ma Mere l'Oye, 1697), wydane pod imieniem syna pisarza. Baśnie te, zaliczane do światowego kanonu klasyki dla dzieci i młodzieży, zawierają motywy ludowe zachowane w tradycji ustnej, a na ich ostateczną formę miała wpływ panująca na salonach moda. W zamyśle Perraulta baśnie skierowane były do odbiorcy dorosłego, dlatego w oryginalnej wersji dużo w nich erotyzmu i okrucieństwa. Jednak popularność baśni sprawiła, że szybko trafiły także do odbiorcy dziecięcego w wersjach okrojonych lub jako adaptacje dostosowane do dziecięcych potrzeb.
Anna Sędziwy - urodziła się, mieszka i pracuje w Krakowie. Tu skończyła także studia: na Wydziale Filozofii UJ i na Wydziale Grafiki krakowskiej ASP. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem i ilustracją książkową. Współpracuje z wieloma wydawnictwami. Co jakiś czas prezentuje swoje prace na wystawach w kraju i za granicą. Ilustrowanie książek pozwala jej połączyć dwie największe pasje: czytania i rysowania. W epoce komputerów pracuje ręcznie i stara się kultywować klasyczne techniki, bo nic jej tak nie inspiruje, jak kontakt z narzędziem: faktura papieru, giętkość pędzelka czy zapach farb.
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Data wydania: 2015-06-24
Kategoria: Dla dzieci
ISBN:
Liczba stron: 224
Zapewne większość z nas spotkała się w dzieciństwie z bajkami Perraulta. Któż z nas nie zna przygód Czerwonego Kapturka, Kopciuszka, Kota w butach czy Śpiącej królewny. To właśnie ich autorem jest francuski prozaik i poeta, członek Akademii Francuskiej. Urodził się w Paryżu, w bogatej, arystokratycznej rodzinie, pośrednio związanej z dworem królewskim. Sławę przyniosły mu baśnie i opowiastki, początkowo skierowane do dorosłego czytelnika, pełne okrucieństwa i erotyzmu. Bardzo szybko stały się jednak tak popularne, że powstały wersje okrojone lub jako adaptacje przeznaczone dla dzieci. Polskie wydanie opracowała Jolanta Sztuczyńska z wykształcenia polonista, autorka wierszyków i opowiadań dla dzieci oraz tłumaczka z języka francuskiego. Baśnie są bardzo ładnie wydane, tekst urozmaicają jedyne w swoim rodzaju ilustracje wykonane przez Annę Sędziwy, absolwentki Wydziału Grafiki w Krakowie. Świetnie wprowadzają w baśniowy nastrój, oddają klimat dawnej epoki a równocześnie są zabawne i ogromnie realistyczne. Baśnie Perraulta z reguły oceniane są bardzo różnie, począwszy od samych plusów jakie daje zaskakująca fabuła i charakterystyczni bohaterowie, po negatywy, które są spowodowane treścią, niekoniecznie dydaktyczną, dla młodego czytelnika jak np. swego rodzaju pewne oszustwo w bajce "Kot w butach", czy też lekki horror w "Czerwonym Kapturku", a kończąc na próbie obcinania palców w "Kopciuszku". Nie sposób jednak nie zauważyć, że każda z tych bajek omawia nasze ludzkie cechy, nie zawsze pozytywne, a z którymi mamy do czynienia na co dzień, zarówno będąc dzieckiem, czy też dorosłą osobą. Znajdziemy tu mnóstwo porównań, niuansów i pewnych dwuznaczności. Jednak nie da się ukryć, że fabuła baśni od dawien dawna ogromnie ciekawi i mało kto uzna ją za nudną czy też mało interesującą, tym bardziej, że można ją sobie wyobrazić bez wielkiego trudu i jako czytelnicy szybko jesteśmy wciągnięci w wir wydarzeń. Mało tego pomimo, że treść jest nam znana od dawna, chętnie sięgamy po nie jeszcze raz i jeszcze raz. Zdecydowanie niosą one ze sobą tyle emocji i dostarczają tylu wrażeń, że nie sposób ich po prostu nie pokochać. Z reguły to co budzi pewne kontrowersje, skupia na sobie większą uwagę i na pewno tak jest z bajkami Charles'a Perraulta. Ja osobiście od dawna jestem ich wielką miłośniczką, ponieważ nie są one "słodkie", lecz pokazują życie, niekoniecznie z tej ładniejszej strony, uczą dokonywania wyborów i docenienia nieraz rzeczy zupełnie zwyczajnych. Bajki te są bardzo porządnie wydane - w twardej oprawie, więc na pewno mają szansę posłużyć kilku pokoleniom. Ja z nostalgią odkładam je na półkę, by sięgnąć po nie co jakiś czas i wszystkim miłośnikom tego gatunku z całego serca je polecam.
Cykl barokowych baśni Charles'a Perraulta opublikowany w 1697. Tytuł cyklu nawiązuje do znanej w folklorze postaci Babci Gąski. Materiał do swoich baśni...