Maj w pełni, dni są coraz piękniejsze, a trawa coraz bujniejsza… Wszystko zachęca do ruchu, do śmiechu, do zabawy! Idealną propozycją na wiosenne przedpołudnia (gdzieś na bezludziu, z rowerem i jabłkiem w garści) jest seria podręczników dla nauczycieli WF Koncepcja edukacji fizycznej. Zdrowie – Sport – Rekreacja, autorstwa Urszuli Kierczak. Szczególnej uwadze polecamy cz. 2, przeznaczoną dla gimnazjalistów, którym wyładunek energii zdaje się szczególnie potrzebny.
Podręcznik Urszuli Kierczak jest odpowiedzią na rozporządzenie MEN, jakie weszło w życie 1 września 2012 r., określające treści nauczania w formie wymagań szczegółowych – jednolitych dla całego kraju – a zarazem pozostawiające nauczycielom WF wolną rękę w wyborze środków i metod ich osiągnięcia. Koncepcja… stanowi spójną i dopracowaną propozycję programową, obok treści obligatoryjnych, wynikających z podstawy programowej, proponujący pewien zasób treści fakultatywnych, możliwych do realizacji indywidualnej. Zainteresowany nauczyciel otrzymuje nie tylko precyzyjnie opisane metody osiągania celów kształcenia, ale i propozycję kryteriów oceny i metod sprawdzania uczniowskich osiągnięć. Jest to jednak tylko propozycja, mająca na celu wskazanie właściwego kierunku oraz uruchomienie inwencji twórczej pedagogów.
Za przeciwny biegun szkolnych problemów z powodzeniem można uznać kłopoty z prawidłową wymową. Uczniowskie potyczki językowe posłużyły za temat Zaburzeń artykulacji Anny Sołtys-Chmielowicz, które właśnie wydano po raz trzeci. Ambicją Autorki jest, jak sama przyznaje, opracowanie metodyczne wywoływania dźwięków i umieszczania ich w większych zbitkach językowych. Siła książki tkwi w jej tematyce: badania dowodzą, że poruszana tu problematyka stanowiła przedmiot refleksji foniatrów już dwieście lat temu – mimo to nadal pozostaje wielką niewiadomą. Wszelkie odmiany dyslalii (zaburzeń artykulacyjnych) stanowią bezpośrednią przyczynę szkolnych niepowodzeń znacznej części uczniów, co w sposób równie bezpośredni przekłada się na ich późniejsze decyzje i wybory życiowe. Szczególną wartość niosą opisy autentycznych, szczególnie trudnych przypadków zaburzeń wymowy u dzieci i młodzieży. Każdego logopedę ucieszy dołączona bibliografia, stanowiąca przegląd i ogląd współczesnej logopedii.
Nieco inaczej do tego samego zagadnienie podeszła Barbara Winczura, pisząc Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych i wypełniając tym samym lukę w pedagogice specjalnej z wieloma zaburzeniami. Winczura lokuje zaburzenia porozumiewania na tle systemów społecznych oraz reguł, rządzących i współtworzących kulturę czy, szerzej, cywilizację. Ukazuje, jak nieznajomość zasad oraz kodów doprowadza do rozbicia osobowości oraz, w rezultacie – do społecznej alienacji.
Zaburzenia artykulacji to jeden z podstawowych objawów chorób rozwojowych, m.in. autyzmu. Na zakończenie przedstawiamy Autyzm dziecięcy Lucyny Bobkowicz-Lewandowskiej , książkę niezwykle przez naszych Czytelników cenioną (obecne wydanie jest już szóstym!). Prezentowana praca zawiera m. in. badania autorki dotyczące wpływu procesu terapeutycznego na stopień autyzmu i rozwój psychoruchowy. Celem badań było także określenie związku między stopniem autyzmu a poziomem i profilem rozwoju psychoruchowego dzieci. Wyniki tych badań mogą być zastosowane przez terapeutów w ich pracy z osobami dotkniętymi autyzmem, a także w diagnozie i profilaktyce choroby – obok opisu epidemiologii oraz charakterystycznych przymiotów, Czytelnik otrzymuje przegląd wybranych form terapii oraz wykaz niezbędnej literatury przedmiotu.
Zapraszamy na stronę Oficyny Wydawniczej „Impuls”, gdzie na Czytelników czeka aż 670 tytułów w wersji papierowej oraz prawie 300 ebooków w formatach epub, mobi oraz PDF, podzielonych między 20 kategorii tematycznych, obejmujących obszernie zaprezentowaną i bogatą w opisy ofertę z pedagogiki i nauk pokrewnych: