Wszyscy wiedzieli. Wszyscy milczeli. Coś wreszcie pękło.
,,Pani, jak na kobietę, to nawet nie jest głupia!". ,,Szkoda, że tych tłustych nóg nie możesz sobie obciąć". ,,To dzięki jej nieuctwu będziemy wszyscy tu stać do rana". ,,No proszę, stoi gówno i płacze".
Brzmi znajomo?
W marcu 2021 roku Anna Paliga jako pierwsza odważyła się napisać o przemocy w łódzkiej filmówce. Bardzo szybko dołączyły do niej inne osoby, opisujące własne doświadczenia: absolwenci szkół filmowych i teatralnych, znani aktorzy.
Mobbing, przemoc fizyczna i psychiczna, molestowanie mogą dotknąć każdego z nas. Bez względu na to, czy pracujemy w sklepie spożywczym, zagranicznej korporacji czy redakcji poczytnego pisma. Nie są problemem wyłącznie szkół artystycznych. Ale dzięki znanym osobom łatwiej zmienić rzeczywistość. To właśnie wybitne aktorki dały siłę ruchowi #MeToo.
To będzie opowieść o tym, co sprawiło, że ludzie najpierw dali się zastraszyć, zgnieść, poniżyć, wpędzić w nałogi, traumy, ale potem zaczęli mówić i otwarcie sprzeciwiać się układom, systemowi, autorytetom, którymi byli straszeni od lat
Uznani aktorzy i eksperci o wyrwaniu się z kręgu przemocy.
Anna Paliga, Joanna Koroniewska, Weronika Rosati, Aleksandra Domańska, Aleksandra Konieczna, Marta Nieradkiewicz, Wojciech Malajkat, Piotr Głowacki, Patrycja Volny, Piotr Witkowski, Wiktoria Wolańska, Zuzanna Lit, Marta Miłoszewska, Maja Herman, Monika Klonowska, Anna Mochnaczewska, Alina Czyżewska.
Ja też mogę być molestowany/a, ja też mogę spotkać się z przemocą. Ja też mogę znaleźć się w sytuacji, gdy wszyscy wiedzą i nikt nic nie powie. Czas to zmienić!
Wydawnictwo: WAM
Data wydania: 2022-01-25
Kategoria: Biografie, wspomnienia, listy
ISBN:
Liczba stron: 400
Język oryginału: polski
Dobrze, że książka powstała i to jest jej największa wartość. Dla mnie najbardziej interesujące były rozmowy ze specjalistami wyjaśniającymi mechanizm mobbingu i osobowość osób, które się go dopuszczają.
Nie jest to lektura napawająca optymizmem. Kultura przemocy jest tak silnie zakorzeniona w polskiej mentalności, że musi upłynąć wiele, wiele lat, aby coś się zmieniło. I to zmieniło systemowo - począwszy od systemu edukacji, poprzez metody wychowawcze stosowane w rodzinie aż po wzorce od elit władzy (a te wiadomo cofają nas do poziomu chłopa pańszczyźnianego - im głupszy i grzeczniejszy tym bardziej cenny). Upokarzanie, ośmieszanie, krzyk, przemoc, molestowanie to codzienność w wielu sferach życia społecznego.
Zmowa milczenia, zależność od autorytetów to pokłosie wychowywania do posłuszeństwa.
Tematyka poruszana przez Korwin - Piotrowską nie dotyczy tylko środowiska artystycznego, chociaż tam znajduje dobry grunt na realizację tych patologicznych zachowań antypedagogów.
Niedawno przeczytałam Chamstwo Kacpra Pobłockiego - wypisz, wymaluj to samo. Tradycja w narodzie nie ginie.
Opowieść o tym, czym była kiedyś i czym jest dziś jedna z największych fantazji ludzkości, magiczna, pożądana przez wszystkich SŁAWA. Historia gwiazd,...
Kochany Czytelniku, który właśnie wziąłeś do ręki tę książkę, Nie bój się, to nie jest kolejna nudna książka o filmach i kinie, napisana...
Przeczytane:2023-06-10, Ocena: 4, Przeczytałam,
Niekonwencjonalne metody nauczania czy zwyczajna przemoc?
Czy pedagodzy uczelni z tradycjami dopuszczali się przemocy względem młodych adeptów sztuki? Kontrowersyjna dziennikarka dotyka problemu ważnego społecznie, jakim jest mobbing.
Państwowa Wyższa Szkoła Filmowa im. Leona Schillera w Łodzi jest jedną z najstarszych placówek w Polsce i na świecie. W 1948 roku nadano jej ostateczny kształt. Odtąd jak magnes zaczęła przyciągać prawdziwych neofitów, pasjonatów aktorstwa.
Z lektury wyłania się bezduszny, sadystyczny obraz łódzkich wykładowców, którzy zamiast dzielić się swoją wiedzą, w swojej pracy przyjęli mocno dyskusyjne metody. Wieści o praktykowaniu ''niestandardowej" metodyki gruchnęła w marcu 2021 roku za sprawą Anny Paligi. Absolwentka PWSFTviT odważyła się przerwać zmowę milczenia, choć wiedziała, z czym to się wiąże (środowiskowy ostracyzm). Kobieta opowiedziała o tym, co się miało dziać za murami placówki, w rozmowie z autorką wspomniała o kosztach poniesionych z tego tytułu. Przysłowiowa puszka Pandory została otwarta, uleciało z niej wszystko, co najgorsze: przemoc, lęk, strach, dwuznaczne aluzje, niewybredne epitety. Wedle rozmówców Karoliny Korwin- Piotrowskiej, profesorowie łamali nagminnie zasady etyki zawodowej.
Anna Paliga do tablicy wywołała z imienia i nazwiska kilka osobistości. Bohaterów skandalu znamy z produkcji telewizyjnych czy desek teatru. Pewna pani profesor całą rzecz skwitowała słowami: Dziś wy nas oceniacie, jutro my was będziemy oceniać; zabrzmiało jak groźba.
Jednak zdania w tej materii są podzielone, dobrze ilustruje to przypadek prof. M., o której wspominała Joanna Koroniewska w świetle swoich dramatycznych doświadczeń. Między rozmówcami żurnalistki występuje rozbieżność w ocenie metod stosowanych przez tę wykładowczynię.
Rewelacyjna w kreowaniu postaci Aleksandra Konieczna przyznaje, że słyszała o tym, co się dzieje na uczelniach artystycznych. Od dawna wrzało m.in. w Warszawie czy Krakowie. Rektor warszawskiej szkoły filmowej, Wojciech Malajkat wdrożył odpowiednie procedury, aby zapobiec jakiejkolwiek formie przemocy, zastraszania.
Co nieco do powiedzenia mają psycholodzy, podpowiadają jak rozpoznać to destrukcyjne zjawisko, i kiedy należy udać się po pomoc.
Książka trudna i bolesna, jednym słowem: Ideał sięgnął bruku.