Wychowanie – mądrość – kultura Problemy współczesnego wychowania w perspektywie sokratejskiej

Ocena: 0 (0 głosów)

W przedłożonej do recenzji pracy zbiorowej dominuje problematyka wychowania i kultury jako dwóch nieodłącznych rzeczywistości. Zestawienie tych zagadnień nie byłoby niczym szczególnym, gdyby nie trzecie kluczowe zagadnienie, którym jest mądrość. Kategorię tę zawdzięczamy pedagogice sokratejskiej, którą z końcem XX wieku zaczęła w Polsce rozwijać i promować Bogusława Jodłowska – jedna z redaktorek pracy. Pedagogika sokratejska rekonstruowana jest przez Autorkę legitymizującą się szeroką erudycją. Przywoływanie wielu, w swej istocie wybitnych dzieł światowej humanistyki sprawia, że Autorka ciągle nie „domyka” budowanego systemu pedagogiki sokratejskiej. Jako jego prekursorka we współczesnej polskiej pedagogice odsłania czytelnikowi swoją wędrówkę jego śladami, pokazuje swoje poszukiwania uzasadnień i analogii między trudnymi czasami demokracji ateńskiej, a sytuacją współczesnego świata. Stawia przy tym wiele trudnych pytań, może zbyt wiele i zbyt trudnych, ale w ten sposób zmusza Czytelnika do myślenia. Z recenzji dr hab. Janiny Kostkiewicz, prof. UJ Tytuł niniejszej publikacji wytyczają trzy kategorie: wychowanie – mądrość – kultura. Zakreślają one problemy współczesnego wychowania – warto na nie spojrzeć z perspektywy Sokratejskiej, którą przybliża pierwsza część publikacji. Pedagogika sokratejska jest to koncepcja już znana, autorstwa B. Jodłowskiej, udokumentowana hasłami w Encyklopedii pedagogicznej XXI wieku i publikacjami, a także badaniami studentów, prowadzonymi pod kierunkiem autorki w ramach prac dyplomowych i seminaryjnych z pedagogiki. Warto podkreślić, że zapowiedzią tej pedagogiki, opierającej się na integralności człowieka ze światem, jest pierwsza publikacja wydana w serii „Nauczyciel – Integracja – Wychowanie”. Niniejsza książka z serii kontynuuje podjęte wcześniej wątki i odwołuje się do myśli jednego z największych nauczycieli ludzkości – Sokratesa. Pojęcie „integracja” jest terminem ważnym dla wychowania. Stawia ono problem pedagogiki w nowym świetle i ma głęboki sens filozoficzny, wskazujący na kompleksowe podejście do człowieka, przekraczające dualizm psyche i phisis. Opiera się na kilku założeniach: po pierwsze – podmiotowości i autonomiczności działania; po drugie – dialogowości i refleksyjności; po trzecie – wspólnocie wartości i celów; po czwarte – dziedzictwie wiedzy moralnej. Zdaniem W. Jaegera, w przypadku człowieka […] Książka ukazuje się w serii „Integracja – Nauczyciel – Wychowanie” jako kolejny, czwarty tom Prac Naukowo-Dydaktycznych Kolegium Nauczycielskiego w Gliwicach. Bogusława Jodłowska Maria Flanczewska-Wolny

Informacje dodatkowe o Wychowanie – mądrość – kultura Problemy współczesnego wychowania w perspektywie sokratejskiej:

Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2011-02-04
Kategoria: Pedagogika
ISBN: 978-83-7587-479-2
Liczba stron: 274

więcej

Kup książkę Wychowanie – mądrość – kultura Problemy współczesnego wychowania w perspektywie sokratejskiej

Sprawdzam ceny dla ciebie ...
Cytaty z książki

Na naszej stronie nie ma jeszcze cytatów z tej książki.


Dodaj cytat
REKLAMA

Zobacz także

Wychowanie – mądrość – kultura Problemy współczesnego wychowania w perspektywie sokratejskiej - opinie o książce

Recenzje miesiąca
Kalendarz adwentowy
Marta Jednachowska; Jolanta Kosowska
 Kalendarz adwentowy
Grzechy Południa
Agata Suchocka ;
Grzechy Południa
Stasiek, jeszcze chwilkę
Małgorzata Zielaskiewicz
Stasiek, jeszcze chwilkę
Biedna Mała C.
Elżbieta Juszczak
Biedna Mała C.
Rodzinne bezdroża
Monika Chodorowska
Rodzinne bezdroża
Sues Dei
Jakub Ćwiek ;
Sues Dei
Zagubiony w mroku
Urszula Gajdowska ;
Zagubiony w mroku
Jeszcze nie wszystko stracone
Paulina Wiśniewska ;
Jeszcze nie wszystko stracone
Zmiana klimatu
Karina Kozikowska-Ulmanen
Zmiana klimatu
Pokaż wszystkie recenzje
Reklamy