Recenzja książki: Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka

Recenzuje: Danuta Szelejewska

Prawidłowy rozwój dziecka to sprawa priorytetowa. Zagadnienia poruszone w książce „Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka” dotyczą poszczególnych etapów postępowania w omawianych procesach. Pięcioczęściowy podział pozwala czytelnikowi spojrzeć na całokształt zagadnienia.

Nieprawidłowości w rozwoju wymagają interwencji po to, by łagodzić skutki i nie dopuścić do stanów nieodwracalnych. Autorka dokonuje podziału profilaktyki wymieniając jej trzy fazy, podaje akty prawne, akcentuje potrzebę działań terapeutycznych zarówno wobec dzieci, jak i ich rodziców, szczegółowo omawia założenia Programu Rządowego.

Postępowanie interwencyjne należy rozpocząć jak najwcześniej (nawet na oddziałach noworodkowych i niemowlęcych). Ważne jest zdiagnozowanie, orzeczenie o niepełnosprawności, monitorowanie rozwoju oraz udzielanie pomocy rodzinie. Wszystko zaś po to, by zapewnić dziecku jak najlepsze funkcjonowanie w społeczeństwie.

W książce zostały również omówione możliwości interwencji dietetycznej w terapii wielu schorzeń. Szczególne zastosowanie mają diety hipoalergiczne i eliminacyjne, wprowadzanie żywności modyfikowanej genetycznie, stosowanie probiotyków i prebiotyków.

Kolejne rozdziały poświęcono diagnozie psychologicznej dziecka ze schorzeniami rozwojowymi. Wyjaśniono stan patologii, sklasyfikowano zaburzenia, omówiono testy diagnostyczne oraz cele i typy diagnozy, by następnie przejść do procesu terapeutycznego. Zwrócono uwagę na relację terapeuta – pacjent, co ma ogromny wpływ na całościowy przebieg procesu.

By dziecko mogło się właściwie rozwijać, konieczna jest stymulacja od najwcześniejszego okresu. Działania te muszą obejmować wszystkie sfery. W związku z tym położono nacisk na wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na aktywność (istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój jest zabawa).

Książka poświęca wiele uwagi rozpoznawaniu kolorów przez dzieci w wieku przedszkolnym. Przytoczono wyniki badań dotyczących różnicowania barw oraz omówiono zaburzenia w widzeniu barwnym (m.in. deuteranopia, protanopia, tritanopia). Skupiono się również na uczniach z niepełnosprawnością intelektualną, podkreślając konieczność podejścia wieloaspektowego oraz efekty rewalidacji indywidualnej.

Szczegółowo omówiono metody NDT-Bobath i Vojty, interwencję logopedyczną, wczesną rehabilitację dzieci z wadą słuchu i wzroku (zaproponowano m.in. działania muzykoterapeutyczne). Po przeanalizowaniu zaburzeń, jakimi są: zespół Downa, zespół Retta, mózgowe porażenie dziecięce oraz autyzm, rozwinięto myśl dotyczącą dzieci z problemami emocjonalnymi oraz trudnościami w zachowaniu.

Omówione zagadnienia z pewnością przyczynią się do pogłębienia wiedzy dotyczącej rozwoju małego dziecka. Ważne jest, by wczesne oddziaływanie przyniosło jak najlepsze rezultaty.

Kup książkę Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka
Książka
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka
Beata Cytowska, Barbara Winczura (red. nauk.)
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Aldona z Podlasia
Aldona Anna Skirgiełło
Aldona z Podlasia
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Rozbłyski ciemności
Andrzej Pupin ;
Rozbłyski ciemności
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy