Ponad połowa badanych, podróżując koleją, przyznaje się do podpatrywania filmów i zdjęć oglądanych na laptopach, smartfonach i tabletach swoich współpasażerów. Pozostali czytają książki lub patrzą w okno. Badania przeprowadzono na początku grudnia w woj. śląskim na grupie 100 osób.
Badanie Ośrodka Opinii Adama Kowalskiego (www.obak.pl) przeprowadzono na zlecenie Wydawnictwa Dawida w związku z wydaniem filmików ewangelizacyjnych STOP START na DVD, które w założeniu twórców mogą być oglądane w środkach komunikacji publicznej. – Specjalna konstrukcja licencji pozwala na swobodne odtwarzanie filmów w miejscach publicznych na urządzeniach mobilnych – mówi Iwona Dreger redaktor naczelna Wydawnictwa Dawida. – Chcemy, aby filmy prowokowały do rozmów o Bogu – dodaje wydawca. To już czwarta seria filmików ewangelizacyjnych, które do tej pory wydawane były pod nazwą GŁUPI MĄDRY.
Jak wynika z badania pasażerów PKP, podpatrywanie i podsłuchiwanie należą do naturalnych zachowań osób podróżujących, zwłaszcza, że aż 33 proc. uczestników badania nie przygotowuje sobie żadnych zajęć na podróż. Najczęściej patrzą w okno i odpoczywają. 30 proc., z drugim wynikiem w ankiecie, to osoby, które najczęściej czytają książkę, gazetę lub czasopismo w trakcie podróży. W dalszej kolejności w odpowiedziach pojawiały się odpowiednio: słuchanie muzyki –18 proc., rozmowa ze współpasażerami –9 proc., rozmowa przez telefon –6 proc. oraz praca lub oglądanie filmów na laptopie –4 proc.
Podróżnym nie przeszkadza, gdy ktoś obok ogląda film na laptopie lub tablecie. Spośród 100 badanych tylko dwie osoby zastrzegły, że oglądający powinien używać słuchawek.
Rozmowy w pociągu
Mimo, że odpowiedź „rozmowa z pasażerami” pojawiła się w 9 proc. ankiet, nikt nie wymienił jej na pierwszym miejscu. Analiza kolejności wypowiedzi wskazuje, że jako pierwszą czynność podróżni zawsze wymieniali aktywności bez udziału innych osób. Prym wiodą książka, gazeta, patrzenie w okno oraz słuchanie muzyki. Kilka osób w trakcie badania mówiło, że rozpoczęcie rozmowy ze współpasażerami zależy od okoliczności i ich oceny tych osób.
Wydawnictwo Dawida planuje kolejne akcje i badania z wykorzystaniem filmów STOPSTART. Zachęca również osoby, które mają własne doświadczenia ewangelizacji w miejscach publicznych do podzielenia się nimi za pośrednictwem Facebooka www.facebook.com/wydawnictwodawida lub strony www.wydawnictwodawida.pl.
**************************
Wydawnictwo Dawida działa od 2010 roku. Jego misją jest dostarczanie chrześcijanom w Polsce informacji i treści, które pogłębiają relację z Bogiem i pozwalają zrozumieć rolę chrześcijan w świecie. Członkowie wydawnictwa oraz osoby zaprzyjaźnione biorą udział w akcjach ewangelizacyjnych, chrześcijańskich flash mobach, widowiskach tanecznych, uczestniczą w konferencjach i spotkaniach kościołów w całej Polsce oraz za granicą. Od niedawna oprócz publikacji książkowych, wydawnictwo inwestuje w twórczość filmów animowanych. Dotychczas wszystkie publikacje książkowe były tłumaczeniami znanych mówców z Zachodu. Od niedawna w przygotowaniu są również pierwsze książki polskich autorów.
informacja nadesłana