Recenzja książki: Pedagogia harcerskiego wychowania

Recenzuje: truskawka2

Harcerstwo z założenia odgrywa rolę wychowawczą w przypadku młodych ludzi. Nie jest to jednak klasyczna relacja nauczyciel-uczniowie. Najważniejszą rolę odgrywa samowychowanie – stałe doskonalenie się jednostki. Wychowawca nie narzuca drogi, ale raczej inspiruje wychowanków. Harcerstwo to ważna forma pedagogii. Czym się to pojęcie różni od pedagogiki? Jakie były etapy rozwoju polskiego harcerstwa? Jakie ma ono cechy osobne w porównaniu z angielskim skautingiem? Jak wygląda w praktyce harcerskie wychowanie? Na tego typu pytania znajdziemy odpowiedź w książce.

Pozycja dość nierówna jeśli chodzi o styl. Miejscami to trudna rozprawa naukowa. Miejscami jednak do głosu dochodzi pasja i wtedy lektura staje się fascynująca. Zdarzają się cytaty – prawdziwe perełki, jak ten z książki z roku 1900:

...ten tylko jest w stanie nauczyć dzieci, kto z nimi potrafi się bawić. Umieć samemu stać się dzieckiem jest to założenie, z którego wychodzi pedagogika. Lecz to nie znaczy bynajmniej, żeby udawać dziecinność (...) To znaczy - przejąć się dzieckiem tak zupełnie i naiwnie, jak ono życiem jest przejęte; zachować wobec niego całą delikatność, całe zaufanie, całą oględność, jakie cechują wzajemny stosunek dorosłych ludzi.

Dla takich perełek warto sięgnąć po lekturę. A zatem czuwaj! I czytaj!

dr Kalina Beluch

Kup książkę Pedagogia harcerskiego wychowania

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Pedagogia harcerskiego wychowania
Książka
Inne książki autora
Harcerstwo źródłem pedagogicznej pasji
Bogusław Śliwerski0
Okładka ksiązki - Harcerstwo źródłem pedagogicznej pasji

Jak opowiedzieć o swojej pasji, która 25 lat temu przekształciła się z formy czynnej w ukrytą? Czy istnieje coś takiego jak implicytna pasja na wzór ukrytych...

Jak zmieniać szkołę?. Studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej
Bogusław Śliwerski0
Okładka ksiązki - Jak zmieniać szkołę?. Studia z polityki oświatowej i pedagogiki porównawczej

Książka jest kontynuacją dyskursu o polityce reform oświatowych oraz nauczycielskich praw do autonomii i twórczości. Autor stara się w niej także...

Zobacz wszystkie książki tego autora
Recenzje miesiąca Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy