Recenzja książki: Przyjaźń jako wartość w relacjach społecznych dzieci i młodzieży

Recenzuje: Piotr Piekarski

Czy przyjaźń między podopiecznymi może okazać się przydatna w pracy pedagoga? Czym tak naprawdę jest przyjaźń i jakie bywają jej oblicza? Jak mówić dzieciom o przyjaźni? Na te pytania rzetelnie odpowiadają Mariola Szczepańska i Elżbieta Gaweł-Luty w swej książce „Przyjaźń jako wartość w relacjach społecznych dzieci i młodzieży”. Opublikowana nakładem Oficyny Wydawniczej Impuls praca to klasyczny przykład niezłej pracy naukowej na temat naprawdę ważny.

 

Autorki podeszły do sprawy jak należy – dobrze określiły temat dzieła, metodologię badań i całość ujęły w książce stosunkowo zwięźle (prawie 160 stron), a jednak wyczerpująco. Pokrótce scharakteryzowały pojęcie wartości i ukazały rolę wartości w procesie wychowawczym, a następnie zaprezentowały specyfikę przyjaźni jako więzi międzyludzkiej. Interesująco wypada część „Abecadło Przyjaźni, czyli o przyjaźni od A do Z”, choć wiele z haseł ujętych zostało raczej w sposób aforystyczny, niż naukowy – mimo iż zamieszczone tu cytaty pochodzą z dzieł dotyczących pedagogiki. Dopiero dalej Mariola Szczepańska i Elżbieta Gaweł-Luty przechodzą do badań własnych. I – ponownie – jest dokładnie tak, jak powinno być w pracy naukowej.

 

Poprawnie określony problem badawczy i populacja, jasno ujęta metodologia, dobrze przeprowadzone analizy oraz nieźle przygotowane testy statystyczne. Wyniki przedstawione jasno, w podrozdziałach, które tytuły jasno ujmują ich tematykę. Autorki pokazują, jakie cechy dzieci wśród przyjaciół cenią najwyżej oraz jaka jest ich wiedza odnośnie do cech osobowych, preferencji i cech zewnętrznych przyjaciół. Po przeprowadzeniu badań, autorki przygotowują rozwojowy model przyjaźni oraz wskazują, jak zdobytą wiedzę wykorzystać w praktyce na przykładzie autorskich programów nauczania. Oczywiście książka zawiera też scenariusze przykładowych zajęć dotyczących przyjaźni, które mogą okazać się bardzo przydatne dla wielu nauczycieli. Całość jest – jako się rzekło – niezła i przeprowadzona zgodnie z wszystkimi regułami sztuki.

 

Autorki sprawnie posługują się terminologia z zakresu pedagogiki, jednak starają się jej nie nadużywać, by całość była w pełni zrozumiała dla czytelników. Ich praca jest przystępna, a wyniki przeprowadzonych badań – naprawdę ciekawe. Niezłe, choć nieco konwencjonalne, są także zamieszczone w publikacji scenariusze zajęć, na pewno też wielu pedagogów z zainteresowaniem sięgnie po rozwojowy model przyjaźni zamieszczony w tej książce. A jednak publikacja ta doskonała nie jest. Nie jest – bowiem brak w niej nieco dalej idących wniosków, brak w niej pełniejszego podsumowania pracy badawczej. Najbardziej interesująca – jak już napisałem – jest część poświęcona badaniom prowadzonym przez autorki, której , choć opatrzona jest komentarzem, brak jednak zwieńczenia.

 

Dlatego publikację „Przyjaźń jako wartość w relacjach społecznych dzieci i młodzieży” traktować należy przede wszystkim jako interesujący wstęp, wprowadzenie do problematyki, jako ciekawy materiał do dalszej analizy i własnych badań, ewentualnie – jako źródło inspiracji i przykład interesujących scenariuszy pracy z dziećmi. To praca rzetelna – jednak nie wyczerpuje ona tematu. I to właściwie jedyny zarzut, jaki należałoby postawić jej autorkom.

Kup książkę Przyjaźń jako wartość w relacjach społecznych dzieci i młodzieży

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Przyjaźń jako wartość w relacjach społecznych dzieci i młodzieży
Książka
Recenzje miesiąca
Kyle
T.M. Piro
Kyle
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Raj utracony
John Milton
Raj utracony
Krok do szczęścia
Anna Ficner-Ogonowska
Krok do szczęścia
Las powieszonych lisów
Arto Paasilinna ;
Las powieszonych lisów
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy