Tytuł artykułu pożyczyliśmy dziś od Beaty Kulisiewicz, której książka o tym samym tytule została właśnie kolejny raz wznowiona w naszym Wydawnictwie; Oficyna Wydawnicza Impuls słynie z publikacji z zakresu szeroko pojętej pedagogiki – dogoterapia, czy raczej: animaloterapia, cieszą się niesłabnącym powodzeniem, zarówno wśród pedagogów i terapeutów, jak i samych czytelników. Wakacyjna przerwa w obowiązkach to idealny czas, by przyjrzeć się wybranym publikacjom nieco bliżej, zwłaszcza że letnia aura to równie idealne zaproszenie do wspólnych zabaw na łące czy w lesie. Idealny moment, by Twoje dziecko znalazło idealnego przyjaciela. Czworonożnego.
Czym jest animaloterapia? Najprościej rzecz ujmując, jest to metoda wspomagania rozwoju osób niepełnosprawnych, oparta na bezpośrednim kontakcie ze zwierzęciem; w przypadku dogoterapii – terapeutą jest pies. I choć nie każdy o animaloterapii słyszał, to ta forma rehabilitacji należy do najstarszych: już Hipokrates odnotował dobroczynny wpływ jazdy konnej na zdrowie i samopoczucie jeźdźców. Szczególnym wskazaniem dla tej formy terapii są wszelkiego typu zaburzenia emocjonalne oraz psychoruchowe, takie jak napięcie mięśniowe, depresja, stany lękowe czy wreszcie – melancholia i poczucie osamotnienia. Witaj, piesku! łączy zalety bogatego w wiedzę teoretyczną opracowania z pragmatyzmem zaleceń praktycznych: część teoretyczna podsumowuje stan dotychczasowej wiedzy z zakresu animaloterapii, w oparciu o dostępną literaturę przedmiotu, ze szczególnym uwzględnieniem wyjątkowej roli psa jako przewodnika, opiekuna i towarzysza, do której predestynuje go szczególna zdolność do komunikowania się z człowiekiem. Część druga – praktyczna – stanowi zbiór konkretnych propozycji ćwiczeń i zajęć ruchowych (wraz z gotowymi scenariuszami), kształtujących rozwój ruchowy i umysłowy dzieci. Scenariusze przedstawione są w kolejności nieprzypadkowej: odpowiadają kolejnym fazom rozwoju dziecka.
Dogoterapia we wspomaganiu nauki i usprawnianiu techniki czytania to druga z długo oczekiwanych wznowień autorstwa Beaty Kulisiewicz. Tym razem autorka bierze pod lupę naukę czytania i towarzyszące jej problemy, posiłkując się wiedzą na temat tzw. czytania globalnego, opracowanego w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku przez Glenna Domana, amerykańskiego fizjoterapeutę i twórcę metody rehabilitacji osób z uszkodzeniem mózgu. Beata Kulisiewicz najpierw analizuje możliwe źródła i przyczyny trudności dziecka w nauce czytania, a następnie tłumaczy wagę relaksu i odprężenia, jako czynników wybitnie sprzyjających koncentracji; jak przekonuje, idealnym towarzyszem, wzmacniającym w dziecku chęć i motywację do nauki, jest pies – druga część publikacji to gotowe pomysły na ćwiczenia, opracowane tak, by mógł wziąć w nich udział także czworonożny uczestnik.
Absolutną nowością w Oficynie Impuls jest publikacja sygnowana nazwiskiem trzech znakomitych pedagogów-terapeutów: Anna Franczyk, Katarzyny Krajewskiej i Joanny Skorupy, której tytuł doskonale odzwierciedla naczelną tezę animaloerapii, czyli wspomaganie przez zabawę: Baw się przez animaloterapię. Przykłady gotowych sytuacji edukacyjnych z udziałem zwierząt (z doświadczeń zaczerpniętych podczas pracy terapeutycznej prowadzonej we współpracy z Fundacją Ama Canem). Proponowana przez autorki terapia składa się z kilku etapów: pierwszym (i najważniejszym) jest wzajemne oswojenie dziecka i zwierzęcia, przełamanie towarzyszących im lęków i wzbudzenie akceptacji. Gdy obie strony mają ten etap za sobą, przychodzi pora na kontakt bezpośredni, dotyk i zabawę. Na efekty nie trzeba długo czekać: już po paru miesiącach dzieci zyskują pewność siebie, stają się otwarte i towarzyskie, a ich samoakceptacja i wewnętrzna motywacja gwałtownie rosną.
Wniosek? Po raz kolejny Natura objawiła swoją mądrość…
Polecamy w ramach druku na życzenie już 18 tytułów, niebawem kolejne: http://www.impulsoficyna.com.pl/katalog/kategoria,druk-na-zyczenie,43
informacja nadesłana