Prawidłowy rozwój dziecka to sprawa priorytetowa. Zagadnienia poruszone w książce „Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka” dotyczą poszczególnych etapów postępowania w omawianych procesach. Pięcioczęściowy podział pozwala czytelnikowi spojrzeć na całokształt zagadnienia.
Nieprawidłowości w rozwoju wymagają interwencji po to, by łagodzić skutki i nie dopuścić do stanów nieodwracalnych. Autorka dokonuje podziału profilaktyki wymieniając jej trzy fazy, podaje akty prawne, akcentuje potrzebę działań terapeutycznych zarówno wobec dzieci, jak i ich rodziców, szczegółowo omawia założenia Programu Rządowego.
Postępowanie interwencyjne należy rozpocząć jak najwcześniej (nawet na oddziałach noworodkowych i niemowlęcych). Ważne jest zdiagnozowanie, orzeczenie o niepełnosprawności, monitorowanie rozwoju oraz udzielanie pomocy rodzinie. Wszystko zaś po to, by zapewnić dziecku jak najlepsze funkcjonowanie w społeczeństwie.
W książce zostały również omówione możliwości interwencji dietetycznej w terapii wielu schorzeń. Szczególne zastosowanie mają diety hipoalergiczne i eliminacyjne, wprowadzanie żywności modyfikowanej genetycznie, stosowanie probiotyków i prebiotyków.
Kolejne rozdziały poświęcono diagnozie psychologicznej dziecka ze schorzeniami rozwojowymi. Wyjaśniono stan patologii, sklasyfikowano zaburzenia, omówiono testy diagnostyczne oraz cele i typy diagnozy, by następnie przejść do procesu terapeutycznego. Zwrócono uwagę na relację terapeuta – pacjent, co ma ogromny wpływ na całościowy przebieg procesu.
By dziecko mogło się właściwie rozwijać, konieczna jest stymulacja od najwcześniejszego okresu. Działania te muszą obejmować wszystkie sfery. W związku z tym położono nacisk na wspomaganie rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, ze szczególnym zwróceniem uwagi na aktywność (istotnym czynnikiem wspomagającym rozwój jest zabawa).
Książka poświęca wiele uwagi rozpoznawaniu kolorów przez dzieci w wieku przedszkolnym. Przytoczono wyniki badań dotyczących różnicowania barw oraz omówiono zaburzenia w widzeniu barwnym (m.in. deuteranopia, protanopia, tritanopia). Skupiono się również na uczniach z niepełnosprawnością intelektualną, podkreślając konieczność podejścia wieloaspektowego oraz efekty rewalidacji indywidualnej.
Szczegółowo omówiono metody NDT-Bobath i Vojty, interwencję logopedyczną, wczesną rehabilitację dzieci z wadą słuchu i wzroku (zaproponowano m.in. działania muzykoterapeutyczne). Po przeanalizowaniu zaburzeń, jakimi są: zespół Downa, zespół Retta, mózgowe porażenie dziecięce oraz autyzm, rozwinięto myśl dotyczącą dzieci z problemami emocjonalnymi oraz trudnościami w zachowaniu.
Omówione zagadnienia z pewnością przyczynią się do pogłębienia wiedzy dotyczącej rozwoju małego dziecka. Ważne jest, by wczesne oddziaływanie przyniosło jak najlepsze rezultaty.