We wtorek, 25 maja, uczniowie klas ósmych przystąpili do egzaminu ósmoklasisty, który weryfikuje ich wiedzę zdobytą w czasie nauki w szkole podstawowej. Jakie były zadania i odpowiedzi na egzaminie ósmoklasisty 2021 z języka polskiego? Sprawdźcie wraz z naszymi odpowiedziami do egzaminu!
- Egzamin ósmoklasisty 2021 z języka polskiego odbył się we wtorek rano.
- Uczniowie będą musieli odpowiedzieć na pytania zamknięte i otwarte z treści lektur oraz czytania ze zrozumieniem.
- Tegoroczny egzamin zorganizowany został na nowych zasadach w związku z pandemią.
- Sprawdź również: Egzamin ósmoklasisty 2022: język polski – odpowiedzi i zadania, arkusz zadań 2022
We wtorek ósmoklasiści zmierzyli się z jednym z pierwszych w swoim życiu egzaminów państwowych – egzaminem ósmoklasisty. Pierwsza część egzaminu związana była z kompetencjami, które uczniowie powinni nabyć w ramach lekcji języka polskiego.
Poniżej przedstawiamy zadania z egzaminu ósmoklasisty 2021 z języka polskiego oraz proponowane odpowiedzi naszej redakcji.
Egzamin ósmoklasisty 2021 – język polski – zadania
Na egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego w 2021 roku uczniowie – ze względu na pandemię koronawirusa – rozwiązywali zadania na podstawie wymagań określonych w specjalnym rozporządzeniu, a nie w podstawie programowej.
Czytaj także: Tego nie wiedzieliście o Adamie Mickiewiczu. Ciekawostki o narodowym wieszczu
Tegoroczny egzamin ósmoklasisty – podobnie jak test sprzed roku – sprawdzał wiedzę z zakresu tworzenia dłuższych form wypowiedzi (takich jak rozprawki) oraz znajomość poszczególnych lektur szkolnych.
Czego spodziewali się jednak uczniowie? Jak wskazuje Google Trends, wczorajszego wieczora wielu zdających przypominało sobie treść Kamieni na szaniec oraz Pana Tadeusza. W sieci sprawdzano także różne środki stylistyczne – jak epifora czy hiperbola. Poszukiwano także wskazówek, jak pisać zaproszenie oraz rozprawki. Wśród lektur poszukiwanych przez Internautów znalazły się także Zemsta A. Fredry (która to pojawiła się na tegorocznej maturze z języka polskiego), Opowieść wigilijna Charlesa Dickensa oraz Balladyna Juliusza Słowackiego.
Czytaj także: Prawie wszystko o Panu Tadeuszu
Według pierwszych nieoficjalnych informacji, które pochodzą od uczniów zdających dziś egzamin, na egzaminie pojawił się Pan Tadeusz. Uczniowie mieli skupić się na naukach Sędziego o grzeczności. W wypracowaniu uczniowie mieli opowiedzieć o bohaterze literackim z przeszłości, który przenosi się do czasów współczesnych. Bohater otrzymać miał tytuł przyjaciela mądrości.
Tematem rozprawki na egzaminie 2021 było poznawanie siebie w trudnych sytuacjach. W rozprawce uczniowie mieli rozważyć, jak postępujemy w sytuacjach nietypowych. W wypowiedziach należało odnieść się do wybranych przykładów z literatury.
Wśród zadań graficznych pojawiły się symbole graficzne w kalendarzach, które następnie należało dopasować do odpowiednich lektur szkolnych.
Egzamin ósmoklasisty 2021 – język polski – odpowiedzi
Poniżej już wkrótce zaprezentujemy wszystkie proponowane odpowiedzi do zadań z egzaminu z języka polskiego.
Uwaga! Odpowiedzi w poniższym artykule to propozycje naszej redakcji, a nie oficjalny klucz odpowiedzi! Proponowane odpowiedzi zostały pogrubione.
Zadanie 1. (0–1)
Odwołując się do przytoczonego fragmentu, odtwórz kolejność argumentacji Sędziego na podstawie jegowypowiedzi. Wpisz litery B, C, D w kratki we właściwej kolejności.
A. Zwrócenie uwagi na różne rodzaje grzeczności.
B.Podkreślenie efektów dawnego dobrego wychowania.
C.Odwołanie się do własnych doświadczeń z przeszłości.
D.Zasygnalizowanie problemu dotyczącego szkół w stolicy
Odpowiedź: D -> C-> B-> A
Zadanie 2. (0–1)
Dokończ zdanie tak, aby było zgodne z treścią przytoczonego fragmentu. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Bezpośrednim pretekstem do zabrania głosu przez Sędziego była
A. nieuprzejmość Tadeusza wobec Podkomorzego.
B. reakcja Podkomorzego na zachowanie Tadeusza.
C. skarga Podkomorzanek na zachowanie młodzieńców.
D. niegrzeczna wypowiedź Tadeusza skierowana do sąsiadki.
Odpowiedź: B. reakcja Podkomorzego na zachowanie Tadeusza.
Zadanie 3. (0–1)
Na podstawie przytoczonego fragmentu oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Z wypowiedzi Sędziego wynika, że opanowanie zasad staropolskiej grzeczności nie wymaga wysiłku. P F
Sędzia podkreśla, że w zachowaniu młodych mężczyzn szczególnie ważna jest grzeczność wobec kobiet. P F
Zadanie 4. (0–1)
Odwołując się do przytoczonego fragmentu, wyjaśnij, dlaczego – według Sędziego – grzeczność jest ważna. Nie cytuj sformułowań z arkusza.
Przykładowa odpowiedź: Dzięki grzeczności nie tylko wyrażamy szacunek wobec innych osób, ale także - wobec samych siebie. Każdy kto zachowuje się grzecznie, jest wizytówką samych siebie, reprezentuje odebrane nauki.
Zadanie 5. (0–1)
Wyjaśnij sens sformułowania użytego przez Sędziego:
Ale co dzień postrzegam, jak młodź cierpi na tem,
Że nie ma szkół uczących żyć z ludźmi i światem
Przykładowa odpowiedź: Zdaniem Sędziego ówcześni młodzi ludzie nie uczą się grzeczności i dobrych manier. W szkołach uczą się jedynie faktów z książek, za to nie uczą się obycia z innymi ludźmi.
Zadanie 6. (0–1)
Oceń prawdziwość podanych stwierdzeń w odniesieniu do przytoczonego fragmentu oraz całego utworu Pan Tadeusz. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Podczas uroczystych posiłków obowiązywała odpowiednia kolejność zajmowania przez gości miejsc przy stole. P F
Soplicowo nazywano „centrum polszczyzny” między innymi dlatego, że w domu Sędziego pielęgnowano staropolskie obyczaje. P F
Zadanie 7. (0–2)
7.1. Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Do tego samego rodzaju literackiego co Pan Tadeusz Adama Mickiewicza należy
A. Zemsta Aleksandra Fredry.
B. Tren VIII Jana Kochanowskiego.
C. Balladyna Juliusza Słowackiego.
D. Quo vadis Henryka Sienkiewicza.
7.2. Podaj jedną cechę charakterystyczną dla rodzaju literackiego, do którego należy Pan Tadeusz Adama Mickiewicza.
Na przykład: W utworze pojawia się narrator.
Zadanie 8. (0–1)
Przeczytaj definicję wyrazu ważyć ze słownika języka polskiego.
1. «określać ciężar czegoś za pomocą wagi»
2. «mieć pewien ciężar»
3. przen. książk. «mieć znaczenie, pewną wartość, wiele znaczyć»
4. «poruszając czymś trzymanym w ręku, określać przybliżony ciężar czegoś»
5. «zastanawiać się nad czymś, rozpatrywać, rozważać coś»
6. daw. «cenić, poważać»
Na podstawie: Słownik języka polskiego, pod red. Mirosława Szymczaka, Warszawa 1995.
W którym z podanych zdań użyto wyrazu ważyć w znaczeniu 5.? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. Skupiony, ważył w dłoni monetę.
B. Dokładnie ważył towar na wadze.
C. W milczeniu ważył usłyszane słowa.
D. Jego bagaż ważył piętnaście kilogramów.
Zadanie 9. (0–2)
Uczniowie jednej ze szkół postanowili zaprojektować kalendarz na rok 2021, inspirowany lekturami szkolnymi. Poniżej znajdują się wybrane karty z kalendarza.
Wybierz jedną kartę z kalendarza. Następnie:
- podaj tytuł lektury obowiązkowej, do której nawiązują elementy graficzne umieszczone na karcie
- wyjaśnij związek dwóch wybranych elementów graficznych umieszczonych na karcie z treścią wskazanej przez Ciebie lektury.
Karta nr 1 - Mały Książę, np. Róża - jest symbolem piękna, przybyła na planetę Małego Księcia.
Karta nr 2 - Balladyna, np. maliny - dzban malin jest sporem między Balladyną a jej siostrą, po morderstwie siostry Balladyna przywłaszcza jej dzban malin.
Karta nr 3 - Dziady cz. II, np. kaplica - w kaplicy w Zaduszki Guślarz odprawia Wigilię Dziadów.
Karta nr 4 - Opowieść wigilijna, np. postać ducha Świąt Bożego Narodzenia, który nawiedza Scrooge'a.
Zadanie 10. (0–2)
Z podanych pytań wybierz te, na które odpowiedzi zawarto we wskazanych akapitach tekstu. Wpisz do tabeli oznaczenia literowe tych pytań. Każdemu akapitowi przyporządkuj jedno pytanie.
A. Kogo możemy nazwać mędrcem?
B. Jakie znaczenie ma słowo „filozofia”?
C. Czy wiedza i mądrość oznaczają to samo?
D. Co łączy dzielność intelektualną z odwagą?
E. Czym kieruje się w postępowaniu przyjaciel mądrości?
Odpowiedź:
Akapit 1 - B
Akapit 5 - D
Akapit 7 - E
Zadanie 11. (0–1)
Odwołując się do przytoczonego tekstu, oceń prawdziwość podanych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Zdaniem Tadeusza Płużańskiego człowiek mądry zna swoje mocne i słabe strony. P F
Z tekstu Tadeusza Płużańskiego wynika, że przyjaciel mądrości zdobytą wiedzę zatrzymuje dla siebie. P F
Zadanie 12. (0–1)
Napisz, jaka jest – według autora tekstu – relacja pomiędzy wiedzą a mądrością. Nie cytuj sformułowań z arkusza.
Przykładowa odpowiedź: Wiedza to informacje na temat świata, które możemy pozyskać za sprawą uczenia się i które możemy zachować w pamięci. Mądrość to natomiast odkrywani tego, co jest w świecie istotne. Człowiek mądry powinien korzystanie z wiedzy, robić z wiedzy użytek.
Zadanie 13. (0–1)
Odwołując się do przytoczonego tekstu, dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
W tekście Tadeusza Płużańskiego nie pojawia się informacja o tym, że człowiek mądry
A. dąży do poznania prawdy.
B. podejmuje właściwe decyzje.
C. potrafi czerpać radość z życia.
D. trafnie ocenia swoje możliwości.
Zadanie 14. (0–1)
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Sformułowanie spojrzeć prawdzie w oczy, użyte w tekście przez Tadeusza Płużańskiego, oznacza
A. zakwestionować prawdę.
B. zmierzyć się z tym, co jest niewygodne.
C. zaświadczyć o czymś, co jest niezwykłe.
D. usprawiedliwić własne i cudze postępowanie.
Zadanie 15. (0–2)
Spośród lektur obowiązkowych wybierz tę, której bohater wykazał się taką odwagą cywilną, o jakiej wspomina Tadeusz Płużański w 5. akapicie tekstu. Podaj tytuł tej lektury oraz jej bohatera.
Uzasadnij swój wybór. W uzasadnieniu przywołaj sytuację z tej lektury, ilustrującą Twoją argumentację.
Przykładowa odpowiedź: Odwagą cywilną wykazał się m.in. Jacek Soplica w "Panu Tadeuszu" Adama Mickewicza. Soplica w momencie śmierci wyznaje prawdę o sobie, mówi o swojej historii i splamionym honorze. Spowiedź Jacka Soplicy, zwłaszcza przed Gerwazym, jest ogromnym aktem odwagi, choć podjętym dopiero pod koniec życia.
Zadanie 16. (0–1)
Uzupełnij poniższe zdanie. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
W zdaniu Mądrość czyni z wiedzy właściwy, korzystny dla człowieka użytek podkreślony wyraz to B. przymiotnik , pełniący funkcję C. przydawki.
A. imiesłów C. przydawki
B. przymiotnik D. dopełnienia
Zadanie 17. (0–2)
Uzupełnij zdania wyrazami z nawiasów. Zapisz wyrazy we właściwej formie gramatycznej. Uwzględnij kategorie przypadka i liczby.
1. Każdy człowiek chce mieć grono (przyjaciel) przyjaciół, bo z dobrymi (przyjaciel) przyjaciółmi łatwiej pokonuje się trudności.
2. Po ukończeniu szkoły podstawowej Kasia planuje naukę w (technikum) technikum . Obecnie rozważa wybór jednego z dwóch (technikum) techników znajdujących się w jej mieście
Zadanie 18. (0–3)
Zredaguj zaproszenie na spotkanie z cyklu: Poznajemy filozofię. Zachęć koleżanki i kolegów do udziału w tym wydarzeniu, używając dwóch argumentów.
Uwaga: w ocenie wypowiedzi będzie brana pod uwagę poprawność językowa, ortograficzna i interpunkcyjna.
Przykładowa odpowiedź:
Zaproszenie
W imieniu członków Klubu Młodych Filozofów serdecznie zapraszamy na wyjątkowe spotkanie naszej organizacji w ramach cyklu "Poznajemy filozofię". Nowe spotkanie odbędzie się 19 lipca 2021 roku o godzinie 12:00 w Miejskim Centrum Kultury w Warszawie.
Na nadchodzącym spotkaniu odbędzie się spotkanie z wyjątkowym gościem - profesorem Janem Kowalskim z Uniwersyttu Młodych! W czasie spotkania będzie można otrzymać autografy w książce napisanej przez naszego gościa!
Aktywni uczestnicy mają szansę otrzymać upominki!
Zapraszamy!
Zadanie 19 – wypracowanie
Wśród tematów wypracowania znalazło się opowiadanie oraz rozprawka. Opowiadanie dotyczyły przyjaciela mądrości. Należało opowiedzieć o bohaterze literackim, który przenosi się w czasie i pomaga nam, współczesnym ludziom. Ważne, by bohatera można nazwać przyjacielem mądrości - w ten sposób warto było określić jego cechy, takie jak rozwaga, odpowiedzialność, ale także osoba pomagający innym.
Oprócz tego uczniowie mogli wybrać także rozprawkę. Jej tematyka dotyczyła tego, jak odnajdujemy się w trudnych sytuacjach. W rozprawce należało odwołać się do Pana Tadeusza oraz innego tekstu kultury. Realizując rozprawkę, wykorzystać można było m.in. Zemstę, Quo Vadis czy Kamienie na szaniec.
Sposoby na pisanie rozprawek na egzaminie ósmoklasisty przedstawiliśmy w naszym poradniku.
Temat 1.
Napisz rozprawkę, w której rozważysz trafność stwierdzenia, że w trudnej sytuacji człowiek poznaje samego siebie. W argumentacji odwołaj się do wybranej lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego.
Temat 2.
Wyobraź sobie, że jeden z bohaterów literackich z lektury obowiązkowej przeniósł się do Twojego świata. Napisz opowiadanie o waszej wspólnej przygodzie, podczas której bohaterowi temu przyznano tytuł Przyjaciela Mądrości.
Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową.