Gżegżółka czy grzegrzułka?
„Niecodzienny głodomór nie zauważa bezsprzecznych korzyści z diety, nie lubi, jak mu w brzuchu burczy i marzy, aby przegryźć hamburgera”, a może tradycyjny „chrząszcz brzmi w trzcinie” lub pospolita „gżegżółka” – ortografia spędza sen z powiek niejednemu uczniowi, liczba ocen niedostatecznych „złapanych” podczas dyktand mnoży się niekiedy w zastraszającym tempie. Czy można jednak ortografię … polubić?
Skłania do tego Grażyna Jańczyk, podając wskazówki metodyczne dla polonistów szkół podstawowych i gimnazjów, a publikacja „Polubić ortografię …” stanowi przykład, że tego potwora można oswoić .
Zadania postawione przed uczniami w zakresie języka polskiego powinny być kompatybilne z celami edukacyjnymi, zatem do polonisty należy organizacja procesu nauczania i selekcja materiałów, na których będzie opierał się, przekazując wiedzę. Uniwersalna metoda uczenia ortografii nie istnieje, a wybór odpowiedniej zależy nie tylko od wieku czy wiedzy uczniów, ale i od ich właściwości psychicznych czy -wreszcie - samego problemu ortograficznego.
Zeszyt ćwiczeń „Polubić ortografię…” jest jednym z wielu istniejących na rynku, ale bez wątpienia najbardziej wszechstronnym i wielofunkcyjnym. Można bowiem traktować pracę Jańczyk jako samouczek, z którego może korzystać uczeń podczas samodzielnej pracy w domu. Ćwiczenia mogą też być znakomitą podstawą do budowania programów edukacyjnych wdrażanych na kółkach ortograficznych czy zajęciach wyrównawczych oraz w ramach spotkań, które mają wesprzeć uczniów chętnych do udziału w konkursach ortograficznych.
Książka „Polubić ortografię…” może stać się również dodatkowym zeszytem obowiązującym dla całej klasy. Niezależnie od zakresu wykorzystania, pewne jest to, że ćwiczenia opracowane przez Grażynę Jańczyk stanowią pewne ramy, w jakich można się poruszać, a nawet - bazę do budowania własnych programów nauczania ortografii. Poloniści mogą zatem skorzystać z propozycji planowania pracy nad ortografia i interpunkcją, czy nawet na przykładach poznać strukturę efektywnej lekcji ortografii. Autorka porusza też kwestie określania wymagań, które polonista musi postawić uczącemu się poprawnego pisania. Ułatwiają one pracę nie tylko nauczycielowi, ale i uczniowi, który dzięki temu wie, czego się od niego będzie wymagać. Ćwiczenia zawierają również wzory sprawdzianów dla uczniów, dzięki którym mylący „muzg” z „mózgiem” będzie mógł zapamiętać właściwą pisownię na zawsze.
„Polubić ortografię…” to książka cenna merytorycznie, która służy pomocą zarówno nauczycielowi, jak i uczniowi. Grażyna Jańczyk opracowała zbiór wskazówek i nie pozostaje nic innego, jak tylko skorzystać ze zgromadzonej wiedzy. Ku chwale gżegżółki!
Z ortografią na ty, czyli przewodnik nie tylko dla mistrzów poprawnego pisania to publikacja skierowana do nauczycieli języka polskiego, realizujących...