Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi z porażeniem mózgowym, z zaburzeniami emocjonalnymi, z zaburzeniami z zakresu motoryki, mowy, myślenia pojęciowego, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym i niesprawnymi ruchowo. Zebrane i opisane w tej publikacji zabawy i ćwiczenia są dużą pomocą w zwalczaniu wszelkich deficytów rozwojowych dzieci młodszych o specjalnych potrzebach edukacyjnych; mogą być wykorzystane zarówno w pracy indywidualnej z dzieckiem, jak też stanowić część zajęć z mniejszymi grupami dzieci.
Priorytetowym celem opracowanej pozycji jest pomoc w umożliwieniu dzieciom niepełnosprawnym zdobycia wiedzy i umiejętności na miarę ich możliwości, w warunkach przedszkola ogólnodostępnego, kształtowanie właściwych interakcji międzyosobowych, kształtowanie postaw otwartości i samoakceptacji.
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2019-03-15
Kategoria: Pedagogika
ISBN:
Liczba stron: 146
Książka przeznaczona jest przede wszystkim dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi z porażeniem mózgowym, z zaburzeniami emocjonalnymi...
Przeczytane:2020-12-15, Ocena: 6, Przeczytałam, 12 książek 2020, Książki XXI wieku, Przeczytaj tyle, ile masz wzrostu – edycja 2020, 52 książki 2020,
Będąc, obserwatorem różnego rodzaju zabaw dydaktycznych wykonywanych przez dzieci specjalnej troski uczęszczających na co dzień na zajęcia w przedszkolu zwracamy u nich szczególną uwagę na to, czy potrafią one współpracować ze swoimi rówieśnikami oraz nauczycielem.
Nie ukrywam tego faktu, że nie jest to takie proste zadanie pełnić funkcję obserwatora, gdyż musimy być bardzo czujni na zachowania dzieci oraz reagować i zwracać uwagę na to, co mówią, czy poprawnie wykonują, polecenia nauczyciela mając na względzie ich ciągły rozwój, który ulega nagłym zmianom pozytywnym lub negatywnym.
Z autorkami książki pt. ''Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych'' Panią Anną Franczyk oraz Katarzyną Krajewską miałam okazję poznać je podczas przeczytania ich wcześniejszej publikacji.
Książka ta składa się z przedstawionych czterech obszarów pracy terapeutyczno - stymulacyjnej opracowanych uwzględniając zawodowe doświadczenie w pracy autorek.
Chciałam podkreślić to, że bardzo mocną stroną stanowi w tej książce wstęp, w którym dokładnie zostało w niej wyjaśnione, co przyczyniło się do jej powstania.
Autorki zaznaczają istotną rolę nauczyciela oraz podkreślają to, co jest najważniejsze w pedagogice ogólnej, a i również co przyczynia się do realizacji pedagogiki specjalnej. Mam tu na myśli występujące zasady takie jak: zasada aktywności, zasada samodzielności, zasada akceptacji.
Aspektem, który przykuł, moją szczególną uwagę w tej książce jest to, że potrafią się one podzielić się i wyjaśnić na podstawie własnych zawodowych doświadczeń refleksje, jak wygląda codzienna praca na bieżąco z punktu widzenia pedagoga specjalnego, jak i terapeuty.
Książka ta obrazuje nam, jak ważna jest praca i obserwacja z dziećmi specjalnej troski uczęszczających na co dzień na zajęcia w przedszkolu, aby ono czuło się bezpiecznie, ale i również podejmowało ono próby zaangażowania się w przygotowane przez nauczyciela zabawy, by móc je lepiej poznać na podstawie wykonywanych przez nie ćwiczeniach manualnych bądź zabawach ruchowych.
Elementem dodatkowym zamieszczonym w obszarze czwartym są: Scenariusz zajęcia dydaktyczno - terapeutycznego oraz Gra dydaktyczna '' Podróże małe i duże''.
Oficynie Wydawniczej ''Impuls'' dziękuje za podarowanie mi do zrecenzowania książki autorstwa Pań Anny Franczyk, Katarzyny Krajewskiej pt. ''Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych''.
Polecam przeczytać tę książkę.