E-podręczniki w Pennsylvanii

Data: 2014-06-02 12:45:50 | Ten artykuł przeczytasz w 4 min. Autor: Sławomir Krempa
udostępnij Tweet
News - E-podręczniki w Pennsylvanii

Przyznam szczerze, że z umiarkowanym zainteresowaniem przyglądam się dyskusjom wokół podręczników szkolnych, tego, czy powinny być papierowe czy elektroniczne, darmowe czy płatne, robione przez wydawnictwa czy rząd. Ostatecznie podręcznik to tylko jedno z narzędzi w rękach kreatywnego nauczyciela, który będzie korzystał z różnych interesujących materiałów i dzielił się nimi ze studentami. Na przykład w takiej formie, w jakiej zrobili to nauczyciele z Mercersburg Academy, prywatnej szkoły w Pennsylvanii (USA). W szkole tej uczniowie obowiązkowo korzystają z iPadów, na których mają dostęp do 22 e-podręczników do przedmiotów takich jak łacina, algebra, historia, robotyka. A wszystkie te podręczniki zostały stworzone przez nauczycieli przy pomocy aplikacji iBooks Author - pisze Agnieszka Dąbrowska, self-publisherka, pracująca w Fundacji Nowoczesna Polska, autorka bloga agnieszkazak.wordpress.com

 

E-podręczniki, poza tekstem, zawierają oczywiście filmy, nagrania audio, animowane grafiki, zewnętrzne linki i inne elementy dostępne dzięki wykorzystaniu technologii, ale ich siła leży w zupełnie czymś innym. Tom Thorne, nauczyciel łaciny, tłumaczy, że stworzenie własnego e-podręcznika umożliwia nauczycielowi ciągłą aktualizację treści i wybieranie tych naprawdę istotnych. Nauczyciel, który przygotował taki e-podręcznik, może nauczać według własnego systemu, nie jest niewolnikiem gotowego, zamkniętego podręcznika. Zwraca też uwagę na przydatność niektórych narzędzi – słownik wewnątrz aplikacji przyspiesza naukę łaciny:

 

Stworzenie własnego podręcznika z użyciem narzędzi cyfrowych pozwala stale poprawiać ksiażki w sposób niemożliwy do zastosowania w przypadku książek tradycyjnych. Możesz dopasować swój tekst do własnego sposobu nauczania. Możesz usunąć treści nieistotne, a za to uwzględnić takie, które Twoim zdaniem przydadzą się uczniom w przyszlości. 

 

E-podręczniki zawierają także testy i umożliwiają kontakt z nauczycielem oraz udział w dyskusji poza klasą. Jedna z nauczycielek, Julia Maurer, zapewnia, że zebranie wszystkich niezbędnych materiałów w jednym urządzeniu znacząco ułatwiło prowadzenie zajęć:

 

iPad daje nauczycielom dużą elastyczność, bo wiedzą oni, że każdy uczeń ma dostęp do takiego samego urządzenia i zestawu aplikacji. Uczniowie w pamięci iPada mogą mieć własne podręczniki, planery, notatki z zajęć, filmy, prezentacje multimedialne. iPod to także świetne narzędzie do przygotowywania się do zajęć. Jeśli odwiedzicie nasze sale, zobaczycie jak bardzo mocno dzięki nowym technologiom są one nastawione na studentów i na współpracę pomiędzy nimi. 

 

Także Thorne uważa, że skrojony specjalnie pod potrzeby nauczyciela i jego studentów e-podręcznik umożliwia szybkie sprawdzenie, jak grupa radzi sobie z danym problemem i poświęcenie lekcji na wyjaśnienie sprawiających problemy zagadnień:

 

Zamiast wypytywać każdego studenta, mogę sprawdzić, jak każdy z nich sobie radzi za pomocą specjalnych narzędzi i wykorzystać zaoszczędzony czas na tłumaczenie gramatyki i wskazywanie wszystkim, jak rozwiązać najczęściej pojawiające się problemy. 

 

Bardzo podobają mi się takie pomysły – wykorzystania narzędzi, dzięki którym ambitny nauczyciel, mający pomysł na swój przedmiot, wiedzący, czego i jak chce nauczać, może realizować swoje pomysły.

 

PS. Szkoła ma także świetnie wyposażoną bibliotekę z książkami, czasopismami, płytami i dostępem do baz danych, więc nie trzeba się bać, że iPady oduczą studentów korzystania z innych źródeł wiedzy ;)

 

Więcej w artykule „Private High School Teachers Use iBooks Author to Create E-Textbooks” na Digital Book World.

 

tłumaczenie wypowiedzi nauczycieli: red.

fot. sxc.hu

REKLAMA

Zobacz także

Musisz być zalogowany, aby komentować. Zaloguj się lub załóż konto, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.

Reklamy
Recenzje miesiąca
Srebrny łańcuszek
Edward Łysiak ;
Srebrny łańcuszek
Katar duszy
Joanna Bartoń
Katar duszy
Dziadek
Rafał Junosza Piotrowski
 Dziadek
Klubowe dziewczyny 2
Ewa Hansen ;
Klubowe dziewczyny 2
Egzamin na ojca
Danka Braun ;
Egzamin na ojca
Cień bogów
John Gwynne
Cień bogów
Wstydu za grosz
Zuzanna Orlińska
Wstydu za grosz
Jak ograłem PRL. Na scenie
Witek Łukaszewski
Jak ograłem PRL. Na scenie
Pokaż wszystkie recenzje