Recenzja książki: Fabryki dyplomów czy universitas?

Recenzuje: Danuta Szelejewska

Rolą uczelni wyższych jest nie tylko kształcenie studentów, ale również prowadzenie badań naukowych, odpowiednie przygotowanie kadry akademickiej, a także rozwijanie i upowszechnianie kultury narodowej. Rozwój cywilizacyjny oraz związane z nim wciąż zmieniające się warunki życia i potrzeby społeczeństwa są przyczyną istotnych – nie zawsze pozytywnych – zmian w funkcjonowaniu szkół wyższych. Do rąk profesjonalistów z dziedziny oświaty została oddana ukazująca się pod patronatem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN publikacja wydawnictwa Impuls, traktująca O „nadwiślańskiej” wersji przemian w edukacji akademickiej, w której przedstawiono motywy wypierania tradycyjnych wartości uniwersyteckich przez reguły gry rynkowej.


Zawarte w pozycji przemyślenia są efektem długoletnich badań przede wszystkim młodych doktorów i doktorantów, zajmujących się społecznymi i edukacyjnymi aspektami funkcjonowania uczelni. Przyjęta przez nich perspektywa jest krytyczna, a przedstawiony materiał to ogólne zagadnienia, odsłaniające mechanizmy rządzące działaniem uniwersytetów, nie zaś opiniowanie inicjatyw, decyzji politycznych czy rozporządzeń. Warto więc pokusić się o refleksje dotyczące sensu reformowania edukacji akademickiej, a tym samym o zarysowanie perspektyw na przyszłość.


Całość została podzielona na dwie uzupełniające się części, nie da się bowiem oddzielić codziennej rzeczywistości uniwersytetu od studentów. Część „uniwersytecka” wyjaśnia procedury i treści zmian; opowiada o neoliberalnej restrukturyzacji; pokazuje, na czym polega osiąganie konsensusu interesariuszy edukacji akademickiej; skupia się na wyzwaniach i zagrożeniach oraz rynku pracy. W części „studenckiej” natomiast czytelnik pozna problemy młodej polskiej nauki według członków kół naukowych; zostaną mu przedstawione fragmenty raportu z badań dotyczących orientacji konsumpcyjnych młodzieży; dowie się, jak to jest z zaangażowaniem obywatelskim studentów, a także znajdzie odpowiedź na pytanie o aktualność kategorii dystynkcji młodzieży akademickiej.


W publikacji Fabryki dyplomów czy universitas zamieszczono obszerną bibliografię polsko- i obcojęzyczną, indeks rzeczowy i osobowy, a także noty o autorach (wraz ze zdjęciami). Pomocą służą również przypisy, opatrzone w źródła tabelki, ryciny i schematy. Książka jest absolutnie specjalistyczna, język przekazu - mało przystępny. Używane w tekście zwroty są trudne, a zrozumienie ich wymaga sięgnięcia po inne materiały, na przykład słowniki. Niemniej jednak profesjonaliści z dziedziny oświaty będą usatysfakcjonowani, bowiem publikacja dostarcza wyczerpujących informacji na temat niepokojących przemian w edukacji akademickiej.

Kup książkę Fabryki dyplomów czy universitas?

Sprawdzam ceny dla ciebie ...

Zobacz także

Zobacz opinie o książce Fabryki dyplomów czy universitas?
Książka
Fabryki dyplomów czy universitas?
Maria Czerepaniak-Walczak (red. nauk.)
Recenzje miesiąca
Kyle
T.M. Piro
Kyle
Smolarz
Przemysław Piotrowski
Smolarz
Wszyscy zakochani nocą
Mieko Kawakami
Wszyscy zakochani nocą
Raj utracony
John Milton
Raj utracony
Krok do szczęścia
Anna Ficner-Ogonowska
Krok do szczęścia
Las powieszonych lisów
Arto Paasilinna ;
Las powieszonych lisów
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy