Problem sensu życia stanowiący płaszczyznę porozumienia na historycznej arenie dziejów człowieka, wewnątrz której istnieje nieusuwalne miejsce dla określenia konstytutywnych racji istnienia osoby, wykraczających poza ramy determinizmu i psychologizmu, ze szczególną wyrazistością dochodzi do głosu w kolejnych pokoleniach młodej generacji predestynowanej do poszukiwania odpowiedzi na pytania i dylematy egzystencjalne. Wprzęgnięty w wybory drogi życiowej młodości, znaczonej tłem szeregu dyslokacji tożsamościowych, niezmiennie uobecnia on swoją postać w dyskursie filozoficznym, który z czasem - wraz z rozwojem nauk humanistycznych i społecznych - ewoluował na kolejne dyscypliny wiedzy, by znaleźć się w polu zainteresowania nauk o wychowaniu.
Pytania o sens życia konstruowane na intelektualnym poziomie ukonstytuowania własnej egzystencji w świecie, odnoszone do pozaintelektualnej sfery bytu zakorzenione są zarówno w sferze praxis, jak i transcendentnej sferze wykraczającej poza empiryczne ramy doświadczenia, stąd należy je rozpatrywać w szerokim horyzoncie interdyscyplinarnym. Jeśli bowiem, jak to ujął H.-G. Gadamer, nowoczesna nauka odniosła niezaprzeczalny tryumf, a naukowe przesłanki kultury, w przekonaniu współczesnego człowieka, w sposób oczywisty przenikają jego świadomość istnienia, to ludzka myśl koncentruje się ciągle na pytaniach, na które szuka odpowiedzi, gdyż nie jest w stanie zagwarantować nośnego sensu życia, wartości i celów zatrzymujących napór pytań: ,,po co?", ,,dokąd?", ,,dlaczego?". W warunkach szerzącego się sceptycyzmu i nihilizmu, pustki wewnętrznej i bezradności, coraz trudniej odkrywać ponowoczesnemu człowiekowi sens własnej egzystencji i cel ludzkiej historii. Jak mówi M. Lurker, po oświeceniowych i pozytywistycznych prądach ostatnich dwóch stuleci, abstrahujących wokół wiedzy opartej na konkretach, wiedzy faktograficznej, coraz częściej uznanie znajduje wiedza dająca się zaklasyfikować w obrębie wiedzy semantycznej, nie zawsze pozwalającej się wymierzyć, przyporządkować kategoriom logicznym, a tym samym wskazać na sens ukryty za ideami. [...]
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza Impuls
Data wydania: 2018-08-17
Kategoria: Pedagogika
ISBN:
Liczba stron: 296
Przeczytane:2019-11-10,
Każdy z nas szuka sensu swojego życia. Znajdujemy go w różnych dziedzinach. W wierze (po coś istnieję, skoro Bóg mnie stworzył), twórczości/dzieciach (coś po mnie zostanie), służbie innym ludziom czy zwierzętom. Szukamy, często błądząc, własnej ścieżki. Tutaj z pomocą mogą przyjść wychowanie i edukacja, rozumiane w szerokim kontekście. Edukacja często bowiem kojarzy się ze wkuwaniem gotowych formuł i wzorów, a wychowanie - z narzucaniem z góry ustalonych reguł. Tymczasem chodzi o uwzględnienie indywidualnego potencjału każdego z nas i pomoc w dostrzeżeniu właściwej drogi życiowej. Takiej, na której czujemy, że nasze życie ma wartość i sens.
Książka pełna mądrości, ale skierowana do dość wąskiego grona odbiorców. Zrozumieją ją osoby, które mają pojęcie o filozofii. Innych terminologia naukowa może łatwo niestety zniechęcić do lektury.
dr Kalina Beluch