Recenzja książki: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka

Recenzuje: Danuta Szelejewska

Prawidłowy rozwój dziecka to sprawa priorytetowa. Zagadnienia poruszone w książce „Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka” dotyczą poszczególnych etapów postępowania w omawianych procesach. Pięcioczęściowy podział pozwala czytelnikowi spojrzeć na całokształt zagadnienia.

Nieprawidłowości w rozwoju wymagają interwencji po to, by łagodzić skutki i nie dopuścić do stanów nieodwracalnych. Autorka dokonuje podziału profilaktyki wymieniając jej trzy fazy, podaje akty prawne, akcentuje potrzebę działań terapeutycznych zarówno wobec dzieci, jak i ich rodziców, szczegółowo omawia założenia Programu Rządowego.

Postępowanie interwencyjne należy rozpocząć jak najwcześniej (nawet na oddziałach noworodkowych i niemowlęcych). Ważne jest zdiagnozowanie, orzeczenie o niepełnosprawności, monitorowanie rozwoju oraz udzielanie pomocy rodzinie. Wszystko zaś po to, by zapewnić dziecku jak najlepsze funkcjonowanie w społeczeństwie.

W książce zostały również omówione możliwości interwencji dietetycznej w terapii wielu schorzeń. Szczególne zastosowanie mają diety hipoalergiczne i eliminacyjne, wprowadzanie żywności modyfikowanej genetycznie, stosowanie probiotyków i prebiotyków.

Kolejne rozdziały poświęcono diagnozie psychologicznej dziecka ze schorzeniami rozwojowymi. Wyjaśniono stan patologii, sklasyfikowano zaburzenia, omówiono testy diagnostyczne oraz cele i typy diagnozy, by następnie przejść do procesu terapeutycznego. Zwrócono uwagę na relację terapeuta – pacjent, co ma ogromny wpływ na całościowy przebieg procesu.

By dziecko mogło się właściwie rozwijać, konieczna jest stymulacja od najwcześniejszego okresu. Działania te muszą obejmować wszystkie sfery. W związku z tym położono nacisk na wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na aktywność (istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój jest zabawa).

Książka poświęca wiele uwagi rozpoznawaniu kolorów przez dzieci w wieku przedszkolnym. Przytoczono wyniki badań dotyczących różnicowania barw oraz omówiono zaburzenia w widzeniu barwnym (m.in. deuteranopia, protanopia, tritanopia). Skupiono się również na uczniach z niepełnosprawnością intelektualną, podkreślając konieczność podejścia wieloaspektowego oraz efekty rewalidacji indywidualnej.

Szczegółowo omówiono metody NDT-Bobath i Vojty, interwencję logopedyczną, wczesną rehabilitację dzieci z wadą słuchu i wzroku (zaproponowano m.in. działania muzykoterapeutyczne). Po przeanalizowaniu zaburzeń, jakimi są: zespół Downa, zespół Retta, mózgowe porażenie dziecięce oraz autyzm, rozwinięto myśl dotyczącą dzieci z problemami emocjonalnymi oraz trudnościami w zachowaniu.

Omówione zagadnienia z pewnością przyczynią się do pogłębienia wiedzy dotyczącej rozwoju małego dziecka. Ważne jest, by wczesne oddziaływanie przyniosło jak najlepsze rezultaty.

Kup książkę Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka
Książka
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka
Beata Cytowska, Barbara Winczura (red. nauk.)
Recenzje miesiąca
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy