Szkoła to instytucja oświatowo–wychowawcza, zajmująca się kształceniem i wychowaniem. Jej rolą jest przekazywanie dzieciom i młodzieży wiedzy potrzebnej do dalszego życia oraz umiejętności radzenia sobie z codzienną rzeczywistością, a także uczenie odpowiednich zachowań w trudnych sytuacjach. Wspomagając rodziców w ich działaniach wychowawczych, wychodzi naprzeciw oczekiwaniom społecznym. Z publikowanych na blogu esejów Bogusława Śliwerskiego powstała interesująca publikacja, poświęcona obserwowanym przez niego aktualnym wydarzeniom pedagogicznym. W Szkole na wirażu zmian politycznych przedstawione zostały niepokojące „zgrzyty”, z jakimi coraz częściej można się zetknąć w środowisku oświatowym.
Z uwagi na to, że autor jest doskonale zorientowany w kondycji szeroko rozumianej pedagogiki, jego przemyślenia są drobiazgowe, odważne i zaprezentowane bez cenzury. Z jego krytyką spotkało się wszystko to, co stanowi o nonsensie polskiej oświaty: centralistyczny sposób zarządzania edukacją, pozbawianie dzieci pełnego dzieciństwa poprzez obowiązek wcześniejszego rozpoczęcia nauki, zielone szkoły, często będące edukacyjną fikcją, patroni nieadekwatni do rodzaju szkół, odmienność kodów komunikacyjnych nauczycieli i wychowanków, nie zawsze właściwie postrzegana rola pedagoga wspomagającego, ewaluacja oraz psychopedagogiczna manipulacja. Wartą uwagi kwestią jest również problem e-wychowawców po wirtualnych kursach, wykorzystywanie mobilnych technologii komunikacji i nośników informacji, konstruowanie programów pracy, dopuszczanie do pracy pseudowychowawców po pseudokursach, rozpowszechnianie nieprawdziwych danych dotyczących pracy polskich nauczycieli, a także kwestia ich publicznej misji.
Analiza rozważań profesora Śliwerskiego pozwala zorientować się w aktualnym stanie środowiska oświatowego. Dopasowany do każdego rozdziału rysunek satyryczny jest doskonałym odzwierciedleniem treści. Przekaz wzmacniają cytaty pochodzące z materiałów psychologicznych, medycznych, biograficznych oraz fragmenty artykułów zamieszczonych w czasopismach. Podano również adresy stron internetowych i wypowiedzi zaczerpnięte z blogów. Pomimo przynależności publikacji do literatury specjalistycznej, jasny i ciekawy sposób przekazu zachęci do sięgnięcia po lekturę szerokie grono czytelników. Nic w tym dziwnego, skoro programy informacyjne przedstawiają stan szkolnictwa w niezbyt chlubnym świetle, co wzmaga negatywne nastawienie do nauczycieli. Oby zaprezentowana przez autora sytuacja znajdującej się na tytułowym wirażu nauki i szkoły przekonała czytelników, że edukacja to ważny casus w życiu każdego człowieka.
Publikacja powstała jako dopełnienie wcześniejszych studiów Autora nad współczesnymi teoriami i nurtami wychowania. Książka nie ma charakteru...
Polska pedagogika po kolejnym, gwałtownym i radykalnie odcinającym się od socjalistycznej przeszłości formacyjnym przesileniu stanęła przed trudnym wyzwaniem...